Gå til innhold
Arkivverket

[#52301] Anders Pedersen Merk 1822 Rennebu


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Rennebuboka IV, side 672 under husmannsplassen Reitmoen nevnes i Familie I: Knut Kristoffersen Furuhaug f 1827 g 1853 med Berit Rasmusdatter Reithaug f 1823 d 1888Noen forbinnelse til Anders P M er ikke nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk for hjelpen. MIn oldemor Ellen Andersdatter Berg f1863 i Rissa skal være datter av en Anders Pedersen Merk f1822. Hennes mor er Andreane Paulsdatter Berg. Venter på bygdebøker fra Rissa og Stadsbygd kanskje det er noen flere opplysninger der. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei I kirkebok for Rennebu`\ Meldal finner jeg en uekte Anders født 13 august 1822. Far Unkar Erik Andersen MyrenMyrin.Mor Ane Pedersdatter Aas. Vitner Thore Larsen Aasgjerdet. lars Olsen Aas. Ole Anders Myrin. Kari Engelsdatter Aas. Eli Pedersdarrer Aas. Kan dette være mulige tippoldeforeldre? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg går ut fra at du vet at det ligger veldig mye stoff fra Rennebu ute på digitalarkivet. Folketellinger blant annet fra 1815 og 1825. Ved vielsen i 1858 står det jo tydelig far Peder Pedersen. Ved å bla litt frem og tilbake i kirkeboka fant jeg en aktuell kar som flyttet fra Rennebu til Trondheim i 1824. Peder Pedersen Gisnaas.21 år gammel. Vel verd å ta en nærmere kikk på. Du Anita operer med fødselsår 1822. Men iflg ekteskapsinngåelsen kan han også være født nærmere 1825. Let også i kirkebøkenes konfirmasjonsopplysninger hvis du ikke finner dåpen. Er du heldig klarer kanskje noen å tyde merknaden som er tilført helt til høyre ved giftermålet. Det står noe om Meldal men jeg klarer ikke å lese det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk for hjelpen begge to. Det var ut ifra folketelling i 1865 jeg fant ut han måtte være født i 1822. Den eneste aktuelle Anders var født 1822 i Rennebu. Men ifølge ekteskapsinngåelse i 1858 het hans far peder Pedersen. Det er mulig jeg må til Børsa igjen. Det er godt mulig han har vært gift før, Mærk er det et gårdsnavn i Rennebu? Jeg klarer heller ikke å tyde stedet fra Meldal i siste rubrikk. Kan noen hjelpe? Vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

'Han har præste??Attest fra Sognepræsten i Meldalen.' Rennebu var anneks under Meldalen på denne tida.Merk er ei lita grend nokså langt nede i Rennebu. I 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Sjekket folketellingen 1825 og 1835 for Rennebu, fant ingen Anders P. i 1825. Fant en på Bjørkaas i 1835 med far Peder A., men han var gift 2 ganger (1855 og 1860) i Rennebu i følge Rennebuboka.Den Peder Pedersen fra Gisnaas som flyttet til Trondheim i 1824, var ifølge Rennebuboka Bind III side 352 gift med Helene Rønnau (datter av sognepresten i Oppdal) og døde tidlig uten barn i ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk for hjelp i letinga . Har prøvd å finne ham i kirkebøker på nett,men har ikke lyktes å finne hverken fødsel eller konfirmasjon.Der var 3 stk Peder pedersen som bodde på Gisneås,så det kan kanskje være en annen enn han som flyttet i 1824? Hvilken tilknytting kan min tippold ha til Mærk? Kanskje han var den utenomekteskapelige Anders som kanskje ble bortsatt? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Finnes det opplysninger i bygdeboka om de 3 peder Pedersen på gård Gisenaas i Rennebu. En av de tre aktuelle kan være far til min tippold Anders Pedersen født ca 1822-24.En flyttet ut i 1824. Hvem var det? Jeg finner det rimeligst at Peder Pedersen Tjener 21 år kan være den rette.Finner ikke min tippold fødsel konfirm i kirkebøker fra Rennebu. Har noen forslag hvor jeg skal lete Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hvis Peder (f. 1803) som flyttet til Trondheim er den mest aktuelle, så skulle du kanskje sjekke kirkebøkene for Trondheim. Har ikke funnet hans giftermål med Helene i Rennebu og heller ikke i Oppdal.Peder P. (f. 1759) er far til han som reiste til Trondheim, og det nevnes ikke noen sønn ved navn Anders i bygdeboken.Den tredje Peder (f. 1756) har heller ingen sønn Anders i følge bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Iver Mosvold

Kanskje denne debatten er viktig å få med seg [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebattT.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52640&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=11&antinnlegg=39#anker>Lenke , og mye av det som fremkommer her er komprimert stoff fra denne debatten (Tema 52640).Til innlegg 8 og 14: Peder Aas (Pedersen f.1803) og (frøken) Helene Rønnow inngår ekteskap i Christiania domkirke 15. okt. 1830. (Nr. 72 her: Lenke ).Peder Pedersen (Aas) vandret med andre ord videre etter utflyttingen fra Rennebu til Trondheim i 1824. I 1830 er han lærer på Den Tordenskioldske Borgerskole i Holmestrand, og i mellomtiden bør han ha fått sin utdannelse (Trondheim eller Christiania ?)Det er vel meget sannsynelig at Helene Rønnau oppholdt seg i Trondheim i 1824, siden hennes aldrende far (d.1828) levde sine siste år her etter at han fratrådte embetet som prost i Dalerne i (Trøndelag) i 1822. – Og man kan gjerne spekulere i om søt musikk mellom Peder og Helene oppsto under Peders Trondheimsopphold (som jo var av begrenset varighet). Dette må ha vært et forhold som gikk på tvers av datidens konvensjoner, - en embetsmannsdatter i det absolutte toppskikt og en husmannssønn (??) fra Rennebu. Man kan gjerne spekulere videre om Helenes far, den gamle Cornelius sørget for at bondegutten i alle fall fikk seg utdannelse før han slapp datteren fri !Dersom Anders Pedersens foreldre skulle være Peder Aas og Helene Rønnau, er det snodig at det ikke finnes spor av barndomsopphold i Christiania/Holmestrand i kirkebøkene vedr. Anders sin ekteskapsinngåelse. Anders ville i så fall ha vært født utenfor ekteskap, og vi vet at det forekom forfalskninger (f.ex.fiktive foreldre) i kirkebokføringen når dette handlet om personer i de øvre stender. – Og man kan gjerne spekulere i om Andres ble ”satt bort” til slektninger Rennebu. Men alt dette blir spekulasjoner som man neppe vil få svar på før man eventuelt kan positivt påvise hvem Anders sine foreldre egentlig er. (For sikkerhets skyld bør man kanskje tråle kirkebøker i Trondheim for eventuelt å kunne finne Anders sin fødsel, men jeg tror det er fåfengt,)Det er ingen Andres Pedersen på i Rennbu ved FT1825. Derimot er det en 45 år gammel Peder Pedersen (m.fam) på dette stedet Lenke , som til og med holder til på Gissenas. (Jeg tror Arnt har oversett denne i innlegg 11 og 14). De to Pederne (hvorav den ene er far til Peder Aas) som er født i 1750-åra (innlegg 14) må vært over 60 år dersom de skulle ha vært fedre til Anders, så av naturlige årsaker kan vi utelukke disse. – Så dersom vi forholder oss kun til Rennebu er det bare denne 45-årinen (på Gissenås i 1825) som hadde samme ektefelle i 1815 Lenke som kan være aktuell (om vi holder Peder Aas utenfor).Men jeg synes det er meget utilfredsstillende at Anders Pedersen ikke er med i FT1825 for Rennebu, så kanskje man også skulle ha et blikk både på Oppdal og Meldal.Men det er vel MERK som antakelig er koden her for å få dette løst – og den eneste Peder/Peders. som finnes på Merk i 1815 og i 1812. er hun her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Når det gjelder Anders Pedersen Aas i (26) i tema 52640, legger jeg merke til at på de andre som har fått utflytningsattest står gårdsnavn, mens det på Anders står 'fra' - og noe jeg ikke forstår. Jeg har ikke funnet ham innflyttet til Ørlandet, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk til dere begge to.Jeg har nettopp startet med å samle slekta mi på Fosen. Det har ikke vært den store interessen for slektsforskning i slekta og det er forsent å spørre nå. jeg husker at min farmor mente noen av slekta skulle komme fra Trysil men jeg har ikke funnet spor av det enda.Hun er av slekt Dyrendahl. Men det skulle vært interessant å finne opphavet til tipp oldefar Anders ja. Ekteparet Anders og Anna har altså bodd i Bjugn . Kom Fevåg under Bjugn på den tiden? Jeg får lete vidre så kan han vel dukke opp før eller siden. Takk igjen Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kanskje vi skal holde muligheten åpen for at Anders Pedersen (som barn) fulgte sin egen familie (eller mor) i flyttingen fra Rennebu (el.Meldal) og over Trondheimsfjorden. – . Om så var tilfelle kunne dette ha skjedd før 1825, og gitt forklaring på at han ikke finnes på Rennebu sin FT 1825.En annen mulighet kan vel også være at Anders IKKE er født i Rennebu, men i Rissa/Stadsbygd/Skogn/Bjugn. – men at hans far eller mor skrev seg til Merk (i Rennebu).PS: Navnet ”Aas”, anvendt på Anders, behøver nødvendigvis ikke henspeiles på Gissenaas (som for Peders vedk.). Over hele Trøndelag finnes det Aas-gårder hvor dette kan ha vært plukket fra. Den mulige slekt-relasjonen mellom Anders Pedersen og Peder (Aas) Pedersen har som forutsetning at de begge har ane-opphav på Gissenaas, og dette har vi jo ennå ikke positivt påvist.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.