Gå til innhold
Arkivverket

[#52349] Peder Andersen Rhode søker opphav , overlevde skpisforlis ved Vega i 1715


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

I året 1715 forliste det et britisk orlogsfartøy ved Vega på Helgelandskysten. De fleste av besetningen omkom. Blant de som overlevde forliset var Peder Andersen Rhode. Han kalte seg også for Falck. Peder var dansk, født på Sjælland ca 1680/90. Han seilte som skipstømmermann på orlogsfartøyet som forliste. I de første årene etter forliset bodde han på Vega og på Alstadhaug og om kring 1720 flyttet han til Kulstadsjøen . På bakgrunn av sitt yrke og det at han var ”skrivekyndig” var han i tjeneste hos soknepresten på Alstadhaug, Andreas Dass, og hos lensmannen på Rynes og hos handelsmannen i Kulstadsjøen . Han døde i september 1748. Peder giftet seg omkring 1715/18 med Kirsten Hansdatter. Jeg ønsker å finner ut hvor på Sjælland han kom fra og hvem hans foreldre var, og kanskje noe om navnet på skipet som forliste og omstendigheter rundt forliset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dersom noen har tilgang til opplysninger fra Kjell Jacobsens bygde- bøker fra Vefsn (Alstadhaug), vil jeg anta at der er endel opplysninger om PEDER ANDERSEN ROHDE i den boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Desverre har jeg kun sekundærkilde, av nedtegnelser som ikke er spesifisert utover henvisning til div. bygdebøker,svar fra arkiver etc.Ingen dokumenter, så her må jeg nok grave videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Et leilighetsfunn;Skifter i Salten nevner Anna Elisabeth Petersdatter Rdode; Brevig i Tjeldsund - skifte 1762, ektemann Christen Nilsen og barn Petter Andreas, Nils Iver.Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

I flg. Skifter fra Vefsen 1686 / 1780 av Svein Edvardsen, så fremgår det i skifte på Kulstad i 1749 en Anna Elisabeth, datter av Peter Andersen Rode. Der står også fem andre barn nevnt. Så dette er kjent, men det er verre med opphavet til 'far sjøl'. Falck og Sjælland var helt nytt for meg, så hadde du, Jan Frode, kunne funnet ut hvor du hadde dette i fra, så hadde det vært spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Er det noen som har flere etterkommere av Peder Andersen Rhode - eller andre opplysninger om vedkommende? Skriv gjerne i tilfelle direkte i debatt nr 67906 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Jan Frode har vel gjerne nå funnet frem i kildene sine, om navnet Falck og om fødestedet Sjælland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Atle!Jeg sjekka hjemmesida di for å se om du hadde noe der om Rhode, men det var negativt :-)(men jeg fant noen få felles aner - Kiær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Jan Frode Johansen.Peder Andersen Rode ble først gift 8. januatr 1719 med Ellen Olsd fra Tjøtta. De fikk barna Anne Elisabeth og Andreas 1720 og Ellen Kjerstina 173?. I 1734 er Peder kommet til Vefsn, og gifter seg her den 25. mars dette året med Kjersti Hansd. De fikk barna Trine 1736, Maren Kjerstina 1738, og Hans 1739. 1749 dør Peder, og det skiftes etter han samme året. Jeg har ikke funnet hans forfedre og -mødre i Danmark. mh Eldar Gundersen 2052 Jessheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.