Gå til innhold
Arkivverket

[#52345] Hjelp til å tyde skjøte fra 1840


Gjest Per Ivar Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg gjer eit forsøk: SkjødeUndertegnede Ole Christophersen Grøsland gjør herved vitterligt, at jeg til Bjørn Olsen haver solgt en under min eiende og ved Skjøder, daterede 12te Februar 1828, thinglæste 15de samme Maaned, hjemlede Anpart, Løbe No. 527a, af Skyld 2 Daler 4 Ort 15 s. i Gaarden Matr. No. glt.45/n. 165 Solberg i Ekers Thinglag, beliggende Plads, kaldet Solbergsæteren, med Rettigheder saaledes som samme ere beskrevne ved den under 7de November f. A. afholdte Skyldsætningsforretning, hvorved samme er ansat til Skyld for 1 Ort 12 s. .- for den omforenede Kjøbesum 300 Spd, skriver tre Hundrede Speciedaler, hvoraf to Hundrede Speciedaler ere betalte og de øvrige 100 Spd afgjorte derved, at Kjøberen har overtaget en saadan Sum af den paa den samlede Eiendom hæftende Pantegjeld til Banken og Overformynderiet. Thi skal den bemeldte Plads, med Rettigheder herefter tilhøre Kjøberen Bjørn Olsen og bliver jeg hans Hjemmelsmand efter Loven.-Til Bekreftelse under min Haand i hostegnede Vitterlighedsvidners Nærværelse.Møllenhof den 11 Marts 1844.Til Vitterlighed:J. Olsen C. Oftedahl[?]Ole Ch. Grøsland[skrive på venstre sida i margen:]Betalt 1/4 proCto til Egers Fattigcasse af den Sum 300 Spd.A O Liverud[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.