Gå til innhold
Arkivverket

[#52266] Brann på Ask, Gjerdrum?


Gjest Ellen Nordgård-Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Nordgård-Hansen

Min 3-tipp-oldefar Lars Fredrik Johansen fra Fet kjøpte i 1838 en av Ask-gårdene i Gjerdrum. I følge min oldefars notater slo lynet ned, og gården brant. Men, i bygdeboken for Gjerdrum står det ikke noe om dette, bare at Lars Fredrik solgte gården igjen i 1848. Kan det ha vært en annen gård (dit de flyttet i 1848?) som brant? Lite trolig at det var en stor brann som ikke er nevnt i bygdeboka?Veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe til med å oppklare mysteriet.mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvor detaljert er bygdeboka ellers? Selv gode bygdebokforfattere kan ikke klare å få med seg alt, så jeg tror jeg ville stolt på din forfaders notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Johan Hopen

I Gjerdrum jubilæumsskrift 1914, er det nevnt at Askgaardene udgjør alt ialt 23 større og mindre brug. Da kan du nesten ikke forvente at alle hendelser gjennom tidene har kommet med i bygdeboka. I jubilæumsskriftet er det skrevet mest om eierne pr. 1914 og hvem de overtok gårdene etter. I det mer detaljerte delen over oppsittere/brukere (beboere)finner jeg under Ask vestre: '1820 skjøte til Lars Nielsen Trøgstad paa 15 lispund. 1825 auktionsskjøte til Christopher Christophersen Tori. 1838 skjøpte paa 14 1/2 lispund til Frederik Johannesen Treud.'. Det står videre at Frederik's del av Ask vestre ble delt i to ved salget i 1848.Jeg mener også at du skal stole på notatet etter din 3-tippoldefar.M v h Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Nordgård-Hansen

Tusen takk begge to! Da stoler jeg på oldefaren min, han var jo nesten 100 år nærmere 1840-tallet enn hva jeg er :-)mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.