Gå til innhold
Arkivverket

[#52289] Oline Holm - Trondheim


Gjest Geir Edvard Lyng
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Edvard Lyng

Min oldefar Odin Gerhard Lyng ble født i Trondheim 13 april 1851 og døpt i Trondheim Domkirke 18. mai samme år. Foreldre var Olaus Andersen Lyng og 'pige' Oline Holm, hennes 2. leiermål. Odin vokste opp hos fosterforeldre. Jeg søker opplysninger om hans mor og hennes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en Oline Ehn f. Holm 44 år gammel i Bergen i 1865, men hun er også f. i Bergen: LenkeKaskje verdt å kikke på födselregisterne för 1851 for å se om hun er oppfört med farsnavn ved 1.leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

HeiDet er vel det paret Kjellaug har funnet i (5) du har lagt inn på hjemmesida di. Dersom dette er det riktige paret har jeg funnet 8 barn på FS. De eldste barna er døpt i Domkirken - fra og med Ove Mathias døpes de på Bakklandet.3. Marie Emilie OVESDATTER HOLM - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 27 Mar 1835 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 4. Ove Mathias OVESEN HOLM - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 27 Feb 1837 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 5. Theodor Andreas HOLM - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 01 Mar 1833 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 6. Oline HOLM - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 27 Oct 1830 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 7. Margarethe HOLM - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 27 Oct 1830 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 8. Ovedie Henrikke OVESDATTER HOLM - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 13 Mar 1843 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 9. Jonette Oline OVESDATTER HOLM - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 13 Mar 1843 Trondheim, Sor-Trondelag, Norway 10. Oline Jonetha OVESDATTER HOLM - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 10 Sep 1839 Trondheim, Sor-Trondelag, NorwayDet er 2 tvillingpar: Oline og Margarethe født i 1830 og Ovedie Henrikke og Jonette Oline i 1843. Jeg har funnet Margarethes konfirmasjon (nr 26), men fant i farten ikke Oline. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Takk for det Kjellaug. Jeg hadde faktisk denne familien i 'kikkerten', men er egentlig ut etter en bekreftelse på at dette er den rette familien. Denne presten skriver så utydelig. Har vansker med å tyde faddere på Odin Gerhard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

- Pussig med kandidaten i innlegg 4. Samme foreldrepar lar det døpes enda ei Oline til 9 år etter, men denne gangen i Bakklandet. Det er vel fristende å tro at Oline f.1830 da er død, mens Oline f. 1839 fortsatt er et barn i 1851.Oline Jonetha Birth: 10 Sep 1839 Place: Christening: 09 Nov 1839 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway Father: Ove HOLM Mother: Martha Collection Details: Bakklandet; Den Norske KirkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Pussig dette med flere Oline, men jeg har vært borti slike tilfeller tidligere. Jeg får forsøke på nytt å tyde fadderne til Odin, kanskje finnes en lemke til familien der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Det er nok mulig Iver har rett. Finner bare tvillingsøstera Margrethe som konfirmert i Bakklandet kirke i 1846. Da er jeg like langt:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hvis jeg ikke er helt på 'jordet' i denne elendige skrifta til presten ,tror jeg det er 'din' Oline som dør i Trondheim i 1852, 24 år gml. Sender lenken så kan jo noen som er flinkere enn meg prøve å tyde dødsårsak m.m (nr. 30 )Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Tusen takk. Nå har jeg både 1 leiermål og dødsfall. Alder ved død i 1852 er 24 år, dette stemmer ikke helt med den Oline som er født i 1830. Det kan vel være unøyaktighet av presten. Har enda ikke funnet den sikre linken til familien Ove Holm. Er det noen som klarer å tyde hva presten skriver om Odin Gerhards faddere og dødsårsak til Oline i 1852?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Kan dødsårsaken være tyfus ? - ellers må jeg bare si at Anne har gjort en flott 'jobb' som fant både Olines første barn og hennes dødsfall !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Aud Marion Røen

Nå har jeg fått hjelp til å tyde navn på fadderne ved Odins dåp. Her er vårt forslag: Kone Maren Hansen, piger Alma Fjeldstad og Olava Pedersen, soldater John Guttormsen og Knud Gjevang, (så noe vi ikke forsto)- og Gevaldiger Jon Petersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Når jeg sammenholder kirkeboken med din tyding kan det nok godt stemme. Hadde ikke ventet mere hjelp nå. Takk Aud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Vi forsøkte oss på litt tyding av fadderne ved dåpen til Olines første barn også: Far til barnet er Johan Peter Qvam, musketèr. Fadderne tror vi er: Kone Anna Halvorsen, piger Margrethe Nøvig og Alma Fjeldstad (sammen som ved Odins dåp), arbeidsmand Ellev Knudsen, artillerist Amund Johansen, musketèr Peder Pedersen.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Kan ikke se at noen av fadderne har tilknytning til det jeg tidligere har trodd er Olines familie. Hun er nok ikke Oline Ovesdatter som jeg tidligere har trodd. Kanskje kan jeg finne noe på Statsarkivet i forbindelse med hennes død og Odins fosterheim på Vikhammerløkka i Malvik.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Geir Edvard Lyng

Alt over har vært blindspor. Jeg har nå funnet Oline i vaksinasjonregisteret for Trondheim (digitalarkivet). Hun blir vaksinert samtidig med sin bror Carl Oluf den 21. juli 1831. Jeg har ikke funnet henne som døpt, men broren døpes i Bakke kirke 3. april 1831. Forledre er 'sergeant' Arent Olsen Holm og Gunnild Knudsdatter. Videre vet jeg at Oline får et barn utenom ekteskap i 1848, hun døpes Anna Maria i Domkirken 26 mars 1848. Min Oldefar Odin Gerhard blir døpt 18. mai 1851. Oline dør 27. februar 1852 og gravlegges (Domkirken) 5. mars 1852. Da sitter jeg fremdeles igjen med spørsmål om hvor Oline ble døpt og mere informasjon om hennes foreldre.Geir

bilete7765.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Her er en Oline Sørholm, med foreldre Arent Olsen Sørholm og Gunhild Nardoe. Kan hun være aktuell? Nr 64.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A13 (1821-1831), Fødte og døpte 1828, side 99. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-103>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

HeiDette var interessant. Det er jo en mulighet for at familien har endret navnet fra Sørholm til Holm. Alder på Oline passer jo bra i forhold til at hun er 3 1/2 ved vaksinasjonen i 1831. Jeg hadde håpet at fadderne kunne bekrefte at det dreide seg om samme familie, men så vidt jeg kan se er det ikke slik. Litt vanskelig å tyde navnene ved Carl Oluf`s dåp. Eldre i slekta fortalte meg en gang at denne Oline Holm visstnok kom fra Østerdalen. Dette fester jeg ikke mye lit til, men det kan jo være en ide og sjekke innflytting fra slutten av 1827 til Carl Olufs dåp i 1831. Jeg er sikker på at søskenparet Oluf og Oline er de jeg leter etter. Faren er militær, dette stemmer også med at min tippoldefar Olaus Andersen Lyng var militær og hadde sin omgangkrets i dette miljøet. Oline får senere 2 barn utenfor ekteskap, og begge fedrene har militære yrker.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.