Gå til innhold
Arkivverket

[#52253] Gullsmedsvenn Anton S.E. Carlsen og Sofie Emelie Buzzi.


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg m. oppl. om ekteparet Anton og Sofie. I 1900 bodde de i Bodø der han var gullsmedsvenn. Han var f. 1871 i Dverberg, og hun i 1866 i Tr.heim. De hadde to barn i 1900: 1. Viktor Georg Krogh, f. 1897 i Bodø, og Gunhild Klara, f. 1899 s.st. Jeg har lett i konfirmasjonslister for Bodø, og på fødsler uten å finne noe, så nå trenger jeg hjelp. Sofie var egentlig født Buzzi Krogh. På forhånd takk. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges Håndverkere, utgitt 1938: Carlsen, Anton Severin, gullsmed, f. 15-3-1872 i Dverberg. Foreldre: Karl Jensen og Anne Isaksdtr. Utl. 1890 efter 4 års lære hos J.A.Bjerkan i Bødø, sv.pr. der, innenlands stipendium, arbeidet i Bergen, utenlands stipendium 1901, arbeidet i Kjøbenhavn, til Haugesund 1902, arbeidet 1 år som svenn. Egen forr. 1903. Formann i Haugesunds Håndverk- og Industriforening 1925-27. Gift 16-1-1892 med Sofie Buzzi Krogh. Foreldre: Georg Fredrik Krogh og hustru. 3 sønner.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Tusen takk skal du ha. Nå vet jeg litt mer, og ikke minst hvor jeg skal lete videre. På slutten skriver du 3 sønner, mener du Georg Fr. Krogh eller Anton Sev.? Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Joda, Gunhild voks opp, og ble konf. i Haugesund 1916. Victors giftemål fant jeg også. Da er det bare å lete etter de to sønnene som ikke er f. i Bodø. Kanskje ble de f. i Haugesund. Tusen takk så langt. Jeg tar imot mer om du finner noe. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av sønnene til Anton og Sofie het Gunnar Johan Carlsen f 16.5.1909 i Haugesund.Jeg antar han var en av 17 fra Haugesund og distriktene rundt som i 1941 fikk dødsdom for spionasje mot den tyske vernemakten.En av disse er ihvertfall nevnt som Gullsmed Gunnar J Carlsen.Etter søknader om benåding til korporalen selv, ble dommene omgjort til lange tukthusstraffer. 5 juni 1941. En annen av de 17 var senere forsvarsminister Gunnar Hellesen.Kilder: Gunnar Hellesen : ' Benådet ' ISBN 82-10-02876-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Nordmenn i Fangenskap: Carlsen, Gunnar J., gullsmed, Haugesund, Rogl., f. 16-05-09. Arr. 01-06-40, overført Stavanger, overført Møllergata 19, overført Bergen, overført Akershus, ankomst 24-07-41, overført Hamburg-Fuhlsbuttel, ankomst 28-07-41, overført Rendsburg, ankomst 01-08-43, overført Dreibergen, til freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tilføye at Gunnar Johan Carlsen overlevde oppholdet i tukthusene i Nazi -Tyskland. Blant flere bilder er han også avbildet sammen med Hiltgunt Zassenhaus i Tyskland under krigen. Hun fikk vel et tilnavn som 'tukthusets engel' blant nordmenn som tilbrakte krigen i tukthusene i Hamburg området.Etter å ha bladd litt til i tidligere nevnte bok, ser jeg at broren til Gunnar J Carlsen; Victor Carlsen, også var innblandet i spionasjesaken, men klarte å rømme landet før arrestasjonene ble satt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Tusen takk til både Geir og Carsten. Dette var veldig gode opplysninger for meg, og jeg setter umåtelig stor pris på deres iver etter å hjelpe. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.