Gå til innhold
Arkivverket

[#52307] Kristian Hansen Kjeldsen


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

I listen over Ole Steffensens etterkommere, som bl.a. finnes utlagt på LOR finner man følgende:Kristian Hansen Kjeldsen f. 1770 d.1847, g1. Marte Kristoffersdtr. f.21.10.1781 d. 1841, g2. Marte Nilsdtr. d. 1896Jeg prøver å finne dåpen til Kristian Hansen Kjeldsen uten hell. Det jeg har funnet er noe jeg mener er vielsen til de to nevnte kvinner. Først med Marte Kristoffersdtr. 10.08.1816 i Ullensaker, nr 31:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-194>Lenke Dernest vielsen med Marte Nilsdtr. i Rødenes 23.09.1842, nr. 13: LenkeVidere finner jeg en Christian Hansen død 29.03.1847 i Rødenes, 64 år gammel:Lenke Først er fødselsår oppgitt til 1770, ved giftermål med Marte Kristoffersdtr. i 1816 oppgir han å være 30 år, det gir et fødselsår lik 1786. Ved giftermål med Marte Nilsdtr. i 1842 oppgir han å være 61 år, født i Ullensaker og konfirmert i Rødenes, det gir et fødselsår lik 1781 Ved død i 1847 oppgis alder til 64 år som gir et fødselsår lik 1783.Er det noen som sitter med opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte ovenstående? Samt tid og sted for dåp og konfirmasjon på Kristian? Mvh. Tore JohansenPS. Hva står det som fødested på Marte Nilsdtr. her nr. 11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Hei. Når det gjeld det siste spørsmålet ditt, meiner eg det står 'Bamsrud u. Høgaas' (eller Høyaas). Forkortinga u. står vel for under.Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk Knut, jeg ser det også når jeg får løsningen. Men det ga meg enda mer å tygge på. Ved nærmere lesning i kirkeboka begynner jeg å tvile på om det er den Marte som var gift med Kristian Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Hei igjen.Heller ikkje eg kan finne nokon Kristian Hansen døypt i Ullensaker under dei alternative fødselsåra, men eg finn ein med dette namnet konfirmert der i 1799: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7642&idx_id=7642&uid=ny&idx_side=-85>Lenke. Men om dette er 'din' Kristian er jo vanskeleg å vite.Heitte foreldra til den Kristian du søkjer Hans Kjeldsen og Margrethe Olsdotter? For meg kan det sjå slik ut på den nettsida du viser til, men kan hende tolkar eg oppstillinga der feil. Eg søkte etter barn av desse to på FamilySearch utan å få treff.Som det går fram av innlegget ditt, er det svært store sprik i kjeldene når det gjeld alderen til Kristian ved dei ulike registreringane. Ved giftarmålet med Marthe Nilsdotter i 1842 var han altså 61 år. Da blir det nokså forvirrande at han står oppført med alderen 60 år når han saman med den første kona Marthe Kristoffersdotter og to barn flyttar frå Ullensaker til Rødenes i 1834:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takker for innsatsen, Knut. Han er ikke god å finne opphavet til, den gode Kristian. Dette er jo reisende slekt så gårdsnavnene er vel nærmest som du nevner for adsesser å regne. Det kan godt være en mulighet for at du har funnet rett konfirmant i 1799, men det er for lite opplysninger der til å bli sikker på det.Du har tolket oppstillingen av den etterkommerlista riktig. Men den inneholder ikke verifiserte data. Mye er vel hentet fra Eilert Sundts tellinger, og det var vel mye basert på muntlige opplysninger, det han nedtegnet. Jeg har kommet et stykke på vei med å kontrolere de opplysningene som fremkommer der. Noe stemmer, men det er også store avvik. På veien har det også dukket opp flere barn også som ikke er registrert der.Hva gjelder Kristians dåp, er vel det nærmeste jeg har funnet denne kandidaten, men det er neppe riktig person, tror jeg.LenkeHan behøver nødvendigvis ikke å være født i Ullensaker, selv om det sies så i en vielse.Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.