Gå til innhold
Arkivverket

[#52355] Betydningen av fornavnet Anker?


Gjest Anniken Lindaas Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Skal lage en alternativ navnefest for et barn som heter ANKER som et av sine fornavn. Dette er et slektsfornavn i hans slekt. Kan noen hjelpe meg med betydningen/opprinnelsen av navnet? Jeg har sett et sted at det skulle vaere dansk og bety onnekar, gaardsarbeider, men finner ikke tilbake til dette. Har ogsaa vaert borti en tydning som oern, voldsom (nordisk?)men...?Jeg befinner meg p.t. tilogfra paa nettkafé i Spania og trenger litt ekstrahjelp her! Anybody out there?? Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tja! Navn på Arn- regner man med skriver seg fra et opphav som betyr ørn. Jeg har forsøkt å sjekke med eldre navnebøker, men uten å finne navnet der. Salmonsens utmerkede leksikon sier at navnet skriver seg fra 'Arnkarl', som så ifølge samme leksikon skal bety 'ørnekar'.Det synes med andre ord å være fritt fram for tolkninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Ynge! Tusen takk for at du har sjekket dette saa grundig for meg! Naa har jeg faatt svar paa alt jeg lurte paa.Sender sol og varme fra Spania! Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.