Gå til innhold
Arkivverket

[#52245] Anton Nicolai Johansen flyttet fra Gildeskål til Kristiania. Hva skjedde med han


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner Anton Nicolai Johansen i Folketellingen for Kristiania 1900. Da er han skomaker i Stensgt.8,Kristiania. Ble han boende der? Giftet han seg der? Han ble f. i 1872 i Gildeskål som sønn av Johan Fredrik Nilsen og Mette Johanna Olsdatter.Jeg takker hjerteligst for all mulig hjelp!Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, på 'gravminner i Norge' på disnorge.no finner jeg en Anton Johansen f. 25.12.1872 død 1957, gravlagt på Ullern kirkegård i Oslo. Har du en fødselsdato på 'din' Anton? mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha for at du forsøker å hjelpe meg! Min Anton Nikolai Kristian Johansen ble f. 19.2.1872 på Kjelling i Gildeskål, så det kan neppe være min Anton.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Siden du bor i Kristiansand, er det ikke så enkelt å komme seg til Oslo byarkiv. Men de har adressebøker og kommunale folketellinger som gjør det mulig å følge folk som er bosatt i Kristiania/Oslo, til et godt stykke ut på 1900-tallet. Adressebøkene fungerer som registre, fordi du må ha adressen der personen bodde for å finne fram i folketellingene. Kommunale folketellinger eldre enn 60 år, er fritt tilgjengelige.Jeg legger i allefall inn en lenke her fra Byarkivets nettsider om slektshistorie og kilder Lenke, og så kan du eventuelt ta kontakt med Byarkivet og spørre om de kan gjøre noen oppslag for deg.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Grethe Flood! Men det ser ikke ut som at det er mulig å søke noen steder på navn eller gateasresse. Er det slik å forstå at jeg må kontakte en eller annen for å få vedkommende til å slå opp for meg på navn og gateadresse? Dette gjelder jo tellinger etter 1900. I 1900 var jo hans adresse Stensgt. 8, Kristiania.Så langt som jeg kan forstå det så hører vel det til St. Hanshaugen eller?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg undres på hva dette betyr som står i Folketellingen 1900 for Anton N Johansen? E: Tilføyd med blå blyant i Stilling i Familien: el. og i Trossamfund: MetodistBetyr det at hans familie hørte til Metodistkirken?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, her er folketellingen 1900[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f00301&gardpostnr=7702&personpostnr=207840&merk=207840#ovre>LenkeHer er en liste over forkortelser (avkortingar) i folketellingen http://digitalarkivet.no/1900/forkort.htm. Der vil du se at Anton er en e(nslig) l(osjerende), dvs. at han har eget kosthold. Merknaden som er gjort i tellingsskjema, skulle tyde på at han er metodist. Hvis han giftet seg, kan det kanskje tenkes at du må lete blant dissenterne. Blant de skannede kirkebøkene finnes det en dissenterprotokoller for Første Metodistkirke i Oslo, som bl.a. dekker årene 1892-1927. Du kunne jo forsøke å sjekke der LenkeDu kunne også forsøke å sende en mail til Byarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha Grethe Flood! Jo, jeg gikk gjennom kirkebøkene fra Metodistene sent i går kveld (natt), men fant han ikke der. Jeg får kontakte Byarkivet i Oslo.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.