Gå til innhold
Arkivverket

[#52361] Hvilken kirke sognet Leirfossen til i 1907?


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Jeg leter etter dødsfallet til en slektning som i følge min fars onkel skal ha bodd og drevet en skraphandel ved Leirfossen noen år før han døde i 1907. Han kom hjem fra USA en gang etter 1900-tellingen og i min farfars vergebok er det innskrevet kr. 10,29 som arv i 1907 etter denne slektningen, Bernhard Johnsen Søbstad. Bernhard var født i 1845 i Trondheim og var min oldefars onkel.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Det kan være at han er å finne i kirkeboka for Strinda(Lade). Jeg har en i min base som bodde på Leira, -som jo ikke er så langt fra Leirfossen. Hans dødsfall er ført i Strinda (Lade) i 1911.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk skal du ha. Har sjekket i kirkebok for Strinda, Bratsberg men fant han ikke der. Fordi Lade kirke er på en helt annen kant av byen trodde jeg at det var utelukket. Nå skal jeg se i kirkebok for Lade.mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk skal du ha. Jeg ser i 1900-tellingen at Sundlandshagen må være skilt ut fra Søndre Sundland fordi de har samme gårdsnummer.Vet du hvor på Strinda Sundlandshagen lå (ligger)?Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Klippet fra www.trondheim.kommune.noSunnland (uten ’d’) ungdomsskole er oppkalt etter Sundlandsgårdene, som lå like sør for Nardo. I middelalderen var disse gårdene kirkegods, og har bl.a hørt til Vår Frue kirke og Klæbo sogneprestembeter. På slutten av 1700-tallet gikk enkelte av gårdene over til privatpersoner, men Sundland søndre (fra 1899 Sundland vestre) – som skoletomten nå ligger på – var i kirkelig eie til 1885 da den ble solgt til selveie. Etter krigen er gården utstykket til boligtomter. 1902 kjøpte og fradelte Trondhjems Indremisjonskrets en tomt av gården og anla den kristne folkehøyskolen Fredly på tomten. Skolen hadde en relativt omfattende bygningsmasse med bl.a en 500 m2 stor tømmerbygning i tre etasjer, gymnastikksalsbygning og en rekke andre mindre bygninger. Fredly fl yttet i 1967 til Børsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.