Gå til innhold
Arkivverket

[#52317] Abelone Carlsd 1731


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

Det ble avholdt skifte etter Abellones far Carl Hansen på plassen Karlsrud under Kolkind i 1760. Ved skiftet levde 3 av barna han hadde fått i sitt 1.ekteskap med Mari Pedersdotter. Foruten Abellone var det Anders og Kari. Kirkebøkene viser at Carl og Mari hadde hatt til sammen 8 barn, men de øvrige 5 var døde før skiftet, de fleste som ganske små. Abellone er for øvrig litt eldre enn det den oppgitte alderen skulle tilsi, du finner dåpen hennes i kirkebøkene for Modum 28/12-1727.Carls alder ble oppgitt til 73 år ved begravelsen 11/5-1760. Mari ser ut til å være død i en periode hvor kirkeboka er dårlig ført, og den eneste jeg finner som passer, er en Marie Pedersdatter som ble gravlagt 4/2-1742, men det er ikke oppgitt verken alder eller bosted, så en kan ikke være helt sikker på om det er den rette.Carl og Mari er også mine forfedre, men jeg har så langt ingen sikre bevis for opphavet. Men jeg har sett litt på fadderne, og flere av fadderne ved barnedåpene er noen kjente Pedersbarn fra gården Aamodt i Modum, som ligger på grensa mot Tyristrand. Disse fadderne finnes døpt i Lassens utskrifter i kirkebøkene fra før 1712, som du finner på Buskerud slektshistorielags nettsider. Jeg antar derfor at Mari er datter av Peder Olsen Aamodt. Mari er helst litt eldre enn de antatte søsknene, og trolig født ca 1698 +/- 1-2 år. Hun og Carl ble gift 1723 og yngste barn ble født 1741. Det er dessverre dårlig med skifter på Aamodt, men det er hele 2 kvinner til på Aamodt som het Mari Pedersdatter, den eldste gravlagt i 1728 med alder 86 år (på en plass under Aamodt) og den neste gravlagt 1732 med alder 65 år. Så langt mangler jeg kilder som sier noe mer om eventuelt slektsforhold. Men som en hypotese kan en kanskje tenke seg at den eldste har vært farmoren til den yngste, og at hun i midten er moren til den yngste. Men jeg poengterer at dette er gjetting som barerer seg på mulig oppkalling og passende avstand i alder.Også når det gjelder Carl Hansen, finnes det er farskandidat basert på naboskap, passende avstand i alder og navnelikhet, nemlig den Hans Carlsen Fjelds eie som ble gravlagt 17/5-1728 med oppgitt alder 67 år. Men også når det gjelder ham mangler jeg kilder som med sikkerhet kan bekrefte forbindelsen.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Ole E. Du skal ha hjertelig takk for denne opplysningen.Jeg har leita og leita så mange ganger etter Abelones foreldre Hun var min tipptipp-tipptipp oldemor.Nå har jeg endelig fått mine tipptipp-tipptipp- tippoldeforeldre Jeg har Ole Amundsens foreldre og hans besteforeldre fra før (Bjølgerud) Nok engang Hjertelig takk! MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.