Gå til innhold
Arkivverket

[#52273] Slekt fra Vegårshei-Halvor Gunsteinsen Våje


Gjest Leif Engnæs
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Engnæs

Jeg søker følgende slekt:Gunstein Halvorsen ble født 10. juni og døpt 26. juni 1831 fra Ubergs-eie på Vegårshei.Foreldre: Halvor Olsen Ubergseie, født ca. 1798. Gift 23. april 1828 på Vegårshei med Marte Gunsteinsdatter. Halvors far var Ole Halvorsen Kile og Martes far var Gunstein Olsen Kalbersnes. Kjenner noen mere til disse slektene med datoer og bakover.Gunsten Halvorsen var bosatt på Bratlie når han gifter seg 11. juli 1857 på Vegårshei med Ingeborg Jensdatter Våje, da 29 år gammel. Hennes far var Jens Åsuldsen Våje. Kjenner noen til denne slekta.Gunstein og Ingeborg fikk bl.a. Halvor, født 15. oktober og døpt 15. november 1857 fra Våje på Vegårshei. Han ble gift 9. november 1883 i Dypvåg med Maren Kristine Emilie Halvorsdatter Reinsfjell, født 15. november og døpt 18. november 1858 i Dypvåg.Mvh. Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei.Jeg ser at du her tangerer min egen Vegårshei-slekt, så en eller annen gang i løpet av kvelden skal jeg nok kunne bidra med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her kommer det noen utfyllende opplysninger, stort sett tuftet på Hallvard Tveitens Vegårshei-bøker. Det må da legges til at de er av svært ujevn kvalitet. Men det kan da i det minste være et utgangspunkt for videre slektsleting.Gunstein Halvorsen blir der presentert som sønn til Halvor Olsen Ripe (f. 1794) og Marte Gunsteinsdtr. Kallbergsnes (f. 1805). Foreldrene til Halvor Olsen: Ole Håversen/Halvorsen Fersnes Ripe (f. 1750) og Marte Halvorsdtr. Olimstad Lunden (f. 1763). Ole Håversens foreldre: Håver Olsen fersnes (1721-1764) og Guro Knutsdtr. Skeimo. De var slektninger og måtte ha kongebrev. Håver Olsen var sønn til Olav Tengelsen fersnes Nes (f. ca. 1687), og da er vi inne i den relativt godt beskrevne Vestre Nes-slekta.Vi går så tilbake til Marte Gunsteinsdtr. Kallbergsnes, datter til Gunstein Salvesen Kallbergsnes (f. 1753) og Johanne Olsdtr. Fiskjennmoen (1765-1840), gift 1781. Gunstein var igjen sønn til Salve Heljesen 'Kalbonæs' (ca. 1711-1794) og Asbør Gunsteinsdtr. Usvatn (ca. 1713-1790).Jens Aasuldsen Våje har jeg foreløpig ikke fått plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg føye til at Hallvard Tveitens bruk av 'etternavn' er litt spesiell. Han bruker ofte flere, for å vise flyttemønsteret hos de enkelte personene. Her er det jo ikke snakk om faste slektsnavn, så Tveitens gårds-/plass-identifikasjon kan ofte avvike fra det en finner i kirkeboka.En av mine aner kan stå som et ekstremt eksempel: Eivind Tengelsen Nes Sundodden Lindtveit Øygardslia Haukestøl Digernes (f. 1758)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.