Gå til innhold
Arkivverket

[#52338] Greipstad - Christian Ivarson og Aasille Willumsdtr. på Røynås 1700-tall


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Christian Ivarson og Aasille Willumsdtr., begge født ca. 1732, bodde på Greipstad i Agder.De hadde i hvertfall barna:Sille Marie Christensdtr. Røynås ca. 1747 og Maren Christensdtr. Røynås ca. 1749.Er det noen som kan identifisere dette ekteparet og hvor de kom i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Christen Iversen bør vel helst være noen år eldre etter barnas fødselsår? Datteren Maren ble gift med Ånen Nilsen Berge i Søgne (ref. Søgneboka I side 40)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det har du nok rett i.I Søgne har jeg funnet ei Marie Willumsdtr. f. ca. 1733 - datter av Willum Willumson Brechleff og Sille Marie Henriksdtr. Reimer. Hun var tidligere gift med Besse Jonson Trysnes død 1713.Kan (Aa)sille Willumsdtr. være en datter her. De skal ha bodd på Trysnes i Søgne. Sille og Willumnavnet gjør at at jeg tenker at jeg kan være på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det virker sannsynlig. Kirkebøkene evt. skifte kan bekrefte det.Dette er nok også en datter:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Marie Willumsdatter BRECHLEFF Female Birth: 1731 Rodberg,Lindesnes, Sor Audnedal, Vest-Agder, Norway Marriages: Spouse: Hans OLSENEr det skrevet noe om denne Brechleff-familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg sitter med Greipstadboken og finner ikke noen gård ved navn Røynås. Heller ikke noen Willum som kan være far til Åsille.Lurer også litt på den Åsille (Besille) som innlegg nr.8 viser til. Navnet kan ikke være forkortet og blitt til Sille Willumsdatter Trysnes? Tenker da, på hun som var gift med Ommund Rasmussen, sønn av Rasmus Fredriksen Åros.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

I folketellingen 1801 er moren til Siri Aanensdtr. Berge kalt Maren Christensdtr. 47 år[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=f11001&gardpostnr=593&personpostnr=4628&merk=4628#ovre>LenkeNår datteren Siri blir døpt kalles hun Røjnaas nr. 71 helt nederst på venstre siden. Her kallse hun forøvrig Anne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det er 2 gårder som kan være aktuelle etter Rygh:28. Røiraas. Udt. røirås. -- Røeraas 1601. Røraas 1604.1/4. 1630. 1668. 1723.Se Søgne GN. 98.Dette er Finslandeller98. Røiraas. Udt. røirås. -- Røraas 1668. 1723.Vel af røyrr m., Stenrøs. Isaafald maa Røirvandet, ved hvilket Gaar- den ligger, have sit Navn efter denne. Har Gaarden faaet Navn efter Vandet, maa dette Navn være sms. med røyrr m., Rør, Siv.Dette er GreipstadDet er forøvrig en gård Røynaas i Birkeland hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Hvis vi går tilbake til innledningen, kan jeg gjøre oppmerksom på at det også finnes en Røynås-gård i Herad sokn (ved Farsund). Jeg finner ingen Christen Iversen (eller likn.) i bygdeboken om Herad, men tatt i betraktning Aasilles foreldre, hvis det er riktig med Brecklef-familien som bodde på Snig - så er det vel geografisk mer interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

I en sjølægd fra 1726 er det under gården Rødberg (som også omfatter strandstedet Snig) oppført følgende informasjon:Willom Willomsøn, 36 aar gl. er fød paa denne gaard hvor hand har og sit Odels gods menn er gift og boer paa Trysnæss i Saangdal.Ved å følge denne linken, ser man i sjølægden fra 1706 at han var registrert som 10 år: Lenke - se nr. (8).I dødsskiftet hans på Rødberg i 1755 står navnet på konen (Sidselle Marie Henrichsdtr. Rejmer, tidligere gift med Besse) og 5 barn: Willom, Samuel, Daniel, Beselle og Maria. Beselle skal da være gift med Ommund Rasmussen Sangvig. Jeg gjør oppmerksom på at det er skifteekstraktet jeg har sett og ikke selve skiftet. Sangvik er det et sted i Søgne som heter.I Sille Maries dødskifte i 1772 på Rødberg nevnes 3 sønner og 3 døtre (2 av dem er fra 1. ekteskap), samt 2 barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg tviler Maren Christensdatter ville brukt Røynås som etternavn i Kristiansand dersom ho var frå ein Røynås-gard lokalt. Det er meir sannsynlig at det er et slektsnavn ho har med seg. Og da er det standsmessig nok at mannen også brukar etternavn, og brukar gardsnavnet sitt. Det står kanskje meir informasjon i kirkeboka ved vielsen i 1784 LenkeDersom jenta i 1716 på Trysnes virkelig blei døpt som Besille, så er det trulig einaste forekomst av det navnet, og det er ikkje rart om det seinare blei til Sille eller Åsille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg tillater meg å blande meg inn igjen. Fant en Inger Christensdatter Røinaas Permanent sidelenke: Lenke . Hun er blandt fadderne til Maren og Aanen sitt barn, Anne Serene. Kan det være en søster til?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

En dåp til før paret ble gift. Permanent sidelenke: Lenke . Hvis noen er mer dyktig enn meg til å tyde, så kanskje fadderne kan si noe om hvem Røynaas var!Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

For de som har Søgneboka III med kart og navn: Side 133 (kart 23) F4-5. Indre og ytre Røynåsen! Dette ligger på heia mellom Høllen og Åros. (Kan ikke se at gården ellers er nevnt med beboere i Søgne-boka I-II).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

En liten oppsummering av fadderne til Maren Christensdtr. og Ånen Nilsson Berges barn:1. Nils 1783, Ane eller Stine, Christen Gieslings?, faddere: Ingeborg, Knud Knudsens, Todne Nilsdtr. Berge (farens søster), Bent Svendsen Lunde?, Christen Torjussen Rebstad.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-149>Lenke2. Anne Serene 1785, Siri, Jacob Sørensens, faddere: Gunhild, Anders Tellefsen Haalands, Inger Christensdtr. Røjnaas, Rasmus Nilsen Berge (farens bror, gift med Aasille! Osmundsdtr. Ormestad), Jonas Jonassen LundeLenke3. Siri 1787, Gunhild, Anders Tellefsen Haalands, faddere: Siri, Jacob Sørensens,Guri Stenersdtr. Havedalen, Ole Sørensen Halie???, Borru Jensen Klepland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Gunnar Sigdestad i Svelgen har tydet hele teksten i 18:'Aanen Nilsen Bergesen Skibs Tømmermand hos S: Claus Mørchs og Maren Christensd. Røjnaass uægte Drenge Barn er fød d. 23 Janu Klokken 6 Formiddag. Blev hiemmedøbt af Hr. Strive[?] nogle Dage derefter og Kaldet Nils; men Blev holden over Daaben i Kirken af Stine, Christen Giessings. Fadderne vare Ingeborg, Knud Knudsens, Todne Nilsd. Berge, Bent Svendsen, Lonne, Christen Torjusen Rebstad. Begge hiemmehørende i Sygne Sogn. NB Dette Barn laae saalenge inde fordj Hund ventede efter en skilsmisse [og tilføya seinare] (og en Kongelig Permission) Dom ved consistorio fra sin Forrige Fæstemand at blive ægteviet med denne Hendes Barne-Fader, af hvilken Hund før Consistorio Dom var besvangret.' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Viser til innlegg [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebattT.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52412&sok=&startnr=&antall=&spraak=n&nr=3&antinnlegg=3#anker>Lenke. Her nevnes at Maren Christensdatter Røynaas har vært gift tidligere etter hva jeg forstår. Tror dette er hennes første ekteskap med Nils Nilsen? i 1778 Permanent sidelenke: Lenke . Maren Christensdatter Røynaas med Aanen Nilsen Berge Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Flott at du fant denne linken. Den har jeg lett etter.I 1778 står det faktisk at Maren Christensdtr. blev trolovet med Nils Nilsen fra Limerick i Irland. Kanskje han ble borte på sjøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Her er barna til John Trondson Kimmestad og Siri Ånensdtr. Berge med faddere:1. Inger Serine Jonsdtr. f: 14.12.1805 i Kristiansand, døpt 22.12.1805. Faddere: Anna, Knud Knudsens Stauslands, Anna Kirstine Ottosdtr. Bach, Aanen Nilsen Berge, Jens Olsen Berge, Sven Svendsen Mannermar? 2. Maren Jonsdtr. f: 04.11.1807 i Kristiansand, døpt 08.11.1807. Faddere: Mette Marie, Anders Lies enke; Anne Cathrine Knudsd., Omund Anstensen Hamre, Ole Svensen, Jacob Thorkildsen 3. Tønnes Jonson f: 03.10.1813 i Kristiansand, døpt 17.10.1813. Faddere: Guri, Matr. Jacob Ariansens kone, Gurina Tronsdtr., Sven Jacobsen?, Canoner Jens Christensen Haugen, Ole Svensen 4. Andreas Jonson f: 27.03.1817 i Kristiansand, døpt 03.04.1817. Faddere: Gunvor, Jacob Ariansens, Sille Cathrine Jensdtr., Matros Lars Svendsen, Arian Olsen, Knut Trondson Kimestad 5. Niels Christian Jonson f: 14.08.1820 i Kristiansand, døpt 27.08.1820. Faddere: Magnhild Trondsdatter, Inger Serine Johnsdatter, Matros Berent Apel, Peter Apel, Arbeidsmann Omund Omundsen 6. Niels Christian Jonson f: 05.09.1823 i Kristiansand, døpt 21.09.1823. Faddere: Gunvor Trondsdatter, Guri Johnsdatter, Tømmermann Knud Knudsen og Sven Svensen, samt matros Meinert Arians AbelDette kan kanskje gi oss bedre innsikt i slektskretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.