Gå til innhold
Arkivverket

[#52318] 52298 Johan Nilsen reiste til Amerika mellom 1883 og 1890


Gjest Solveig Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Moen

Jeg skrev at jeg har sett etter i digitalarkivet over emigrerte, men jeg vet ikke om jeg har sett over alle mulighetene der. Håper noen kan undersøke på båtene som gikk over fra England. Tror ikke flere i familien reiste. Håper noen har mulighet til å se på søkemotorene i USA også. Var innpå der på et møte i foreningen, så at det var en del Johan Nilsen og John Nilsen. Men jeg hadde ikke mulighet til å se ferdig. Jeg håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Jeg gjorde feil men er klar over hvordan jeg gjør det nå. Skriver derfor innlegget på nytt igjen her. Johan Nilsen født 9/8 1863, Stensrudeie i Bingen, Modum i Buskerud. Foreldre Nils Andersen og Maren K. Paulsdatter. Sigurd Martinius min bestefar; ble født utenfor ekteskap 24/9 1883 på Åmot i Modum av Johan Nilsen og Birthe Lovise Syvertsd. Ifølge dødsprotokoll fra 1890 (har bare sett avskrift) da moren til Johan døde, var han flyttet til Amerika. Kan noen hjelpe meg og finne ut hvor han flyttet og om det er noen etterkommere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.Mai 1888 kommer en Johan Nilsen til New York med SS Furnessia fra Glasgow via Irland.Hans alder er oppgitt til 24 år med ca.1864 som fødselsår.Kilden er ancestry.com New York Passenger Lists, 1820-1957.Disse listene sier ingenting om hvor vedkommende skal. Har sett litt på folketellingen i 1900 som er den 'nærmeste' tilgjengelig. 1900 tellingen gir også født måned og år og kan være til hjelp. Kunne imidlertid ikke finne han med et litt raskt søk.Store muligheter for at navnet er endret. Mange muligheter her.Sikkert ikke til særlig hjelp men det var det jeg fant i farten.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Tusen takk for opplysningene Tor. Jeg skal prøve og se etter på Norway Heritage og Castle Garden,. Jeg må vente til neste arbeidsmøte for å gå inn på ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Jeg har vanskeligheter med å komme inn på norwayheritage.com og fant ikke noe ut på Castlegarden da jeg skrev inn navn og reiseår. Er det noen som kan hjelpe meg der, så er jeg veldig takknemmelig. Det lønner seg kanskje for meg å skrive innlegget på engelsk. Skal gjøre det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.