Gå til innhold
Arkivverket

[#52360] Leinstrand. Oppslag kirkebok.


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Kan noen gjøre oppslag i kirkebok for å få bekreftet vielse i Leinstrand mellom Peder Olsen Søbstad og Randi Mikkelsdatter Schamfer ca 1774?Peder Olsen (fra Flatås eller Ferdås) giftet seg 29.12.1757 med Brynhild Halvorsdatter Søbstad. De får 4 barn. Brynhild døde i 1772. Peder giftet seg igjen med Randi Mikkelsdatter Schamfer (f. 1843). Hun er nevnt i et skifte av 1784 hvor hun er oppgitt å være gift og boende på gården Søbstad. De skal ha fått 3 barn. Peder dør 22.10. 1795 og det skal være skifte etter han.Opplysningene har jeg av opptegnelser etter min farfar og far. Skiftet i 1784 har jeg og fått bekreftet av andre.I Leinstrand bygdebok mener jeg det står at Peder gifter seg 2. gang med Brynhilds halvsøster Rannei Olsdatter (f. 1754), og at hun giftet seg 2. gang med Johan Jensen Solumsvold. Men iflg. Family Search giftet Rannei og Johan seg i 1784, og det går jo ikke siden Peder dør i 1795. Da er det vel heller to ulike Randi/Rannei det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hei Reidun Jeg tror antagelig det skiftet i 1795, som du nevnte i et annet innlegg må være etter Ranni Michelsdt., ikke etter Peder Olsen. Han døde i 1782.krkb. Melhus/Leinstrand : Viede 1774: Peder Substad p: Ranni Michelsdatter - Cautionister: Henric Solberg, Simon Fladaas - Trolovet: 18de Maji, Copul: 23de Junikrkb. Melhus/Leinstrand, Viede 1784: Johan Jens: Substad, Randi Substad. - Cautionister: Even Sørumsvold, Iver Substad. - Trolovede: 27 Juni, Copul: 28 (Juli)krkb. Melhus/Leinstrand, Døde 1795: September, Ranni Substad, 51 (år)Krkb. Melhus/Leinstrand, Døde 1782, Ped Substad, 52 (år) Det var kun en død i oktober 1795; Ingeborg Gjelein 1/2 årIhvertfall kan man konkludere med at Peder Olsen ikke giftet seg med sin første kones halvsøster, slik som det står i Leinstrandboka, men derimot med Ranni Michelsdatter. Sto det noe i skiftet om hva barna hennes het?Mvh. Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk til deg Ingebjørg!Beklager at jeg ikke har reagert på innlegget ditt før nå. Jeg holder på å pusse opp hjemme og har koblet fra pc'n.Skiftet du fant i siste innlegg er det jeg hadde som utgangspunkt.Johan Jensen gifter seg 2. gang med Ingeborg Svendsdatter, og de fikk sønnen Svend f. 1797.I skiftet etter Mali Evensdatter i 1784 er det en Ingeborg Svendsdatter som er i riktig alder jfr folketellingen på Søbstad 1801. Kan det være at Søbstadfolket hentet enda en ektefelle fra denne slekta i Rennebu?mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Dessverre mangler folio 190 fra den aktuelle kirkeboken. Jeg har Ingeborgs Svendsdt. med navnet Skaarvold, og jeg tror hun var fra Støren. Johan Jensen var jo selv fra Budal.I krkb. Støren finner jeg: dato: 15.11.1767- Barn: Ingebor (uægte) - Far: Jon Rasmus. Skorvold. Jeg tror kanskje det er henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Uff, der blingset jeg visst veldig! Det skulle jo være en Ingeborg Svendsdt...Sønnen Sven Johansen Søbstad er forøvrig listet i ft 1815 som 18 år og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.