Gå til innhold
Arkivverket

[#52268] Ulrik Kruse i/fra Flekkefjord og Maren Nicolaisdatter (Johansdatter)


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Maren Nicolaisdatter eller Johansdatter (født 1730), datter av Johan Nicolai Locke på Bekkelaget i Østre Aker, skal ha vært gift med en Ulrik Kruse i eller fra Flekkefjord. Jeg kan ikke finne dem gift i Østre Aker eller i Christiania.Opplysningen om giftermålet stammer fra et notat av anonym forfatter. Notatet inneholder flere detaljert korrekte opplysninger, men også direkte feil. Er det noen som kjenner til denne Ulrik Kruse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Nei, jeg vet faktisk ikke om Ulrik Kruse eksisterer eller om han er et fantasiprodukt. Det er jo derfor jeg la ut denne tråden, i tilfelle noen hadde kjennskap til ham og/eller hans hustru. HUN er i alle fall dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har du sett gjennom de andre temaene/debattene der en del Kruse-er er nevnt?Skriv Kruse i feltet under Skanna kirkebøker så dukker gamle debatter opp.Lykke til!IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplysninger om Ulrik Kruse i eller fra Flekkefjord, men en norsk Ulrik Christian Kruse er omtalt i Olai Ovenstads 'Militærbiografier'.Denne Ulrik Christian Kruse var født 1666 på Spøttrup i Jylland; han kjempet i Ungarn og Polen til 1698, kom til Norge i 1699, steg etter hvert i gradene og ble generalmajor 1717, etter en dristig kamp i Høland 1716, der han ble hardt såret. Kommandant i Fredrikstad 1722. Død 17.8.1727 i Fredrikstad. Gift 1707 m. Marta Christine Krabbe. Han eide Brotnov i Ullensaker.Dette kan muligens være farfar til den ettersøkte personen.Hilsen fra Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Inger: Takk for tipset, men det har jeg allerede forsøkt, dessverre uten resultat.Jon: Joda, jeg kjenner til gamle oberst Kruse og hans bedrifter i slaget ved Riser bru i Høland, men har vel ikke tenkt så mye på ham i denne sammenhengen. Du har imidlertid et poeng med mulig slektskap ut fra navnelikhet.Såvidt jeg erindrer hadde krigshelten en sønnesønn, Christian Kruse, som endte som sersjant på den militære rangstigen. Da han og hans kone døde i karrige omstendigheter, kom deres mindreårige datter på fantestien. Jeg mener det er Trygve Vik, bygdebokforfatter for Ås, som har skrevet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Dag Brodin

Hei Sten. Jeg kan bekrefte at dette giftermålet stemmer og opplysningene er fra skiftet etter Locke. Jeg kan dessverre ikke finne mine notater, jeg har jo en fantastisk orden i mine papirer(!)- det er mulig du kan finne denne Kruses yrke, men noe lenger kommer du vel ikke? Et oppslag på Kruser i 1801 viser at de er en 30 stykker, fra forskjellig lag i samfunnet, og steder i landet. Hvis du vil gå til kilden, finner du dette skiftet lett på mikroruller over skifter i Aker. Men at de skal være gift i Aker er jo ikke sannsynlig? Det er jo du selv som har skrevet om dette i artikkelen om Cathrine Maria Locke. Der skriver du at Locke bodde i Hole fra 1746-57, da kan vel Maren ha giftet seg der, eller hvor som helst for den saks skyld. En liten digresjon her er at du nevner forfatteren Tryggve Gulbrandsen som stammer fra denne slekten. Det sies at han brukte mange fortellinger fra slekten i sine bøker, og det er jo en 'jomfru Kruse' i hans bøker ('ingen vei går utenom'), så det passer i hvert fall..(Jeg er forresten selv oppkalt etter en person i denne boka:)God Jul!mvh Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Johan Nicolai Locke døde i 1768 på Bekkelaget, og hvis det som du sier er skifte etter ham i Aker sorenskriveri, må jeg ha forsømt meg i betenkelig grad ved ikke å ha registrert dette. Takk for henvisningen! Jeg skal sjekke opp dette ved et besøk på Riksarkivet ved første anledning, men det vil vel helst si over nyttår.Et sidespor: Ved et nylig besøk på Kongsberg fant jeg i Norderhov prestearkiv en kvittering av 4. oktober 1748 fra Johan Nicolai om noen leiekyr. Han undertegnet seg Johann Nicolaus Locke hamnor, en skrivemåte som styrker min oppfatning av at han var av tysk avstamning. 'Hamnor' er den gården han umiddelbart før hadde kjøpt i Hole, Østre Hamnor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sten Høyendahl

Dersom det er skifte etter Johan Nicolai Locke i Aker (død 1768 på Bekkelaget), er det i hvert fall ikke noe skiftekort på ham i Statsarkivets skuffer. Nå har jeg ofte funnet skifter der kort mangler, så vi skal ikke se bort fra at det likevel finnes.Søk i skifteprotokollen fra 1768 og framover er hermed ført opp på listen over ting som skal gjøres når jeg en gang i denne verden får god tid - hva det nå måtte innebære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Vedrørende skifte etter Johan Nicolai Locke, har jeg notert dato 14.02.1769, i Aker skifteprotokoller Nr 12, folio 481. Jeg tror Dag Brodin velvillig delte denne informasjonen for noen år siden. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for kildehenvisning og dato, Petter, det gjør alt så mye lettere. Om noen har gitt denne informasjonen tidligere, har det gått meg hus forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Sten Høyendahl

Skiftekort mangler, men skiftet etter Johan Nicolaus Locke står ganske riktig i skifteprotokollen for Aker i samsvar med Petters kildehenvisning. Av innførselen framgår:Barn i første ekteskap med Margrete Tobel: a) Anne Juliana Johannesdatter, noen-og-tredve år gammel, ugift, værende i Christiania. b) Maren Johannesdatter, gift med Ulrich Kruuse, karduanbereder, boende i Flekkefjord. c) Grete Marie Johannesdatter, gift med Peter Hallberg, mesterskomaker i Christiania.Barn i annet ekteskap med Anne Henriksdatter: a) Margarete Johannesdatter, gift med Syver Christiansen, boende her på plassen. b) Catharine Marie Johannesdatter, 8 år gammel, hjemmeværende på arvetomten.Da er problemet løst: Maren giftet seg ganske riktig med Ulrik Kruse fra Flekkefjord. Det er interessant at den gamle fellberederens datter giftet seg med en karduanbereder. Begge yrkesgruppene drev med behandling av skinn, men karduanberederne brukte helst bukke- og geiteskinn, og leverte mer forseggjorte arbeider. Navnet karduan er en forvrengning av Cordoba.Av skiftet framgår at Johan Nicolai hadde et til tiden å være rikholdig bibliotek: en tysk bibel, riktignok 'noget brøstfeldig', en tysk huspostill og to tyske salmebøker. Dessuten: 'Daniel Sarnests Christlichen Lebene' til 8 skilling, 'Bedendes Kiede' til 1 ort og 'Lodbergs Spørsmaal om Cathechismus' til 8 skilling. I tillegg kom '5 gamle Sønderrevne Differente Bøgger' til 4 skilling.Den store andelen av tyske bøker i boet synes å bekrefte min formodning om at Johan Nicolai i sin ungdom var kommet fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Og ikke minst en takk til Tore A. Andersen, som høsten 2004 framla opplysninger om Ulrik Kruse (tema 25507, # 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A.Andersen

At mitt svært beskjedne bidrag kunne bli til hjelp,var meget hyggelig å høre. Jeg leser alle nye opplysninger med stor interesse. Så Takk til deg Sten Høyendahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Og flere opplysninger om Ulrik Kruse er innkommet - og vil fortsatt komme - i modertemaet, tema 25507.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.