Gå til innhold
Arkivverket

[#52308] Anders Aagesen, n. 1634-1639, skipsprest hos Kristian IV, hvem var han?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Aagesen; «4. Nov. 1634 fik han Kongebrev om, at han, der i Norge for nogen Tid siden havde forset sig med Lejermaal og endog havde taget den samme Kvinde til Ægte, og derfor ikke uden kgl. Tilladelse kunde admitteres til Kald, nu maatte søge Kald andet Steds.13. Feb. 1635 antoges han dernæst til Skibspr. og nævnes endnu 1639.1637 fik 'Hr. A. Hven (?) Skibspræst, udsejlet, hans uxor Anna' Barnet Dorete Lisbet døbt.»Fra eremit.dkAagesen kan vel også forstås som Ovesen (ref tidl debatt)Hva kan Hven tolkes som, -kan det være Hvid?Hva er 'uxor'?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har oppfattet uxor som ektefelle eller 'gift med'.Ellers passer jo denne Anders som en sønn av Åge Hanssen (Lyngvær) og hustru Synnøve Audunsdatter (fra Aspa). Etterkommerne til ekteparet er for det meste lokalisert til Moldetraktene. Både Dorote og Lisbet var mye brukte navn i denne slekta. Det er sikkert andre som har bedre oversikt enn meg over denne slektskretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Og 'etternamnet' Hven kan jo rett og slett vere 'Vein', av Veigen, Veidholmen, heimstaden til Synneve Audunsdatter...Fleire av Åge Hanssen og Synneve sine etterkommarar kalte seg Widerøe, og før har eg gjetta på at dette kunne skrive seg fra Veøy (Vidrey), men no ser eg jo at det kan ha opphav i Veigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.