Gå til innhold
Arkivverket

[#52250] Surnadal; Giftemål til Gurra Olsdtr. Strand f.1839, med HVEM?


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

I mange kilder deriblant Hans Hyllbakks 'HEIMAR i Surnadal' er Guraa oppgitt til å være gift med; Ola/Ole Pederson Heggseth f.1842. Ved en tilfeldighet kom jeg over et giftemål i Stangvik/Stangvik mini 1865-1878 side 155, nr.15 som sier noe annet VIS dette er riktige giftemål; 13.okt.1870; ungkarl Ola MIKKELSEN Hegseth, 33år. Far;Mikkel 'Møkkelgård/ Mikkelgård ....... Brud; Pige Guraae Olsdtr. STRAND, 21år. Far;Ind. Ola Fredriksen STRAND. Forl.; Ola Fredrikson Strand og Ola ......, Sjøasæter. Dette skulle ivertfall bety at det er riktig BRUD, men hva med brudgom. Min far sa alltid Ola Mikkelsen Hegseth når han benevnte han.(oldefar) Noen som kan se på dette å komme med en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom din Guraa var f. i 1839, så var hun 31 år i 1870 og ikke 21. men det kan jo være at du har födselsåret hennes feil? Din far burde jo vite hva hans oldefar het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Interessant spørsmål. Rekker ikke å gå i detalj i kveld. Den presten skrev forresten som en gris. Klarer du å lese alt som står under 'Brudgommens Faders navn'? Kan det være Mikkel Mikkelgaard i Rindal og deretter hmd. for husmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Gurå Olsdotter Strand, f. 1839, var frå Strandanesset i Surnadal, sjå Heimar II, side 264. Aud Marion har funne fram til konfirmasjonen til Ola Mikkelson Møkkelgard i 1852, der han er 15 år gamal. Foreldra nemnes som Mikkel Erikson Fagerli og 'pige' Maren Olsdotter Møkkelgård. Kanskje ho berre tente der? Hyldbakk seier at dei budde i Kristiansund. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei. Flott at flere har kommet på banen her. Til Kjellhaug. alder har jeg fra Hyllbakk men i FT.1900 i Kristiansund er hun oppgitt født 1850.Og jeg kan ikke se at det er flere Guraa`er som foreldra hadde og det er rette fader oppgitt.Min far er desverre død så jeg får ikke sjekket dette. Til Lars: Ja dette er interesant. Da er det flere med meg som må gjøre om sine Aner vis dette er rett.Tolker det samme navnet som deg. Kanskje siste ord er; gmd, gardmand. Aud; Han skulle passe bra ja. men det står Brudg. føde og oppholdplass; Hegseth?. Endre; Men problemet er at Hyldbakk sier at hun giftet seg med Ola Pederson Heggset født på Gjørondstua u/ Heggset, bind 2 s.352 Paret flyttet til Kristiansund mellom 1870-1874 da deres første barn Oldine er født i Kr.sund.(min Oldemor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6446&idx_id=6446&uid=ny&idx_side=-155>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Denne Guraa som gifter seg her i 1870 er 21 aar som Gunnar skrev og hennes far heter Ole Fredriksen Strand.Da er det vel hun som er födt 18/11-1850 og döpt 25/12-1850. Far: Ole Fredriksen og mor: Anne Larsdtr: Lenke N° 61 her: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mulig det er henne i ft 1865 da: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61564&gardpostnr=144&personpostnr=930#nedre>LenkeHer har du vel foreldra i 1865: Lenke Da er vel dette hennes far f. i 1809 med foreldre Fredrik Steenersen og Guri Isaksdtr: LenkeKirkebökene for dette tidspunktet er ikke skannet, men dette er kopi fra kirkebok.Et par ved de navna gifter seg i Rindal i 1837:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her har noen lagt inn Fredrik Stenersen f. 1772 i Stangvik med foreldre Steinar Johansen Halle og Eli Johnsen Holten (det er IKKE kopi fra kirkebok): [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700078800255&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeI Surnadalen blir det födt en Guri Isaksen i 1775 med far Isach Knudsen, hun kan være en bra kandidat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Kjellaug. Dette ser da mye rettere ut ja. I Hyllbakk står følgende barn; GURAA f.1839, Fredrik f.1840, Maret f.1843, Fredrikka f.1845, Lars f.1847 og GUNNHILD f.1850. Her må det ha sneket seg inn en feil.Men hvilken GURI ble da gift med Ola PEDERSON Hegset? Guraa og Gunhild født samme år? Ellers samsvarer resten av anene med det som jeg mente. Da er spørsmålet bare hennes man.Takker Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Når jeg leita etter barn av Ole Fredriksen og Anne Larsdtr på Family Search, kom disse opp:Guraa 1839: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100065797599&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Fredrik 1840: LenkeGunnhild 1842: LenkeMarit 1844: LenkeFredrikke 1845: LenkeLars 1848: LenkeGuraa 1850:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror at det er feil i bygdeboka, det er flere ting som peker mot det.FT i Kristiansund 1900 som sier hun er f. i 1850 - altså må denne dama være Guraa n° 2. Din far som husker sin oldefar som Ola Mikkelsen, Guraa n° 2 ble jo som sagt gift med Ola Mikkelsen. Og nå at vi ikke finner henne (Guraa n° 1)igjen i kirkebökene verken som konfirmert eller gift, jeg har plöyd igjennom flere aktuelle år - kan jo ha gått glipp av noe selvsagt.Jeg tipper derfor at Guraa n° 1 döde som barn, som jeg sa over.Hva med Guraa og Olas barn, har du navn på dem? Det er jo mulig at de har kalt opp sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei alle. Da fikk jeg løsning på Guri s mann. Rart med det hvor tilfeldig opplysninger kommer? Jeg satt bare helt tilfeldig å kikket på Stangvik. Kjempejobbet. (gruer meg for å rette opp basen min) Guri og Ole sine barn heter; Oldine f.1873(min oldemor) Olav f.1878, John f.1879, Severine f.1882, John f.1885 og Alberta f.1887, så her er det ikke mye oppkalling. Forøvrig var di bosatt i Kr.sund og vi kjenner alle til hvordan kildene er der.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg var innom denne debatten helt i begynnelsen, men har dessverre ikke hatt tid til å følge opp.Jeg er enig i at det var to stk. Gurå, men er usikker på om den ene døde som liten. Det var nemlig ei Guraa Olsd., 28 år, som var ugift tjenestepike på Sjøflot (da i Stangvik) i 1865. Jeg har i alle fall så langt identifisert henne som Gurå nummer 1.Videre var det ei Guraa Olsdatter Strand som fikk en sønn Nils f. 10.2.1870, døpt i Stangvik 17.4.1870. Barnets far var Mikkel Nilsen et eller annet (vanskelig å lese). Lenke Barn nr. 13. Helt til høyre står det vel at det var faren Ole Fredriksen Strand som hadde anmeldt det.Jeg vet ikke om dette var Gurå 1 eller Gurå 2. Hvis det er Gurå 2, hadde hun da et barn på åtte måneder da hun giftet seg (med mindre det døde som spebarn, men det har ikke funnet i kirkebøkene i alle fall). Har du hørt om en slik Nils, Gunnar Andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Lars. Jeg skjønte nesten på ditt første innlegg at du kom til bake. Denne Nils ble født 10.02.1870, og døpt 17.04.1870. Han ble konf. 2.mai.1886 i Kristiansund (se 1880-1900 mini s.? nr.52. Min Gurå og Ole flyttet jo dit.Og min bestemor snakket mye om sin onkel på Hurum. Han finnes igjen under Soon Ladested i FT.1900 som gift med Mathilde Johnsdatter fra Vestby i Soon. Sønner;Johan f.1892, Georg f.1894 og Nils f.1896 og datter Gudrun f.21.01.1899. (kanskje oppkalt etter min bestemor?)Så dette er Gurå nr.2. Er du inne i Gurå eller Ole sin del?Gunnar A,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Takk for avklaringen av at dette var Gurå nr. 2. Da blir det en korrigering i dabasen her.Om jeg er inne i Gurå eller Oles del? Jeg er for såvidt inne i alle deler når det gjelder Indre Nordmøre. Sjekker bygdebøkene opp mot kirkebøkene etter hvert som de legges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.