Gå til innhold
Arkivverket

[#52342] Ishavsforlis


Gjest May Britt Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Britt Sørensen

Hei!!Jeg leter fortvilet etter min oldefars skjebne. Vi vet han ble borte på sjøen, han var ishavsfarer. Noen som kjenner til hvor man kan finne noe om forlis? Noen som kjenner til hvordan registreringen med navn på manskap var? Han forliste en gang mellom 1902 og 1910 tror vi. Hvor gammel måtte man være for å få lov til å reise til sjøs på denne tiden? Det var snakk om at han eldste sønn (Født 1897) skulle vært med, men fikk ikke lov-han var for ung. Tusen takk. Hisen May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg ville ha prøvd å finne sjømannsrullen der han er innført, og der man kan forvente å finne opplysninger om fartøy, og også dødsdato, gjerne også med henvisning til korrespondanse om dødsfallet og eventuell sjøforklaring.Jeg har ikke sett sjøfolk under 15 år i mannskapslistene fra 1900-tallet. (Tidligere kunne volontørene være atskillig yngre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

TUSEN TAKK. Disse rullene finnes de på sjøfartsmuseet, eller? Ganske blank på dette, men prøver å lære litt.Takk igjen.May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sjømannsrullene skal være å finne i arkivene etter innrulleringssjef/mønstringssjef/sjømannskontor, og de skal ligge i det lokale statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

May Brit! Jeg skulle ønske at de som kommer med innlegg, ville gi litt mere konkrete opplysniger. Da ville det kanskje være lettere å få hjelp. Ishavsfarer, jeg ser da bort fra vitenskapelige ekspedisjoner. Ishavsfangst var kortvarig og sesongbetont som sildefiske, Lofotfiske og Finnmarkfiske. Like opp til krigsårene (1940-45), og senere, fikk mannskapet 'hyre' direkte av skipperen. Det gjaldt både til ishavet og fiske. Svært ofte 'håndplukket' skipperen mannskapet sitt. Selve hyra var beskjeden da fangstlotten skulle utgjøre fortjenesten. Jeg tviler derfor på at du vil finne din oldefar i noen mønstringsliste. Ishavsfangst ble først og fremst drevet fra Tromsø og en del nabokommuner, som Gratangen og Balsfjord. Men det ble også drevet fangst fra Ålesund og Hammerfest. Det er gitt ut en rekke bøker og hefter om fangsten i Ishavet med navn på skuter og mannskap. Så kan du gi litt nærmere opplysninger, kan du kanskje få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!!Supert. Kjempeutfyllende og flott informasjon. Stikker innom på biblioteket og ser hva jeg kan finne. Takk så mye :))MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!!Tusen takk for tipset. Hadde ikke sjekket det grundig, men har gjort det nå og dessverre ingen funn. Men veldig glad for alle tips.MvhMay Britt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hva med å legge inn de opplysningene som du har. Som f.eks navn, sted, hvor han er i 1900 tellingen etc. Da kan det jo tenkes at noen av forumets mange lesere/brukere kan hjelpe deg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!!Takk for en god idè. Jeg prøver: Folketellingen 1900: Anton Eriksen befinner seg på Heia i Andebu kommune (0719). Han er gaardbruker (leilænding) tømmerhugst. Han er gift med Sofie Olsdatter og har 2 barn. Han er født i 1878 i Andebu komm.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er for ordens skyld lenke til 1900-tellingen.LenkeHar du sjekket om der kan være et skifte etter ham, eventuelt en dødsfallprotokoll? Uansett når eller hvordan han døde, burde dødsfallet være registrert et sted. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!!Takk for lenken. Har ikke sjekket evt. skifte el. dødsfallprotokoll, da jeg ikke vet hvor og hvorledes man sjekker det. Har gjennomgått Kirkebøkene for Andebu 'døde' i perioden 1902-1915 uten funn.MvhMay Britt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!!Takk igjen. Ja, har sjekket bygdebøkene, de forteller bare at han forliste på sjøen. Ja, så vidt vi vet bodde han i Andebu helt til forliset. Han fikk 2 barn til med samme kvinne i Andebu, siste født i 1903.Prøver lenken ti Statsarkivet, Tusen hjertelig takk.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I diskusjonen er nevnt ishavsfolis og ishavsfarer. Men nå går det frem at aktuelle person var fra Andebu i Vestfold. Kommer man da ikke inn på hvalfangsten, og da er situasjonen en annen. Her vil nok kildene man kan søke i, være atskillig bedre enn det diffuse ishavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Bare for å ringe inn årstallet litt, så giftet Elen Sofie seg for annen gang i 1913 med Olaf Sørlie, Ambjørnløkka, br.nr. 15 på Torp. Dette fant jeg i Andebu bygdebok ved Arne Gallis, b. II, s. 602.Ellers så har Hvalfangstmuseet i Sandefjord mye om sjømenn og hvalfangere. Jeg har selv ikke prøvd å få opplysninger derfra, men det skal være mulig.Jeg kan også anbefale en tur til Slektssenteret på Nauen. Der har vi mye litteratur av forskjellig slag. Det finnes også noe om hvalfangst. Da kan du i det minste få noe bakgrunnstoff. Åpningstidene er onsdag 12-20 og lørdag 12-16. Vår hjemmeside finner du her: LenkeHilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!! Takk for hjelp. Elen Sofies 2. ekteskap er kjent for meg og det er jo da mest sansynelig at L.Anton ble borte en gang mellom 1902 og 1910, kanskje senere... Har vært en tur på Nauen og 'snust' litt, men fant ikke ut noe. Hvalfangstmuseet er sikkert en mulighet. Har sendt mail til http://www.arkivverket.no/kongsberg/om.html så får vi se om det kommer noe svar.Men tusen takk.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

En annen side som har søkbare lister over sjømenn og forlis er http://www.minnehallen.no/historie.phpJeg gjorde et raskt søk etter Anton, uten hell.Sønnen skulle være med? Da sneres vel årstall for forlis seg inn til å være mellom 1910 og 1912-13?Forsøkte å finne ekteskapet til Olav Sjøli og Elen Sofie, uten hell. Der vil det muligens i kirkeboka være ført inn et evt. skifte.De kan ha giftet seg annet sted eller borgerlig/dissentere, disse er ikke digitalisert så langt jeg kan se. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Jeg har sjekket siden du sendte, men jeg fant ikke ut noe. Ellen Sofie giftet seg gang nr. 2 i Andebu kirke i 1913 med Olaf Sørli, også kalt Olav Andreassen. Vestfold fylke, Andebu i Andebu, Klokkerbok nr. I 5 (1901-1925), Ekteviede 1914, side 96. Det er nok en feil i kirkeboka for det står at det er Ellen Sofies første ekteskap. Jeg er helt fersk på dette og er kjempeglad for alle tips og gode råd. Tusen takk. Mvh May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hm, jeg så denne, men ettersom det var første ekteskap og fødselsår for bruden var 1887 så tenkte jeg at det ikke kunne være henne. Kunne være greit og få sjekket Ministerialboken (MINI)(prestens bok) og se der. Den er visst ikke digitalisert enda. Kanskje du kan be om oppslag på dette ekteskapet i dette fora, spesifikt på dette ekteskapet?Er ukjent med sogn-og prestegjeld historikken for Andebu, men kan ikke finne MINI for Andebu etter 1909, ble prestegjeld slått sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.