Gå til innhold
Arkivverket

[#52325] Slekta til Ingeborg Jensdatter.


Gjest Leif Engnæs
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Engnæs

Hei: Jeg søker etter slekta til Ingeborg Jensdatter fra Våje.Født 31-12-1828. Gift:11-7-1857 med Gunstein Halvorsen fra Vegårshei Født 10-6-1831.Håper noen har noe opplysninger om disse slekter. mvh Leif Engnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan være at Jens Aasuldsen var innflytter til Vegårshei. Jeg er ellers litt nysgjerrig på hvor du har funnet Ingeborgs fødslesdato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har funnet to barn døpt av dette paret: Halvor i 1857 og Birthe Mathilde i 1867. Ved begge barn er ei Kirsten Jensdatter fadder. Dette er vel den Kirsten som er gift med Jens Larsen og bor på gården Heien i Vegårshei i 1865.Denne Kirsten er også født i Holt, Aust-Agder, som det står på Ingebor i 1865 tellingen. Kirsten finner jeg døpt her i 1822 nr 29 og datter av Jens Aasuldsen og Berthe Rasmusdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=811&idx_id=811&uid=ny&idx_side=-25>LenkeSamme par får en datter Ingebor i 1827, nr 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror du må ha funnet rett familie her, Laila. Aardalen (østre og vestre) var husmannsplasser under gården Hegland i Holt. Bygdeboka for Holt omtaler ikke Aardalen spesielt, nevner bare plassnavnene i kapitlet om Hegland. Det jeg vet, er at etterkommere etter Jens Aardalen satt på plassen til langt innpå 1900-tallet.Heglands-gårdene ligger ganske nær grensa mot Vegårshei (ikke så langt fra Våje). Og det var en sterk slektsforbindelse mellom de som bodde her og gårder i Vegårshei (og også den søndre delen av Åmli, som ikke ligger langt unna).Her er Aardalen-folket i 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Jens Aasuldsen som bor i Aardalen i 1886 og 1900 (f. 1844) var sønn til Aasuld Jensen Aardalen - og det ser ut til at han var en eldre bror av Ingeborg Jensdtr. og Kirsten Jensdtr.: LenkeEt lite 'mysterium' som må løses før vi endelig slår fast om rett Ingeborg Jensdtr. er funnet: I innlegg 1 er fødselsdatoen 28/12 1828 oppgitt (kilde?) - mens i kirkeboka (se lenke til innlegg 7) er fødselsdatoen 17/1 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Aha! Jeg ser nå hvor datoen 31/12 1828 stammer fra. Ved vielsen i 1857 mellom Halvor Gunstensen og Ingeborg Jensdatter er det nemlig innført i kolonnen for naturlige kopper og vaksinasjon at bruden ble vaksinert '31 Dec 1828 af S. Halvorsen'.Jeg er ikke lenger særlig i tvil om at Laila har funnet rett Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved hjelp av bygdeboka for Holt kan vi så prøve å følge slekta litt lengre bakover:Jens Aasuldsen Hegland (Aardalen), f. 1784, g.m. Berte Rasmusdtr. Hurv fra Froland (1789-1867).Jens Aasuldsens foreldre: Aasuld Olsen Hegland (1745-1811) og (gift 1767) Siri Jensdtr. Skaaland (1746-1822), datter til Jens Gulbrandsen Skaaland og Ingeborg Jensdtr. Myre fra Vegårshei (1724-1794). De bodde i 'Nerstuen', Hegland.Aasuld Olsens foreldre: Ole Aasuldsen Hegland (1716-1790) og (gift 1743) Marte Jonsdtr. (død 1763). Ole Aasuldsen ble som enkemann gift med sønnens svigermor, Ingeborg Jensdtr. Myre (Skaaland - se forrige avsnitt).Ole Aasuldsens foreldre: Aasuld Olsen Hegland (ca. 1685-1740) og Ingeborg Eriksdtr. Uberg (skifte 1744), datter til Erik Salvesen Uberg og Siri Sveinungsdatter (Vegårshei).Aasuld Olsens foreldre: Olav Aasuldsen Hegland (f. ca. 1646; skifte 1707). Skifte etter kona 1698 eller 1689. Hennes navn ukjent.------------Holtsboka fører så denne Hegland-slekta tilbake til Torvild Jørgensen Ljøstad (ca. 1500-før 1581), med koblinger til Ettestad og Vrålstad (Roaldstad). Jeg velger imidlertid å stoppe her, siden jeg ikke vet hvilke kilder Holtsbokas forfatter har støttet seg til.Jeg kan kanskje nevne at Siri Jensdatter Skaaland (se ovenfor) var halvsøster til min 4xtippoldefar, John Jensen Skaaland (1717-1774).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.