Gå til innhold
Arkivverket

[#52267] Hvem var 'her Bartils på Hamer' n hos APB i 1571?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Absalon Pederssøn Beyers dagbok; 25.2.1571 'Same dag stod her Bartils festenøl paa Hamer med en pige som er søster til den quinne Mester Jøren hafde før til echte'[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/litteratur/oratxtprod.cgi?tabell=beyer&id=dagbok017>Lenke18.11.1571 'Stod her Bartils brøllup paa Hammer gaf ieg bruden een daler,'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Så vidt jeg forstår tidfestes den første hendelsen til 25.februar 1571. 27 mars samme år bruker han begrepet ”Her i Bergen”.Hendelsen i november 1571 er selvsagt på samme Hammer som i februar.Hammer på Hedemarken er vel ikke nevnt andre steder i denne kilden (som vel også kalles ”BERGENS KAPITTELBOK”.)??Ruineringen av Hammer (domkirke og bispe-borg) på Hedemarken satte virkelig fart da alt ble sprengt og brent i 1567.At Jørgen Eriksens søster kunne ha havnet her, ville forresten vært en lokalhistorisk godbit.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var (2) i tilfelle Her Jørgens svigerinne som ble gift med Bartils paa Hammer.Her dør Jørgens datter Helvig;'23. (jun 1563) Som var S. Hansis afften døde her Jøren Eriksons dotter predi- canters paa slotted ved naffn Heluig. .24. Kom her Jøren hiem och lagmannen med, och same dag vart her Jørens dotter begrauen i chorit i Domkirken.'Hammer Hedemarcken er nevnt flere ganger hos APB. Men A skriver da 'vdi', 'j' eller 'til', mens han vedr Bartils skriver 'paa'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hamreboka (med ref. til 'Bergens Stifts Biskoper og Prester') nevner Jørgen Eriksen som sokneprest i Hamre fra 1564, men også at han reiser til København i 1566, og blir biskop i Stavanger i 1571. Rent geografisk er det vel da sannsynlig at dette dreier seg om Hamre på Osterøy, særlig siden det ikke ligger langt fra Bergen. Jørgen Eriksen er fra 1571 g.m. Adriane Schjelderup, ifølge samme bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt mer fra Hamreboka:Bertel (Barthold) Christophersen Storch er sokneprest i Hamre i perioden 1571-99 og er g.m. en søster til magister Jørgen Eriksens første kone.Så da er vel dette klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hallo Odd Roar,Det står selvsagt ikke noe i Hamreboka om hvem Jørgen var gm før Adriana, for da hadde jo det allerede vært kjent. Står det imidlertid noe om de som bodde i Hamre på 1500-tallet? Jeg finner noen Bertils (med -e-) i de skannede bøkene i og rundt Bergen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (7): Nei, Hamreboka kjenner ikke identiteten til hr. Jørgens første kone.Før hr. Bertel nevnes Christopher Andersen som kapellan og sokneprest i Hamre fra 1564 (samtidig med hr. Jørgen og før hr. Bertel), senere er han sokneprest i Ulvik, Granvin og Vikøy. Tidligere nevnes også Anders Anderssen Skonning som vikarierende sokneprest i Hamre, men siden hr. Christopher oppgis å være fra Jylland og hr. Anders fra Sverige (sønn av en biskop i Lund), så er vel neppe disse far og sønn. Det står heller ingenting om at hr. Bertel er sønn av hr. Christopher, men andre steder er jo slikt vanlig, så det kan vel ikke helt utelukkes. Så nær Bergen er muligens 'gjennomtrekken' ganske stor, så en kan nok ikke forutsette dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En korrektur: Jeg leste Hamreboka litt feil ang. Christopher Anderssen, meningen er nok at han er kapellan når hr. Jørgen er sokneprest, deretter blir han selv sokneprest i Ulvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 2 og 3: Poenget mitt er at APB plasserer seg selv i Bergen 27. mars 1571.Men at Jørgen Eriksen har hatt innlandsforbindelser, er en annen sak. Iflg. en FS-kilde ( FS) har Jørgen Eriksen hatt en ektefelle av Bratt-ætten i Gudbrandsdalen. (Barbara Trondsdatter Bratt ca. 1550-1620). Men dette ekteskapet kan ikke ha vært i tida FØR ekteskapet med Abelone. – Så det er vel neppe interessant i denne sammenheng.(Dessuten er vel dette tvilsomme greier??)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg er fristet til å komme med et innlegg som ikke hører hjemme her. Jeg har brødrene Bertel og Samuel Eilertsen på Opsal i Veldre til ca 1680. Disse kan ha hatt to søsken Eller dem kommer representanter for brattætta dit og Ales Lauritsdatter Bratt dør på Opsal i 1705. Det er navnet Bartils og forbindelser til innlandet som trigget skrivefingeren. Margrete og Ole eller ei søster gift med Ole. Personene på Opsal var nok av en viss byrd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Uff skrivefingeren har tilnavnet Leif og det ble altså en trykkleif: Jeg har brødrene Bertel og Samuel Eilertsen på Opsal i Veldre til ca 1680. Disse kan ha hatt to søsken. Margrete og Ole eller ei søster gift med Ole. Etter dem kommer representanter for brattætta dit og Ales Lauritsdatter Bratt dør på Opsal i 1705. Personene på Opsal var nok av en viss byrd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Thor,vet ikke helt hva du tenker på her, - men er det navnelikheten? Jeg vil tro at Bertil / Bertel /Bartil / Bartel var i bruk både øst og vest, men jeg har ikke sjekket det ut.En annen ting er at det har vært drøftet om Jørgen Eriksen også var gift med en av Bratt-ætten, se lenken i (12).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Synes det er greit nok å stille underforståtte spørsmål som i (14) og (15), siden Jørgen Eriksen og Bertel Christophersen for så vidt er svogere (men ikke samtidig, siden hr. Bertel gifter seg det året hr. Jørgens første kone antagelig dør), og det antydes at deres koner kan være av Bratt-slekt. Hr. Jørgen har for øvrig en sønn Samuel, sokneprest i Mandal.Hr. Bertel Christophersen heter for øvrig Storch og har ifølge Hamreboka kun en datter Laurentia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette med den eventuelle Bratt-tilknyttingen har kun med Hr. Jørgens enke å gjøre. Hun kom (forhåpentligvis)på banen først etter at Adriane var død. - Og derfor ser det vel ikke ut til at denne tilknyttingen vedrører Bertils ektefelle.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(21) Bertel er altså nevnt både som Hansen og som Christophersen, begge steder Størch / Storck. Hvem faren var, har ikke jeg noe svar på.Jeg er først og fremst ute etter Jørgen Eriksens 1. hustru, som altså skal ha vært søster til Bertels hustru.Men, flott om vi kan finne mer ut om Bertel også...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En Bertel var kannik i Stavanger Domkirke og SP i Mandal n 1552 (kilde NRR I og www.genealogi.no/Prestehistorie/)Døde han da (1552) eller fikk han et annet embede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En skulle vel tro at en prest på Hamre vil finne seg bolig litt nærmere kirken enn Geitrheim langt inne i Lonevågen, dertil tiltrer han vel først noen få år senere.På Fjellskål ved Lonevågens innløp bor på 1500-tallet en Vemund, som har prost Peder Vemundsen i Sandefjord som sønn, og denne sønnen får til og med kongelig forleningsbrev på Fjellskål. (Min teori er at han også har en datter Berit der, som har svært mye nålevende etterslekt.) Altså finnes slike folk i dette området på denne tiden, så en kan jo slett ikke være sikker. Peder V. Fjellskål reiser for øvrig helt til Firenze, og det er det vel knapt andre enn høyadelige her i landet som gjør på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.