Gå til innhold
Arkivverket

[#52289] Oline Holm - Trondheim


Gjest Geir Edvard Lyng
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eller prøvd seg på ei endring frå Holm til Sørholm (Sør-Holm?) for å 'forfine' seg litt? Det var ikkje uvanleg i militære kretsar. Eg trur nok dette må vere den jenta du leitar etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Nei, det må være fra Sørholm til Holm. De skriver seg som Holm ved sønnen Carl Olufs dåp i 1831 og Oline bruker dette navnet resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Da har jeg sjekket innflytting i perioden 1828 til 1831 for Bakke, Domkirken og Vår frue men ikke funnet noen som passer. Dette styrker teorien om at det er samme familie Sørholm/Holm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Poenget med mitt forslag i (26) var at namnet kan ha vore Holm både før og seinare, men at han i ein periode brukte Sørholm - men det var berre ein lausleg teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Et forslag til Arent Olsen fra Meldal. Dette dåpsbarnets foreldre er Ole Arntsen Stranden og Ingeborg Ejnersdatter: Lenke Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A05 (1776-1815), Fødte og døpte 1799, side 412-413.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Et forslag til Arent Olsen fra Meldal. Dette dåpsbarnets foreldre er Ole Arntsen Stranden og Ingeborg Ejnersdatter: Lenke Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A05 (1776-1815), Fødte og døpte 1799, side 412-413.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Ikke umulig at dette er Arent nei. Han oppgir 28 år som alder når han gifter seg i februar 1826, men han nærmer seg vel 27 da! Spennende om du finner noe mer i Meldalsboka!Til Aase - har brukt ditt slektshefte i forbindelse med min kones slekt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Dessverre er det nok ikke 'riktig' Arnt. Denne karen overtok garden etter faren og ble gift med Anne Knutsdt. Laksøyen.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Takk til alle hjelpere. Oline har vært en gåte for meg i lang tid, men føler meg sikker på at vi har funnet den riktige nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Problemet ser ut til å være løst. Spennende historie og problem. Ble jo bare nødt til å lete litt rundt i kildene selv.Regner med at du allerede har denne, men for andre som snubler innom så bekrefter konfirmasjonen overgangen fra 'Sørholm' til 'Holm'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Beklager feil lenke over (det skyldes at jeg har flere vinduer åpner og feil lenke blir generert øverst på sida). Prøver meg med bildet istedet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Jeg finner Arnt Olsen født i Meldalen 1790 og 1791. Det ser ut som det er samme foreldre, Ole Olsen Lundeggen? og Gerda Knudsdatter. Tenkte at den første kanskje døde, men finner ingen som passer i blant døde i perioden. Kanskje det er noen som kan gjøre et oppslag i Meldalsboka? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16205&idx_id=16205&uid=ny&idx_side=-187>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

I vielsen (innlegg 29) er farens navn oppgitt til Ole Arentsen. Så da er vel dette en annen?Ellrs kan jo både den oppgitte alder ved vielsen og i ft være unøyaktig.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- og dåpsbarna i (46) er døpt i Rennebu som tilhørte Meldal prestegjeld, så disse finner vi ikke i bygdebøkene for Meldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dåpen til datteren Rebekka, vet ikke om fadderne kan være til hjelp her?Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A03 (1818-1850), Fødte og døpte 1834, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16282&idx_id=16282&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.