Gå til innhold
Arkivverket

[#52336] Gravminne bildetest


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Takk for hjelpen Remi. Men jeg måtte slette det bildet som lå på maskinen, det nyttet det ikke med. Jeg hentet et nytt fra minnepinnen og føyde til .jpg som du skrev. Uff, dette var nytt for meg.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nei, du behøver ikke å legge til 'jpg'. Linken til bildet (høyreklikk på bildet over og velg Egenskaper, så ser du den) må inneholde en adresse og hvilket BILLEDFORMAT det dreier seg om. Det finnes mange formater å lagre et bilde i, jpeg (forkortet jpg) er det mest vanlige fordi det krymper bildet mye, tiff, bmp (bitmap), raw, sraw og mange andre, men dette er et valg som er gjort allerede av fotografen eller tidsskriftet. Hvis du kopierer linken vil dette allerede ligge der, slik at maskinen vet hvilket program den skal bruke for å åpne (vise) bildet. Som du nå ser så har du lagt inn en ekstra 'jpg', uten at det betydde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Men, Per Håkon, hvis du ser på egenskaper på det første forsøket til liv, så ser du at filen heter bare bilete3454 og at der ikke er noen filformat-identifikator i det hele tatt.Så hva har i så fall skjedd med den filen.....???Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Som du også ser så har det siste bildet fått egenskapene 'bilete3462.jpg.jpg' (dobbelt opp) og er av typen JPEG-bilde. På det første står det om type 'Ikke tilgjengelig'. Det har mest sannsynlig skjedd noe galt ved kopieringen av linken, og det dreier seg om to forskjellige bilder, 3454 og 3462, fra to forskjelige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ja, jeg så det var dobbelt opp.Det viktigste å presisere her er vel at skal en legge til bilder til innlegget sitt, så må en sørge for at filen har med de 3 bokstavene etter punktum, om det nå er jpg, tif, gif eller et utall av de andre bildeformatene som eksisterer. Uten de 3 siste bokstavene etter punktum i filen, vil ikke bildefilen kunne vises som et bilde i innlegget.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du er sent oppe! Ja, det er jeg enig i. Ekstensjonen (billedtype-informasjonen) må være med, men den behøver normalt ikke legges til. Hva som har skjedd her er vanskelig å si, men mest sannsynlig er vel at dennne biten har falt ut ved kopiering av linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har aldri selv tidligere lagt til jpg etter bilder jeg har lagt ut. Om det bare har hatt et nummernavn med jpeg etter seg, har dette aldri hatt noen betydning før. I dette tillfelle her la jeg inn et nytt bilde med det samme motivet fra en minnepinne. Og jeg føyde til .jpg som Remi skrev. Det må ha blitt en feil med det første bildet som har ligget på maskinen i noen år.Jeg vil prøve ett til fra samme fil uten å føye til noe

bilete3467.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Antakelig. Fine bilder, forresten, og tatt i morgen- eller kveldslys, slik at lyset faller på skrå og setter bokstavene i relieff, en effektiv måte å fotografere gravminner på. Jeg går ut ifra at det er det du driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg tar bilder av graminner og andre minnesmerker stort sett til eget bruk foreløpig. De fleste er tatt for flere år siden.Fint at du liker bildene som er tatt i kveldssola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.