Gå til innhold
Arkivverket

[#52344] Ullensaker - Kristoffer Olsen Houg (Garder) døpt 30 sep 1725.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har funnet Kristoffer Olsen Houg døpt 30 sep 1725 i FS. Dessverre mangler dåp for dette året i skannede kib.Har noen kjennskap til om dette kan være den Kristoffer Olsen Houg som gifter seg 15 apr 1744 i Ullensaker med Anne Jonsdatter fra Vettal? Og som fikk skjøte på Vettal i 1752?Det står Haug, Garder i FS - skulle gjerne vite om det står noe i BB om Kristoffer, samt hvem foreldrene hans var.Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei GuroUll. BB II under Haug står bl.a. at Ole Kristoffersen Rud, Sørum, giftet seg med enken etter Hans Hansen Løken, nemlig Anne Torgersdtr. fra Asak? Skedsmo sogn, der omtales 5 barn: 1. Kristoffer, til Vettal. 2. Hans, visstnok død ugift. 3. Torger, blev gårdens bruker. 4. Berte gm Mathis Asper. 5. Marte gm Lars G. Ramby.Ole Kr. Haug var meget velstående og hadde arvet parter både i Skrøiver i Sørum og Asak i Skedsmo, som ved skiftet etter ham i 1755 blev utloddet på enken og barna. Ved sin død 1755 var Ole omkring 71 år gml., mens hans hustru Anne, som levde til 1764, blev ca. 83 år.Under Vettal i samme bok: Kristoffer får skjøte på gården 1752, men han hadde visstnok brukt den i noen år før. Han var sønnen på Haug i Hovedsognet, og hadde med sin hustru Anne Jonsdtr. (datter av Jon Knudsen Finstad og Inger Halvorsdtr.) følgende barn som var ilive ved foreldrenes død i 1773: 1. Ole, f. ca. 1746, kom til Asak, Skedsmo. 2. Marte, blev på gården. 3. Gudbjør. 4. Dorte til Kjos. 5. Jon. 6. Hans til Hauger. 7. Kristoffer døde visst ugift? Kristoffer og Anne døde begge på en tid, i juli mnd. 1773. Han blev 58 år og hun 49 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Carsten - er du der?Jeg må 'rewinde' litt, det begynner å gå litt i surr for meg her. Det gjelder sønn nr. 6 (siste linjen din) 'Hans til Hauger'. Jeg finner Hans Kristoffersen 38 år i 1801 under Hauger gm. Berthe Semmingsdatter.Jeg trodde Hans var far til Mari som var på Laache (vielse 6 øverst høyre side) som gifter seg med Hans Olsen Kjos. Men her har jeg nok gjort en kjempe-bommert.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-207>LenkeI FT 1801 finner jeg en Hans Kristoffersen og Anne Bottelsdatter under Laache med datteren Mari.De gifter seg her (nest nederst på høyre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg er her!Ingenting å hente under Laache, står lite om husmenn i bøkene, men under Nedre Kolby finner jeg Hans Hansen som i 1818 ektet Anne Torersdtr. Kjos, var sønnen på mellem Kolby. I han og Annes ekteskap var det 7 barn som nådde voksen alder: 1. Torer f.1819, kom til Laache. 2. Anne, til Stokker. 3. Hans. hadde en del av Kolby en tid. 4. Marie, gm Hans Olsen Kjos, som var medeier i gården noen år. 5. Ole, bruker av gården. 6. Knut Martin, f.1840, prest, sist sogneprest til Kråkstad. 7. Martea.Hans Hansen døde 1851, 59 år gml., hvoretter enken beholdt gården til 1858, da hun overdrog den til sin sønn, Ole Hansen og svigersønnen Hans Olsen Kolby. De hadde hver sin halvdel av gården. Men Hans bodde ikke på Kolby, men på Kjos. Han døde ved et ulykkestilfelle ved Kråkfoss sag 31-5-1861, idet han fikk en tømmerstokk i hodet. Marie ble siden gift med Martin Jensen Bjørnli og bodde på Kjos.Under Kjos: Hans Olsen, som i 1836 overtok den ene halvdel av gården, var første gang gm Marte Kristoffersdtr. Gislevoll, men det var ingen barn i dette ekteskap. Efterat Marte i 1853 var død, 56 år gml. giftet Hans seg med Mari Hansdtr. Kolby og hadde med henne 3 barn: Karen Martea, gift til Sørum, Anne Dorthea, gm August Hertzenberg Oppen og Hilda gm Nils Hansen Ljøgodt som overtok gården. Ette Hans Kjos sin død giftet enken seg med Martin Jensen Bjørnli fra Nes. I dette ekteskap var det 4 barn, hvorav eldste datter Johanne ble gm Hans Wendt på Lundberg, og Lina gm Karl Frogner.Håper du ikke ble enda mer forvirra og at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Du er en trofast sjel du Carsten. Dette hjalp noe på forvirringen - jeg skriver ut det du har funnet og sjekker dåp, faddere mv.Lurer på om det kan være 2 stk Hans Olsen Kjos ute og går for han jeg har, skal ha slått seg ned på Låkesæter og fått sønnen Hans 25 feb 1825 og da var Hans Olsen (over) fremdeles i sitt barnløse ekteskap Marte Kristoffersdatter Gislevold.Tusen takk for at du alltid 'er der'!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.