Gå til innhold
Arkivverket

[#52236] Søker mor til Anne Eriksen, Rekstad f.1719 i Stange


Gjest Christian Hellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Hellum

Anne Eriksen f/1719 i Stange, døpt 26/6 1719 og gift 16/7 1724 med Niels Evensen, Alm. Far er Erik Olsen, Rekstad gift i 1678 med Elen Olsen, Ven født 1657, men død 1695. Anne Eriksens mor synes å være en Elen Olsdatter, men hvem er dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

i mine gamle Stangebøker Bind I s. 441 under Rekstad fant jeg følgende opplysning: Erik Olsen Rekstad f. 1662 , begravet 10/4 1741 . g.m. Ellen Olsdatter Ven skifte 5/6 1695 . Datter av Ole Jacobsen Atlungstad ( Veflingstad) og Ales Tostensdatter, Nøttestad .barn: Ole ( 1685 -1742) Marte f. 1714, Anne døpt 26 jun 1719, se v. Dælin . Her oppdaget jeg noe forvirrende under Dælin vestre. Her ser det ut til at et fødselsår og et vielsesår er blandet sammen,Her er en Anne nevnt døpt 26/2 1719 , datter av Kjell Olsen og Marte Eriksdatter, Rekstad gift 1 jan 1714.Her må noe være feil. Skal se om jeg finner ut av den floken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja her fant jeg den digitale utgaven av bygdeboka, men ble like forvirret her, med hensyn til Anne Eriksdatter? http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del5.htmI min bok under Ven s. 433,finner jeg : Ole Jacobsen Weflingstad fra Atlungstad g.m. Ales Tostensdatter, Nøttestad : barn 1. Marte g.m. Ole Halvorsen, Brusvold på Væstad, 2.Elen g.m. Erik Olsen Rekstad, 3. Ingeborg g.m. 1.g. med Ole Olsen Hemstad, g. 2. g. med Ole Gulbrandsen, Mæhlum, Brøttum. ¤. Mari g.m. Kristoffer Kristoffersen Næsten, Det var skifte etter Ole Jacobsen og Ales Tostensdatter 18/4 1693. ( med forbehold om rett avskrift. Dette klargjør vel saken , håper jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Hellum

Hei Gunn, Mener du at skifte etter Ole Jacobsen og Ales Tostensdatter i 1693 betyr at Elen Olsdatter's skifte i 1695 ikke betyr at hun døde da og således er mor til Anne Eriksen f/1719? Jeg mener faktisk å ha lest at Elen Olsdatter døde barnløs i 1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det ikke blitt noe tull her ved at det er hoppet over et ledd.Erik Olsen Rekstad og Elen Olsdt. datter Marthe ble gift 1/1 1714 med Kjeld Olsen V-Dælin. Kjeld og Marthe fikk de første barna på Rekstad. Bl.annet Anne dpt. 26/2 1719.(Første søndag i faste)og siste dåpen nederst høyre side. Obs. det står feil dato i Stangeboka. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Hellum

Berit, Takk til deg. Nå har jeg det klart. Har sjekket i Stangeboka v/ v.Dælin, Rekstad m.fl.og vil nå prøve å arbeide meg videre bakover. Mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Så langt jeg kan skjønne er problemstillingen om Anne Eriksdatters opphav ikke løst. Iflg. bygdeboka har ikke Erik Olsen Rekstad noen datter Anne, kun en datterdatter Anne Kjellsdatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Hellum

Rune, mener du at Anne Eriksdatter's foreldre ikke er Kjeld Olsen v/Dæhlin f/1684 og Marthe Eriksdatter Rekstad f/1687? Kan det være en sammenblanding av Eriksdatter og Kjeldsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Ja, Anne Eriksdatter bør være datter av en Erik og ikke av Kjell. Sammenblandinger kan forekomme, men så langt jeg kan huske å ha sett så er er kona på Alm konsekvent kalt Eriksdatter.Forøvrig bør vel den Anne Eriksdatter som gifter seg i 1724 være født langt tidligere enn 1719 - neppe seinere enn 1706. Etter aldersoppgaven ved hennes død skal hun være født ca. 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anne (Eriksdatter) ble ikke gift i 1724. De ble forlovet 18/4 og viet 16/7 1734. Det står ikke noe om hvem som er foreldrene deres. Even er fra Alm og Anne fra Rekstad, forlovere Jacob Hom...stad og Andor? Alm. Forlovelsen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Vielsesdatoen burde jeg jo ha sjekket... Men det endrer verken at Anne er en Eriksdatter, eller at hun er f. ca. 1703 (eller kanskje helst litt seinere) - i hvert fall ikke 1719. At hun kalles Rekstad betyr jo strengt tatt bare at hun var bosatt der i 1734, og kan dermed godt være fra en annen gard.Forloveren er vel Jacob Hommerstad, uten at jeg kjenner nærmere til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Hellum

Iflg. FamilySearch fins en Anne Eriksen f/7/11 1714, far Erik Olsen f/1684 og mor Mari Andersen, Holte f/1686 Jeg tror at Erik Olsen var gift 2 ganger 1)Elen Olsdatter, Ven 1672-1695, barnløs 2)Mari Andersen, Holte f/ 1686 Kan Mari være mor til Anne Eriksdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Stangeboka ble Erik O. Rekstad annen gang gift med Mari Dyresdt. Store Ree., datter av Dyre Rasmusen Store Ree.Du må ikke stole for mye på FS. Det kan godt være slik Rune foreslår (13).Mere fra boka. Maren Andersdt. Holte (fca.1680?) ble gift med en Erik Olsen, men det står ikke hvilken gård han var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det som imidlertid gjør det hele forvirrende, er at såvidt jeg kan se er Eriksbarn fra Rekstad sterkt representert blant fadderne til Anne Eriksdatter Alms barn... Er bygdebokas søskenflokk på Rekstad komplett, eller kan det være mangler?Finnes det skifte etter Erik Olsen Rekstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Så langt jeg kan se av fadder-bruk o.l., så tyder alt på at Anne Eriksdatter Alm ER datter av Erik Olsen Rekstad og - etter alderen hennes å dømme - Mari Dyresdatter, og at barneflokken på Rekstad i Stange bygdebok er ufullstendig. Anne er antakelig født FØR kirkeboka begynner.Bevis hadde imidlertid vært kjekt... Finnes det ikke noe skifte etter Erik Olsen eller Mari Dyresdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Hellum

Rune, Erik Olsen f/1662 og Marthe Dyresdatter f/1673 fikk en datteren Marthe i 1687. Jeg tror det er henne som er mor til Anne Eriksdatter f/1719. Hvis Erik O. er faren er han jo 57 nå Anne blir født. Med andre ord - noe stemmer fortsatt ikke, men jeg tror du mangler et ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Marthe f. ca. 1687, er datter av Erik Olsen i hans første ekteskap med Elen Olsdatter. Og ja - hun er mor til Anne KJELLSDATTER f. 1719.Erik Olsen får - i sitt andre ekteskap med Mari Dyresdatter - barn fra sist i 1690-åra og til 1715. Det er god plass til en Anne der.Husk også på at fødselsåret for Erik Olsen er angitt ca. Han kan godt være noen år yngre. Dessuten er det vel ingenting i vegen for at en mann på 57 blir far!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Hellum

Ifølge FS var Erik Olsen's første kone, Elen Olsdatter barnløs da hun døde i 1695. Hans andre kone, Mari Dyresdatter fødte datteren, Marthe Eriksdatter i 1687, som som sammen med Kjell Olsen fikk datteren Anne Kjellsdatter i 1719. Det er mulig at hun også bruker Eriksdatter som alle barna på Alm bruker. Det er fortsatt uklarheter å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Den siste kommentaren kan jeg være enig i!Elen Olsdatter på Rekstad døde IKKE barnløs, samme hva FS måtte oppgi, for på skiftet etter henne 5.6.1695 oppgis barn - deriblant Marthe. Elens far, Ole Jacobsen Ven, verger for barna.Hvilke barn på Alm du referer til, som bruker Eriksdatter vet jeg ikke.FS KAN være et hjelpemiddel, men må ikke brukes som kilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.