Gå til innhold
Arkivverket

[#52300] Anne Maria Fredriksdatter


Gjest Arne Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Robertsen

Kirkebok Stadsbygden i perioden ca 1831 er ikke digitalisert ennu. Er det noen som kan sjekke opplysninger om Anne Marie f. 1. May 1831, døbt 11.aug (Stadsbygden)? Disse opplysningene finner jeg i Ørland 1826 - 1841. Der henvises tilen hj.dåp i Stadsbygden. Hennes foreldre: omstreifende Person fra Børsen? Friderik Frideriksen og hstr.Martha Frideriksdtr. Kan noen sjekke dette i Stadsbygden rundt 1831?mvh. Arne Robertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Nå kan jeg ikke sjekke kirkeboka på Stadsbygda. Etter et søk på FamilySearch, ser det imidlertid ut som barnet ikke er innført i kirkeboka der.Anne Marie ble døpt på Ørlandet. Det står at barnet ble hjemmedøpt av Ole Johnsen Hvithyllen i Stadsbygden hvor barnet var født. Du kan nok ikke forvente å finne barnedåpen innført noe annet sted enn der barnet ble døpt i kirken.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Du finn dåpen til Anne Marie født 1. mai 1831 i Kyrkjebok for Ørland(et) nr. 5 (1826-1841) fol. 53b (55b). Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

En takk til Geir og Arnvid.Jeg har kirkeboksiden fra Ørlandet. Det er en ting jeg ønsker å spørre om. Det som er skrevet under Hjemmedåpen: af Ole Johnsen? Er det riktig? Videre så mener jeg at faren Friderik er Neseløs-Fredrik og at moren Martha også bruker navnet Pedersdatter. Kommentarer til det? Jeg kan jo spørre med en gang, er det flere kjente barn de har sammen. Johanne Lovisa Glada er en av fadderne, er hun den samme som Lovisa Glad, nevnt i Forsat Beretning om F.F 1859 side 126 ?med vennlig hilsen Arne Robertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Arne. Den som stod for heimedåpen treng ikkje fortelja anna enn kven dei reisande hadde kontakt med i bygda, og som var villige til å stilla opp. Det kunne gjerne vera ein fastbuande med ein viss status i kyrkjelyden. Når det gjeld Fredrik, så er dette Naselaus-Fredrik, ja, eldste son til Kari Andersdatter (Kari med kjeften). Anna Marie var det femte barnet Fredrik og Marta fekk. Og ja, fadderen Johanna Lovisa Glada er den same som er nemnt i 1859. At ho stod fadder då, kom seg nok av at ho då nettopp hadde slege seg i lag med Kristian Fredriksen, bror til Naselaus-Fredrik, sidan Kristian si førre kone, Anne Marie Mikkelsdatter truleg var reist heim til Skatval. Og når det gjeld Marta, kona til Naselaus-Fredrik, er ho kjent under med fleire farsnamn gjennom eit langt liv, men eigentleg meiner eg det var den same kvinna, og at det rette namnet hennar just var det som du nemner: Marta Pedersdatter. Det er knapt tvil om at ho var den dottera Anniken Kristiansdatter (stemor til Peder Johannesen/Farke-Per, stefar til Naselaus-Fredrik) fekk med ein Peder Larsen etter at ho var blitt enke (etter Nils Nilsen) og før ho slo seg i lag med Johannes Pedersen. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.