Gå til innhold
Arkivverket

[#52337] Behøvde man å 'kjenne' pengeutlåner for å låne 200 rdl, i 1654?


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

I tingbok for Eiker,Modum og Sigdal sorenskriveri, rekke 1 nr.2 foglio 44a,har jeg følgende:( i J.P. Nielsens ekstrakt):Jens Thomesen på Bragernes(død s.st.9/4-1658,begr.16/4)tinglyste et pantebrev fra Jørgen Hansen i Hokksund, på'hans i boende gaard i haugsund Sampt ald hans goeds och Løstøre' for 200 riksdaler.Datert Hokksund 26/8-1654.Jørgen Hanssøn i Hokksund kjennes også som J.H.Sverdfeger eller Skar(etter gården av samme navn).Han nevnes som gjestgiver i Hokksund og oppgis å være 60 år gammel i 1664.Vi finner ham nevnt i skattelistene for Eiker aller første gang i året 1635,og 'forsvinner' ut av listene i året 1674.Da kalles han Jørgen Låtteneng!.Muligens skulle alle pengene brukes til å starte opp gjestgiveriet, samt kanskje kjøpe skysshester?.Mitt spørsmål blir da som headingen min røper;måtte man være i slekt med, evt. 'venn av familien' til utlåner, eller på annen måte 'være god nok'?.Pengesummen var jo formidabel nok i 1654 eller hva?.Jeg har litt om utlåneren også:Jens Thomessen Ulleland var på et tidspunkt(før 1650?)bosatt på Eiker ,vel på en av Ulleland-gårdene,kanskje som gårdsfogd eller liknende?.Han eide gårdparter i følgende Eiker-gårder(i 1654-55)Knive 1 skpd. Skarberg 1 fjerding 18 lispnd.,Skirbrekk 1/2 skpd.,Sanden 1/2 skpd., og Nedberg 1/2skpd.Dessuten Tue 1skpd., og tilsist Skjerven(Lardal?)1 1/2skpd.,tilsammen 6 skpd. 3 lispund.Jens Thomessen var nok mest sannsynlig dansk, muligens fra Helsingør!.Der hadde han iallefall en nevø med samme navn (altså 'jr.'),denne karen var skriver ved våpenfabrikken i Hellevad,straks utenfor Helsingør.Finne-Grønn skriver geværfabrikk i sin artikkel i NST,men geværer ble ikke produsert før fra året 1765 og utover!!.BLANKVÅPEN derimot ble laget helt i fra oppstarten av denne hammermøllen,som også inneholdt et arsenal/tøyhus.Her var ansatt hammersmeder ,våpensmeder OG SVERDFEGERE(de som lager håndtakene samt parerbøyler til kårdene).Det interesserte publikum aner nå kanskje min noe originale vinkling:kan de muligens være 'gamle kjente' fra Danmark??.Mvh Sven Erling.PS! oppstarten av hammermøllen var i året 1597.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

I mitt innledende innlegg har jeg kommet i skade for å skrive Hellevad istedenfor Hellebæk!.Stedet ligger litt nordvest av selve Helsingør.Artikkelen jeg refererer til i NST er Finne-Grønns artikkel'hvem har bygget Vaisenhuset i Christiania?'.Årstallet kommer jeg ikke på akkurat nå,på 1930-tallet hvis jeg ikke tar helt feil?!.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.