Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Benedicte Hauge Kulø

[#52277] Datter av Vincent Lunge og Margrethe Nielsdatter Gyldenløve

Recommended Posts

Etter å ha lest diverse debatter om Gyldenløve og Lunge på disse sidene, har jeg ikke klart å finne noen forbindelse nedover mot vår tid fra de ovennevnte. Ifølge diverse web-sider var datteren (uten navn) gift med Tønne Gautessøn Galde. De igjen fikk en sønn Mads Tønnesen Galde som igjen var far til Abelone Madsdatter Galde som var gift med Jens Olufsen Mechelborg, foged over Helgeland.Jeg tør nesten ikke spørre, men finnes det hold i ovennevnte? Er denne slektsrekken riktig?Finnes det literatur som kan bekrefte eller avkrefte dette? Jeg har bl.a. prøvd å finne ut om det står i gamle årganger av NST, men her virker ikke navneregisteret.Mvh Benedicte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Har du forsøkt Danmarks adels aarbog, artikkelen om slekten Galde ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei ToreTakk for tipset.Har sjekket innholdet og funnet at det finnes 6 artikler som er om Galde. Da er det bare å finne frem til disse.Mvh Benedicte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var Abelone Vincentsdatter Lunge, datter av Vincent Vincentsen Lunge til Tirsbæk død 3. jan 1536 og Margrethe Nielsdatter Gyldenløve (datter av fru Inger til Austrått) som var gift med Tønne Galde. Ifølge Dansk Adels Aarbog hadde Tønne kun 1 sønn (Gude Galde f. 1578 i Bergen) med henne, og 3 døttre. Han hadde også en sønn med sin andre hustru Vibecke Beck Jokumsdatter til Bekkeskov (Christopher).Ingen Mads Tønnesen Galde lar seg finne her. Men diverse slektstre på internett har oppgitt han som sønn av Tønne Galde. Det hadde vært veldig interessant om det fantes kilder som bekrefter dette.Benedicte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Helge Seglsten

En mulighet er jo å kontakte eierne av slektstrærne, høre hvor de har opplysningen fra, og følge sporet. Jeg vil tro du finner ut at de fleste trærne kan spores tilbake til samme kilde - og så spørs det da om den kilden er troverdig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.