Gå til innhold
Arkivverket

[#52330] Inn- og utflytning i Hedmark.


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Min oldefar, Andreas Olsen, f. 1841 på Helgøya, flyttet ca 1853 til Sælid, Vang. Etter han hadde arbeidet på Sælid Spritfabrikk og Ådals Bruk reiste han til Tyskland for å studere brygging/destillering(?). Han flyttet til Trondheim ca 1882 for å bli bestyrer på B Lysholms Brenneri. Hvilket prestegjelde/sogn skanna bøker må jeg studere for å forsøke å finne disse 'inn og utvandringene' og ville en studiereise også bli registrert i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Helgøya finner du i kirkebok for Nes, Vang er Vang, mens Ådals Bruk er Løten. Det er ikke alle flyttinger som ble registrert av presten. Sikrest at flytting ble registrert var når personen etter flytting måtte i kirka for å gifte seg, døpe et barn eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Sverre. Har ikke funnet flytningene ennå, men har funnet oldefars konfirmasjon i Vang i 1856. Det er mange sider å se igjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har en følelse av å ha vært borti dette før her på dette forumet? Ihvertfall har jeg en god del av dette lagret. Imidlertider - slektsbasen ute av drift i øyeblikket, men jeg har nok lagret opplysningene på backup. Ellers bor det ettersommere av Andreas her i bygda og de bruker fortsatt Andreas-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Andreas bodde sannsynligvis i Vang i perioden 1853, som du nevner, til etter 1872. Datteren Johanne Marie ble født 21.8.1870, og sønnen Ole 16.3.1872. Andreas og Georgine giftet seg 19.9.1868, men denne informasjonen har du vel allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Thor - Ja, jeg har spurt om denne familien før her, men det var før de skanna kirkebøkene ble tilgjengelig. Jeg vet at det var/er slekt på Ihle gård, men ikke at det var noen med Andreas navnet igjen. Den siste jeg vet om dødde i 1998. Når du får slektsbasen tilbake igjen hører jeg mye gjerne fra deg om hva du har.Asbjørn - Ja, jeg har allerede disse detaljene, Ole f. 1872 er min bestefar. Hans yngste søster, Helene Georgine, ble fødd i Trondheim i 1884 derfor tror jeg de flyttet dit i 1883.Hva jeg egentlig er ute etter er å forsøke å finne ut hvor Oldefar Andreas, og Bestefar Ole, studerte i Tyskland. Er det mulig at det er noen annen kilde enn kirkebøkene som kan ha registrert utenlandsreiser på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.