Gå til innhold
Arkivverket

[#52321] Skipsprest hos Kristian IV og pers. kapellan i Fjellberg Anders Olsen Horsens


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hans Daniel Lind (1847-1924); «Kong Kristian den fjerde og hans mænd på Bremerholm.»Kbh., Gyldendalske Boghandel, 1889- Kapitel IV G2.Skibspræster.«1631-36. Anders Olufs en var Kapellan i Fjælberg i Bergens Stift, men forsaa sig ved Lejermaal og fradømtes Kaldet; 17. Jun. 1631 tillodes det ham at søge nyt Kald, han blev Skibspr. 18. Jul. 1631 til 1636 og forskikkedes da 'fra vor Skibsflaade' at betjene Annekssognene Odde og Ullensvang i Hardanger Len, hvis Sognepræst var suspenderet; men da denne atter blev indsat 1641, vilde A. O. ikke vige, hvorfor han dømtes fra dette og ethvert Kald. Men 1642 bevilgedes det ham i sin forrige Tjeneste at indtræde og Skibspræstes Bestilling forestaa, indtil han kunde faa et andet Embede. Skibspr. blev han da 17. Dec. 1642 og forekommer ogsaa 1643.»(Kilder: N. Rigsr. VI, 323. VII, 215. 465. VIII, 6. 66. Sj. Reg. 21, 198.)Lampe har om personlig kapellan Anders Olsen Horsens her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=238&storleik=>LenkeLenkeMed andre ord, den godeste Anders hadde litt av et rulleblad.Hvordan gikk det videre med Anders?Hvem var denne Oldrid, som var gm Sogneprest Gabriel Bang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det jeg som er helt på jordet her, - eller, er det en sammenblanding av Anders Olsen Horsens og Anders Jensen Brose?Kan noen hjelpe?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser på side 222 i lenka som du har lagt inn i innlegg (1) vil du se hvem det er snakk om.Det kan vel kanskje se ut til at Anders Jensen Colding/Brose var glad i flaska, og Anders Olsen Horsens i damene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, du kan så si, Berit, - det hadde nok ikke gått upåaktet hen i dag heller.Men, når Hans Daniel Lind oppgir NRR VII s 215 og 465 som kilde til beskrivelsen av Anders O Horsens kan det virke som her er en sammenblanding av de to Andersene. Hva tror du?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje jeg som ikke forstår noe, for jeg orker ikke å lese alt som står der. Men på både side 215 og 465 står det da tydelig Anders Jensen (Kolding). Han var jo prest i Kinsarvik og Odda. Senere byttet han vel med en annen og kom til Fjeldberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nettopp, - det er det jeg ikke forstår, -nemlig at det vedr Anders Olsen Horsens hos Hans Daniel Lind henvises til sider i NRR vedr Anders Jensen Brose.Er det noe jeg ikke har fått med meg, - eller er det feil hos Lind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Side 6-7 ser det ut til at AO Horsens var prest i Kinsarvik i en periode rundt 1641 fordi AJK sto tiltalt eller noe lignende. Denne saken mot AJK ser ut til å ha startet i 1636, og ble vel kanskje avsluttet i 1641. Og det ser ut til at det var da AJK bytta plass med presten i Fjeldberg, Peder Rasmusen Løget, som var sogneprest i Fjeldberg i tiden 1638-41.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Til innlegg 6: Eg meiner det er Kolltveit som skriv i sine Ullensvangbøker at Løgit kom til Kinsarvik etter å ha servert vin før brød i ein nattved i Fjellberg. Kanskje tyder dette på at også Løgit likte eit glas og to. Han bytte elles kall med presten i Kinsarvik som ikkje kunne kome ut av det med kyrkjelyden.Dette fritt etter minne, eg finn ikkje dokumentasjon nett no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,(10) Jeg mener at Anders Brose og Anders Kolding var en og samme person.Men da var det vel ikke Anders Horsens som kom fra Fjellberg til Kinsarvik, men Peder Løget.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.