Gå til innhold
Arkivverket

[#52333] Maren Christensdatter Støtt i Meløy f ca 1713/Træna på Helgeland


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Maren Christensdatter. Hun ble trolovet 16.post trinit,1742 i Træna kirke med Peder Ellefsen Hikelen, og de ble gift i Træna kirke 06.01.1743. Jeg kom visst med noen andre datoer da jeg søkte aner på ektemannen Peder, men nå er det altså endelig sjekket pånytt igjen. Jeg har disse barna på dem:1)Berethe Pedersdatter døpt i Træna kirke 18.søndag etter trinit(04.10)1744.2)Ellef Pedersen født 1743-46, og det er vel denne Ellev Pedersen af Sana som ble konfirmert i Træna kirke lørdag 12.mars 1763. Han ble gravlagt på Træna kirkegård 1.p.epiphan(08.01)1804. Trolovet med Anne Christensdatter fra Sanna Dom. Festo paascat som var 10.04.1768, og de ble gift 1.p.trinitatis som var 05.06.1768 i Træna kirke. Disse er blant mine har.3)Marithe Pedersdatter født ca 1750, og gravlagt 01.07.1785. Det var skifte på henne i 1786, og hun var gift med Gabriel Hansen. Har ikke greid å finne giftermålet.4)Christen Pedersen født ca 1754-56, og han var gift med Marith Haagensdatter. Vet ikke når de ble gift, men første barn ble døpt 25.03,1783(Margrethe Christensdatter).5)Berethe Pedersdatter som var 35 år ved søsteren Marithes skifte i 1785.Maren Christensdatter er oppgitt å være 72 år da hun ble gravlagt samme dag som sin datter 01.07.1785(altså født ca 1713.Som trolovet er det jo oppgitt at hun da bodde i Støtt i Meløy, og jeg finner en ganske aktuell farskandidat i skifte på Støtt i 1710. Kristen Pedersen er nevnt som sønn av Peder Jacobsen i 1710. Det var da skifte på Peder Jacobsen, og hans kone var Berit Sophia Blix. Barna var Mikkel Pedersen og Kirsten Pedersen, og barnas formynder var barnas bestefar Jacob Pedersen Novig.Er dette min ane Marens far, farmor og farfar og oldefar? Forøvrig finner jeg ingen Jacob Pedersen i Novig Alstahaug, men kanskje het det Novig andre steder også? Noen som har noe annet å komme med angående Marens aner, eller kan teorien min bekreftes?Jeg har skrevet noen av de samme opplysningene da jeg søkte etter aner på Marens ektemann Peder Ellefsen Hikelen, men valgte å starte med ny overskrift fordi at jeg har noen andre datoer å komme med og at Maren jo ser ut til å være fra Meløy og ikke Trøna. Jeg har også oppgitt feil forlovere på Maren og Peder tidligere, men de ser ikke ut til å være i slekt med noen av dem(Willas Abrahamsen og Jon Nilsen som antageligvis var fra Hittøen? som vel skal være Husøen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg glemte å skrive tittelen på debatten, på bakgrunn av erfaring med at linker ikke fungerer etter en tid bør det gjengies: '44562: 1600-tallet: Trondheim: Jens i Krogen'.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for interessant henvisning til debatt, og jeg må prøve å tenke ut noe for å få teoreien bekreftet her(eller avkreftet). Noe som styrker teorien om at Maren kan være datter av Christen eller Kristen Pedersen som er arving i 1710 er at hun kaller 2 av sine døtre Berithe(etter mulig mormor Berit Sofia Blix??) Hun datt jo i såfall ned noen samfunnsklasser med å gifte seg med Peder Ellefsen Hikelen, og jeg har jo kopi av skiftet etter han som viser en formue på 16 daler og 2 skilling. Kanskje er det også en mulighet for at Maren var uekte datter av Kristen Pedersen i Støtt? Dette siden hun muligens må ha giftet seg langt under sin stand hvis hun hadde vært 'ekte'?Ellers noterer jeg jo også en del om Norumslekta, så debatten du henviser til er uansett interessant. Jeg kommer ikke direkte inn i denne slekten, men har bror av Norumslektas 'grunnlegger' Hermand Hansen Norum som ane(Lars født ca 1642). Boka Per Andersen-slekta har jo en del om denne slekten da, og den har jeg tidligere lånt på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Steinar Olsen

HeiBlixfamilien som er etter Svend Hansen Blix og hans datter Berit som først var gift med Mikkel Paulsen Tønsberg Han er nevnt på Myklebostad i Tjeldsund. Men bodde i Gildeskål/Meløyområdet. Han hadde 2 barn ifølge tingsvitnet men det er ikke oppgitt barn.Kan opplyse at gården Novik som Svend Blix er nevnt i forbindele er i Gildeskål, hvis du kjører R 17 over til Storvik går veien til Novik ut til Høyre og i en tunell gjennom Novikskaret.Dette er foresten slekt båpde på min mors og kanskje min fars side. Har felles ane med Oskar Berg i Gildeskål som vi er sikker begge to, på er etterkommer av Blix men det er ikke lett å bevise desverre.Christen Pedersen bodde på Støtt men det finnes dessverre ikke skifte i S. Edvardsens samling. Desverre ser det it til at Gildeskål har falt mellom 2 stoler i dette området og at det ikke finnes skifter derfra. Fikk 19 filmer i dag med skiftesamlingen i.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.