Gå til innhold
Arkivverket

[#52328] Marthe Halvorsdatter, fra Larvik - Langestrand?


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Marthe Halvorsdatter var gift med Nils Pedersen Halle i Larvik/Langestrand. Hun døde i 1840, 66 år gammel og han i 1837, 55 år gammel. Han var smed. De var foreldre til Marie Pedersen Halle, 1816 - 1900, men hvem var Marthes foreldre? Hvor var hun fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en Marte Halvorsdtr f. 1775 i Brunlanes, hennes mor heter Mari. Kanhende hun kan være en kandidat? [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28008118&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeOg i 1798 gifter en Nils Pedersen seg i Brunlanes med en Marthe Halvorsdtr: LenkeDe får en datter Karen Maria i Brunlanes: LenkeSiden ser det ut for at de får barn i Langestrand:Halvor 1805: LenkeKaren 1808: LenkeMaria 1810: LenkeHelene 1812: LenkeNok en Maria 1817: LenkeChristen 1815: LenkeChristian 1822:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er i alle fall rett par som ble viet i Brunlanes i 1798. 'Ungkarl Niels Pedersen Halle' og 'Pigen Marte Halvorsd. Sandene' hadde fått kongelig bevilling til å gifte seg uten å ha trolovet seg på forhånd. Kausjonister var 'Christen Olsen Dolwen' og 'Henrich Olsen Aaraas' (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Og alder og gårdstilknytning tilsier at jenta døpt 4. februar 1775 er rett Marte, for foreldrene, 'Halvor Jacobsen' og 'Mari Sørensd.' bodde på 'Sandene' (Lenke).Jeg ville nå undersøkt bygdeboka for Brunlanes under Sandene (også kalt Sanni) for å se hva som står der. Du kan håpe på en bekreftelse på det vi har kommet fram til her og en oversikt over ytterligere forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er litt mer om Halvor Jacobsen på FS, men det må sjekkes (lagt inn av privatpersoner). Synd at kirkebökene for Brunlanes ikke er skannet for 1769, for de giftet seg 6/8-1769 ser det ut for: LenkeHalvor f. 1747-d. 1793Kom fra Vestre Sand da han gifta seg står det.Foreldre: Jacob Hansen Store-Gui (1722-1801) og Berthe Nielsd.(1726-1765)besteforeldre: Hans Olsen og Mari Jacobsd.Det er vel værdt å sjekke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Marie Sörensen på Sandene Vestre i ft 1801 for Tanum, hun er enke og f. ca 1741: LenkeDen Else Sôrensdtr nevnt under (f. ca 1737), er vel muligens en söster av Marie.Jeg finner en Marie Sörensdtr f. 9/3-1741 Sande med foreldre Sören Christensen og Ronov Christoffersdtr. Men det må og sjekkes for det er ikke fra kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Jeg takker for all hjelp, som bekrefter endel, men avkrefter noe. Det er sikkert denne Marte, selv om jeg ikke finner spor av henne i bygdebøkene som jeg har lånt. Alle barna Niels og Marthe fikk stemmer også med det jeg har hørt. Det er Marie Halle som levde til 1900 som er min tipp-oldemor. Hun ble født samme år i desember som de hadde begravet sin første Marie i mars, 6 år gammel. Mitt problem nå er at jeg trodde jeg hadde funnet Niels' opphav, noe jeg åpenbart ikke har. I så fall skulle han være født i 1788, og altså en vel ung brudgom i 1798. Ikke særlig bedre med en 16/17 åring, kanskje, som gifter seg med Marte 23 år. Kanskje det var derfor de trengte kongelig bevilgning. I alle fall må jeg nå jakte på Niels Pedersen Halles opphav pånytt, utfra at han er født i 1782, siden han døde 55 år i 1837. Jeg finner i Lorens Bergs bygdebok for Brunlanes s 198, en Niels Perssøn ved Halle-kvernen, men hvis det skal være min Niels, må alderen hans være for lav i kirkeboka. Og det hadde gjerne passet bra med en litt eldre brudgom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bevillingen (ikke bevilgningen!) ble gitt for vielse uten forutgående trolovelse. Det formelle kravet for å kunne gifte seg var vel ellers at man var konfirmert.Ellers er kirkebøkene for Brunlanes scannet for året 1769, men til å begynne med ble ikke kirkeboka ført i avdelinger for hver dåper, trolovelser, begravelser osv, så fram til 1772 er den indeksert som kronologisk liste. Dette som en kommentar til innlegg 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Ja, det var en språkslurv. Men var han ikke temmelig ung, kanskje? Dersom han, Niels Pedersen Halle, skulle være sønn til Peder Pedersen/(Per Perssøn) fra bygdeboka, måtte han antagelig være fra første ekteskap, altså født innen 1765 eller noe sånt, og eventuelt vært ca 34 da han giftet seg og vel 70 år da han døde i 1837, og det siste synes jeg er et stort avvik fra 55, som det står i kirkeboka. Jeg finner ingen døpt Nils Pedersen i den førte scannete kirkeboka fra Brunlanes.Jeg også undrer meg over hvorfor de ikke er å finne i FT 1801, verken i Larvik eller Brunlanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg vil bare føye til at i Ragnar Kristensens bok om Langestrand og Fritzøe Værk, s. 184 er det fine bilder av huset. Bekkestredet 2, som Nils Pedersen Halle kjøpte i 1826:' Han kjøpte huset av Svend Andersen Alster. I 1850-årene var Hans Manvig eier. Huset ble revet på 1900-tallet og den nåværende bygningen oppført. Det opprinnelige huset var fra 1700-tallet. det ble ombygd i flere perioder.' Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Hei Gunn Huglen Takk for tipset. Det er ganske merkelig at i denne boka som jeg har studert inngående for å gi kommentarer til forfatteren, har jeg altså oversett dette. Jeg var ikke så opptatt av gamle aner da jeg leste boka. Bare synd at det ikke er det opprinnelige huset som står der. Hans datter Marie Halle bodde forøvrig hos sin datter og svigersønn i Bekkegaten 14 til sin død i 1900, i et hus som også er borte. Det er ellers ganske ubegripelig for meg hvor Nils Pedersen Halle stammer fra, i likhet med 'svensken' Erik Johannesen Linquist.Med vennlig hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det som er så merkelig her at vi ikke greier å finne paret ved søk på alle mulige navnvarianter i 1801-tellingen. Det ser nesten ut til at de er glemt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være at paret bodde en stund i Hedrum rundt 1801? Ved foreldresøk fant jeg en sønn som skulle være f. i Hedrum 1799, om denne opplysningen stemmer? LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

det ser for meg ut som om smeden Nils Pedersen og hustru Marthe Halvorsdatter her flyttet mellom Brunlanes, Hedrum, og Larvik. Ved foreldresøk etter barn fant jeg følgende: Peder døpt i Hedrum 13 jul 1799Karen Maria dpt. i Brunlanes 23 oct. 1803Halvor dpt. Langestrand 5. jan. 1805Karen dpt 11 jun 1808 , LangestrandMaria dpt 20 jun 1810, LangestrandHelene dpt 18 aug 1812, Langestrand Christen f. 1 des, døpt samme dag , død 2 des 1815.Maria dpt 16 feb 1817, LarvikChristian dpt 27 jan 1822, Langestrand, Larvik LenkeFortsatt har jeg ikke funnet familien i 1801. Har lett i Brunlanes , under Halle-gårder, Sandene. I Hedrum på Hagenes . I Larvik , Langestrand. Ikke funnet dem der .Har også kikket i Telemarksområdet , like negativt.Siden de lever på den tiden ser det virkelig ut til at de ikke er med i tellingene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Hei og takk igjen for stor innsats. De giftet seg i Brunlanes i 1798, men kan jo ha flyttet til Hedrum innen 1801-tellingen, bare rart at de ikke kom med et eller annet sted! På en og samme side i kirkeboka for Langestrand har jeg funnet to av barna deres begravet, den ene 1 dag gammel og den andre 6 år.Jeg har også lett utover Vestfolds grenser, uten resultat. Jeg har ikke kjennskap til 'foreldresøk med barn'. Det er jo avhengig av om hovedperson er registrert på Family Search, antar jeg.Vennlig hilsen Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.