Gå til innhold
Arkivverket

[#52305] Alfred Kaurin Olsen f.i Mo i Rana 1895 - til Namsos


Gjest Anne J. Engmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Er det noen der ute som vet hvor det ble av Alfred Kaurin Olsen etter 1919 ?? ( han er min svigersønns oldefar) Det jeg vet foreløpig er at han ble født 03.08 1895 i NordRana,hans slekt bakover har jeg funnet,men-har ikke klart å finne ut hvor han dro da han reiste fra kone og barn rundt 1920.Hans nå avdøde sønn mente at han var reist til Svalbard, men det er ikke dokumentert noe sted.Han ble gift (dato ukjent) med Anna Petrine Jensen,født 14.01 1894, og det var iallefall 5 barn i barneflokken. Kanskje det er noen som har bygdebøker el. lignende for Namsos, kirkebøkene er ikke kommet enda for det aktuelle tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1900-tellingen er han registrert med farsnavn (patronymikon), sønn av Bernhard. Farens farsnavn er Olsen, som Alfred Kaurin har tatt som etternavn seinere. Mot slutten av 1800-tallet var det slik at farens farsnavn 'stivnet' og ble etternavn også til neste generasjon. Kanskje litt klønete sagt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Joda,det stemmer at han er oppført i 1900-tellinga under navnet Bernhardsen,han er også konfirmert under dette navnet. Men Olsen-navnet har fulgt slekta etterpå,iallefall brukte hans sønn her i Bodø dette etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Alfred Kaurins bror, Martin Otelius Olsen f. 1893 blir viet i Stamnes kirke, Sandnessjøen (nå Sandnessjøen kirke)31.12.1916 med Peggy Euvida? Valborg Bakken f. 1897 Lødingen, hjv.d. Novik i StamnesHan brukte også Olsen til etternavn.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tusen takk Solveig, har fra før ingen opplysninger om Alfred`s brødre,bortsett fra fødselsdatoene.Søsteren Borghild ble gift og bosatt på Kjerringøy i Nordland,så der har jeg navn på mann og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Har en datter på Martin og Peggy:Konfirmert 8/5 1932 Stamnes kirke Gunvor Johanne Olsen f. 5/9 1917 i Sandnessjøen, dp. 28/4 1918. foreldre Martin Otelius Olsen og Peggy Valborg f. Bakken. Klokkerbok for Stamnes 1897-1936, s. 66.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.