Gå til innhold
Arkivverket

[#52288] Foreldrene til Aase Aanonsdatter gift i 1763 Holt


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Aase Aanonsdatter giftet seg i Holt 1763 med Reier Gjertsen Sunsdalen 1763, øverst til høyre Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9530&idx_id=9530&uid=ny&idx_side=-124>Lenke. Paret fikk barna Gunsten f.1766 nr.14 Permanent sidelenke: Lenke, Birthe i 1768 nr.24 Permanent sidelenke: Lenke , Aanon i 1770 nr.46 Permanent sidelenke: Lenke, dødfødt barn i 1772 nr.72 Permanent sidelenke: Lenke og Giert i 1774 Permanent sidelenke: Lenke .Aase Aanonsdatter dør i 1775 nr.24 Permanent sidelenke: Lenke .Reier Gjertsen gifter seg på nytt med Karen Aanonsdatter i 1776 Permanent sidelenke: Lenke .Dette paret er i 1801 tellingen i Vennesla,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke svare sånn umiddelbart, men det burde vel være mulig å finne det ut. Gjert og Aase fikk for øvrig også dattera Barbro i 1764:LenkeDen Marthe Aanonsdatter Solberg som er fadder her, kan vel godt være søster til Aase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Da Reier Gjertsen giftet seg annen gang, står det i kirkeboka: '???? Dispensation?, da Pigen er Søster af hans afdøde Hustrue'--.Da er vel saken grei, og vi har tre søstre som søker foreldre:Marthe (69 år i 1801) født ca 1732.Aase (død 43 år gl. i 1775)født ca 1732Karen/Kari (57 år i 1801) født ca 1744.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi har to mulige søstre til (som vi finner blant fadderne for Reiers og Aases barn): Asgier Aanonsdtr. og Gunild Aanonsdtr. Sundsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg takker så mye for deres hjelp.Det dukket opp en datter til Barbra ser jeg, og det kan være hun oppkalt etter sin farmor Barbro Reiersdatter, død i 1773.Da har jeg fått avklart at det med sikkerhet er 3 søstre her. Er dessverre ikke så flink til å tyde. Altså kan det være to til, Asgier og Gunnild. Nå er jo navnet Aanon veldig vanlig i Agderdistriktene, men jeg kan ikke se bort i fra at dette også kan være søstre i og med som nr.4 sier, de dukker opp blandt fadderne.Nå fikk Reier Gjertsen og Karen Aanonsdatter en sønn før de ble gift etter hva jeg kan se, Giert i 1776 nr.51 Permanent sidelenke: Lenke . Kanskje noen kan tyde for meg hva det står skrevet der?Mulig det kan gi meg mer informasjon om Aanonsdøtrene.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et forsøk på teksttolking:Gert - Et uægte barn fra Karen Aanonsd. Sundsdalen kaldet Gert. Fadd.: Torgius Albrets. WalleEjes Kone Gundbor, Anne Aanonsd. Sundsdalen, Peder Jensen MidbøEje, Lars Giertsen Sundsdal, Anders Nielsen(?) ...Eje(?),. Til barnefader er udlagt Hendes afdøde Søsters mnd. Rejor Gertsen Klodvig.Med forbehold om mindre feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo også ta med at bygdeboka for Holt nevner ei Inger Aanonsdtr., gift 1767 med Reier Gjertsen Sundsdalens fetter, Reier Salvesen Sundsdalen (1732-1771). Hun giftet seg som enke i 1775 med Ole Gundersen fra Sannidal - og han giftet seg så som enkemann i 1793 med Alloug Gjeruldsdtr. Sundsdalen.Reier Salvesens og Inger Aanonsdatters barn: Kirsten Reiersdtr. (f. 1768), Helje Reiersdtr. (f. 1772).Ole Gundersens og Inger Aanonsdatters barn: Reier Olsen (f. 1777), Gunhild Olsdtr. (f. 1779), Berte Olsdtr. (f. 1781), Marte Olsdtr. (f. 1784), Gunder Olsen (f. 1788).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for tilleggsopplysningene. Det kan tyde på at Aanonsdøtrene ikke kommer fra distriktet, siden du sitter med bygdeboken, men hvem er de?Tillater meg å komme med et spørsmål litt på siden, men navnet/gården Sunsdalen er ofte nevnt, vet du noe mer om denne?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er foreløpig ikke godt å si hvem de er. Det kan selvsagt ikke utelukkes at de er fra Holt. De bør vel være født rundt 1730. Dåpshandlinger fra den perioden når det gjelder Holt, er ikke registrert i FS - og kirkeboka, som er kronologisk ordnet, er litt utfordrende å lese (ikke minst fordi øvrige kirkelige handlinger er litt 'bortgjemt' innimellom lange kommunikant-lister). Dessuten er kun dåpsbarnets navn og fadderne innført. Farens navn må man lese seg til ved hjelp av barnets patronym og eventuelle gårdsnavn. Er man heldig, kan man også finne moras introduksjon i kirken, da i formen 'NNs kone'.Sundsdalen (opprinnelig utgått fra Lunde) ligger nokså nær dagens E-18, litt øst for Tvedestrand (mellom Lunde og Songe). Det er ikke langt derfra til grensa mot Søndeled (og også ganske nær Vegårshei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for ditt utfyllende svar. Skjønner jeg må prøve å lete i kirkebøkene for Holt.Tillater meg å legge ut lenke fra Hammerum sin søkeside, som jeg bruker en del. Holt er også registrert der. Selvfølgelig ikke like sikker kilde som kirkebøkene, men et nyttig redskap. http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=8.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for henvisningen til Hammerum-herred. Henvisningene derfra går til FamilySearch-basen, men søkefunksjonen er litt annerledes, siden man kan gå direkte på 'batch-nr.'.En liten justering av et utsagn jeg kom med i innlegg 10. Det er ikke helt korrekt å hevde at kirkelige handlinger i Holt rundt 1730 ikke er registrert i FS, men de er mangelfullt registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.