Gå til innhold
Arkivverket

[#52301] Anders Pedersen Merk 1822 Rennebu


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Kjelland

Til 22 (og utan å ha fullt oversyn over realinnhaldet i debatten): Åsgrenda er tilnærma nabogrend til Merk, men på andre sida av Orkla. derfor har Merk gardsnr 7 og Åsgardane gnr 146-149 i Rennebu (http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50). Myr-gardane er naboar til Ås, så alle fadrane nemnt i (6) var frå same området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siste innlegg gjør meg litt nysskjerring på denne Anders Eriksen (nevnt i innlegg 6). Iflg. kirkeboka for konfirmerte (Nr. 45 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050519020928.jpg>Lenke ) var faren hans (fortsatt !) Erik Andersen (Myren) og moren var Ane (Pedersdatter) Aas. Bostedet i 1938 var Aashagen (Her er de alle 3 ved FT 1825 Lenke )Jeg lurer på om Ane Pedersdatter (Aas) sin far var nettopp denne 45-åringen (i 1825)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen mine gode hjelpere.Ser nå at dere er med vidre. Denne tippoldefaren min var kanskje en riktig rundtomsnuser! Hans andre utenomektesapelige barn Karen Kari f 1846 i Rennebu er med Berret rasmussdatter Reithaug .Jeg ser det er flere Merck og Aas blant fadderene uten at jeg klarer å lese alle fornavn. Kan Reithaug være et spor? Rennebunavn det også ? Takker for alle forslag. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

I Rennebu kirkebok (tema52640)(35 lenke)fant jeg tvillingene Peder og Kirsten født utenfor ekteskap i 1846. Dette kan være de første barna til Anders, jeg leser Anders Pederson Bjerkåsløkkog Kirsten/gjertrud? Pedersdatter Hallandshagen som mor. Er dette kjente navn i Rennebu. Jeg tror Anders Pedersens fødsel er nærmere 1825 enn 1822. Kanskje jeg nå kan ha felles tippoldefar med noen! Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 29: Jeg finner ikke Reithaug i Rennebu, men i Orkdal.Til innlegg 30: Bjerkåsløkken må være denne gården i Rennebu i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61635&gardpostnr=285&personpostnr=1208&merk=1208#ovre>Lenke (drøyt 40 år etter at Anders ble født). Og her bor det faktisk en 74 år gammel husmann som heter Peder Anderss, og som utmerket godt kan være Anders sin far, - ut fra oppkallingstradisjoner !! (Men han heter jo ikke Peder Pedersen). Men enda mer viktig: På Bjerkaas og Gravaxel (Antakelig bruket som hadde Bjerkåsløkken) bor det samme paret i 1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den siste lenken (FT i Rennebu 1825) i forrige lenke kom ikke , men her er den. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=ft1825rb&gardpostnr=947&merk=947#ovre>LenkeNår det gjelder dåpen til denne Anders Pedersen, så skjedde den 15. mai 1825 (antakelig kort tid etter at folketellingen var foretatt), men nå trengs det lesehjelp ! Her er teksten fra klokkerboken nederst på venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Du finner denne slekten i Rennebuboka III, side 130.Peder Andersen Bjerkåsløkk f 1791 g 1825 med Karen Arnsdatter f 1796 på Innset.Valøkkja som husmannsplassen også heter, var navnet på et togstoppested som jeg benyttet i min første tid som hytteeier i Bjørkåsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I lenke under 32 er nevnt Torger Fredriksen fra Nørrigard Hårstad. Han er bror av min farfar Lars Fredriksen Hårstad, som ervervet gården Skjerve i Rennebu og derfor endret sit navn til Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Dette var morsomt. Skal jeg gå for at dette er mine aner. Det som lurte meg var folketellinga for 1865 Anders var da oppgitt som 44 år . Skulle da være født i 1821. Kan man også anta at presten har skrevet Peder Pedersen istedet for Anders Pedersen så kan det stemme. Det skal ikke være lett. Jeg får låne meg bygebøker for Rennebu . Har nå blitt klar over digitalpensjonatet. Lærer stadig noe nytt! Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

7 km nord for Berkåk ligger Halland Camping. Her tar vegen av til Bjørkåsen. Bro over Ila, trang jernbaneundergang -, og så er du i Bjerkåsløkkja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det er ikke altid så lett å væe prest.Anders f 1826 hadde ikke barn i sine to ekteskap, men 4 barn før ekteskap med Kjersti, Guru og Ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Anita !Ja, jeg vil tro at du kan gå for at dette er dine aner, men da må vi samtidig konstatere at kirkebokinnførselen vedr. Anders Pedersens ekteskapsinngåelse ( [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607020212.jpg>Lenke ) har en feil vedr. Anders Pedersens far. (Faren var en Andersen, og ikke en Pedersen).Carsten satte egentlig temaet på rett spor allerede i innlegg 2 med denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Anders Pedersen Merk har helt sikkert et barn med Berret Rasmussdatter Reithaug f 1846. Hun heter Karen. Har han enda 4 barn utenom ? Gift 2 ganger? Kan dette være min Anders Pedersen da ? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bare et par bitte små ting vedr. Rennebuboka. (Innlegg 11): Inngikk virkelig Anders Pedersen to ekteskap (1855 og 1860) i Rennebu ?Så til innlegg 39: Vi kan vel være trygg på at Ellen Andersdatter Berg (f 1863 i Bjugn ?) var født innenfor ekteskapet mellom Anders Pedersen og Andreane Paulsdatter Berg. (Selv om kirkeboksidene i Bjugn her ikke er skannet)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

De fikk sitt første barn Paul samme år som de ble gift 1858. Peter to år senere og min oldemor i 1863. Det står i kirkeboka at det er hans andre leiermål. Det kan jo stemme med Karen født i 1846. Han kaller seg Mærk i alle sammenhenger. Jeg tror kanskje vi er på bomtur igjen med Anders! Hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Nja Det er vel to forskjellig Anders . Det ble for mange barn på en stakkars mann det her. Bigiami er vel å utenkelig ? Hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Mitt forslag til (32): 1825 den 15de Maje erklærede Peder Andersen Bjerkaasløk at vilde ægte pigen Karen Arnsdatter Mesloe. Som forløftningsmend vidnede Ole Evensen Rokkenes og Torger Fredrikson Haarstad at ei slegtskap eller noget andet var til hinder deri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei . Denne Anders Pedersen ble altså født i 1826.Jeg tror han kan utelukkes som min tippoldefar hvis det er riktig at han ble gift i 1860 i Rennebu.Kanskje finnes det hans dødsfall også der. Takk for oversettelsen Aud håper ikke min tippold forblir et mysterium. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk for lesehjelpa, Aud (innlegg 48)Jeg tror vi må demontere noen av de sakene vi har bygd opp, og prøver med ny montering:Det er en Anders Pedersen som omsider ble gift med ei Ingeborg Trondsdatter. Denne Anders som bør være født ca. 1826 (39 år i 1865) Han er IKKE Anitas ane. Her er han i Rennebu i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61635&gardpostnr=239&personpostnr=1093&merk=1093#ovre>Lenke . Han har ikke vist tegn til å ha vært på Ørlandet, Bjugn eller Rissa. (Hvis han ikke levde i bigami og pendlet mellom Rissa/Stadsbygd/Bjugn og Rennebu, - ja det skulle tatt seg ut.)Så nå dropper vi helt denne ANDERS PEDERSEN.Det er uomtvistelig en annen Anders Pedersen som er født ca 1821 (44 år i 1865). Han er Anitas ane på Berg i Stadsbygd i 1865: Lenke . NB: Det står oppført Stadsbygd som Anders sitt som fødested. Men i forbindelse med ekteskapsinngåelsen har han Rennebu oppført som fødested. I tillegg knyttes han til gården MERK LenkeHan er den eneste av våre to Anderser som knyttes til MERK også i en RENNEBU-KILDE Og det er han her Lenke . Han blir altså far til Karen i 1846 ! (Skannet kirkebok her på nr.26) Moren til Kari, Beret Rasmusdatter ble 7 år senere (1853) gift med Knut Kristoffersen Furuhaug. Denne stakkars dama blir enke og fattiglem, men lever i 1865 sammen med 3 barn hun fikk med nevnte Knut, og ett barn hun fikk etter dette. (Her Lenke ) Datteren Karen bor altså verken hos mor eller far (i 1865) ! Men det er vel godt mulig hun likevel fulgte faren til Ørlandet i 1857 og havnet hos etter hvert hos en fiskerkollega av faren som tjenestepike (Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det er hun her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.