Gå til innhold
Arkivverket

[#52368] Oppslag Siljan, samt stedsnavn Qvislen, Vestfold?


Gjest Anita Odberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Odberg

Eldste sønn, Peder, er døpt i Hedrum 22 aug 1762, slik at jeg må anta de er flyttet hertil fra en annen plass i samme sogn. Peder`s dåp: 1) Peder døpt 22/8-1762 (faddere: Barbara Thorsdtr Heum, Elen Løvaas, Henrich ibid, Søren Andersen ibid, Jens Pedersen Lysebo. Ang faddere her, så er Jens Pedersen den mest intressange. I Hedrum bb s 814 u/Lysebo bnr 1, skal han være sønn av Peder Olsen fra Kiste i Siljan. Er det noen som kan sjekke om det kan være tilhørighet med denne Jens og Anders? Har lurt på om de kan være brødre, men Jens skal være født i 1774 og det er jo faktisk 12 år eldre enn Anders førstefødte. En annen ting som trekker meg mot Siljan, er Anders og Marens ekteskap. De trolover seg 24/9-1758, copul: 29/10-1758 (giftemålet oppført u/Slemdal (Siljan). Der skriver han seg: soldat Anders Persen og Pigen Maria Melchiorsdtr, med caut: Per Qvislen og Hans Biønnes. Havde officer Sæddel. Kan Per Qvislen være hans far? Hvis Qvislen er steds/plassnavnet for faren, hvor er dette? Ang Maren (Maria) Melkiorsdtr finner jeg ingenting, og i 1801 virker det som om hele familien (bortsett fra Peder) er som sunket i jorden. Mange spørsmål her, men er det noen som kan hjelpe meg videre vil jeg bli kjempetakknemlig.... Til info: De andre barna som er oppført i Hedrum er: 2) Maren døpt 4/8-1765 (faddere: Barbrara Heum, Elen Andersdtr Løvaas, Søren ibid, Anund Halvorsen Roppestad. 3) Dorthe døpt 24/5-1768 (faddere: Else Løvaas, Elen Andersdtr ibid, Halvor Roppestad, Søren Andersen Løvaas, Jan Larsen Lysnes). 4) Michel døpt 2/6-1771 (faddere Mette Lysebo, Maren Olsdtr Heum, Henric Løvaas, Søren Andersen ibid, Jørgen Jonsen Bierche).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Utgangspunktet kom ikke med: Gjelder Anders Pedersen og hustru Maren Melkiorsdtr, oppført på plassen Sagbakken u/Løvås, Kvelde sogn. Skal være husmann her fra 1764 og noen år fremover (ref Hedrum bb s 842)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei AnitaQvislen, Vestfold tror jeg må være nåværende Kvisla. Ligger helt nord ved Farris og tilhører Siljan kommune. Gårdsveien dit går fra Moholt (jernverk) og sydover.Her er link til Siljan bygdebok LenkeMvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Takk skal du ha!!!! Du har helt rett :-)Endelig et gjennombrudd... Fant Anders der født i 1729. Broren Peder er to år eldre, og overtok gården Kvisla etter faren - sannsynligvis er det han som er forlover når Anders gifter seg med Maren (Maria)- siden deres far er død i 1743. Moren er Anne Thorsdtr fra Løvås i Kvelde. Hvilken forbindelse denne Jens på Lysebo har, er ikke avklart enda, men skal nok finne ut av det siden jeg vet hvor jeg skal lete... Du har ikke tilfeldigvis plukket opp noe ang navnet Melchior noen sted vel? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Nei dessverre. På FS og Dis-treff får jeg opp mange Melchior…, men ingen fra nærområdet. Kanskje hadde hun tilknytning til folkene på Moholt jernverk, hvor det sikkert var mange fra andre kanter av landet eller Danmark.Så litt overfladisk på Lenke (Velg Kilder i venstre meny) Her fant jeg skifte 20.09.1743 etter faren Peder Michelsen, Kvisla i Slemdal. Og her står Jens oppført som sønn og 9 år.Kanskje du kan finne noe mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Melkior er et uhyre sjeldent navn på disse kanter.Angående Maria (eller Maren) Melkiorsdatter har jeg notert meg at hun nokså sikkert var søster av den Margrete Melkiorsdatter som er nevnt på Moholt omkring 1760 (har dessverre ikke noen kildereferanse). Det er nok samme Margrete Melkiorsdatter som ble begravet i Larvik i 1810, 65 år gml.Som et godt tips hva gjelder far, nevner jeg en Melkior Jonsen, som sto på lønningslista til Fritzø jernverk i 1745 - han kan vel ha hatt sitt arbeid ved Moholt jernverk. Kilden til dette er en hovedoppgave i historie fra slutten av 1970-tallet; tror forfatteren het Bjørn Bjørnstad e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I ekstraskatten 1762 er nevnt Melker Jonsen og hustru Karen Nilsdatter ved Barkevik masovn, Søren Kristoffersen og hustru Margrete Melkersdatter ved Moholt hammer, Ellef Håkensen og hustru Maren Melkersdatter på Langestrand, Anders Pedersen og hustru Maria Melkiorsdatter på en husmannsplass under Løvås, Gunder Halvorsen og hustru Sara Melkiorsdatter i Helgeroa og Ole Melkiorsen og hustru Boel Halvorsdatter i Stavern.Ei arbeidshypotese kan være at Melkior Jonsen var far til alle Melkiorsbarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Hei. Når det gjelder Melkior-navnet så var jeg i utgangspunktet veldig optimistisk. Som du skriver - det er ikke et vanlig navn i Hedrum (endelig kunne jeg lete etter andre navn enn Anders Pedersen eller Maren Andersdtr som det er drøssevis av :-) Vet du hvor det egentlig kommer fra? - har vært inne på dansk, men finner en god del av det nordover. Vet du om hovedoppgaven til Bjørn Bjørnstad ligger tilgjengelig ute på nett, eller må/kan jeg låne den via biblioteket? Ang Barkevik masovn: Har aldri vært borti det navnet. Noe som ligger under Moholt? Takk forresten for alle Melkiorsbarna - er så glad for hjelp og hint om hvor videre leting/nøsting skjer. Må innrømme det har vært frustrerende - ikke engang alder på Maria på Løvås har jeg hatt :-) kun det som er skrevet i Hedrum bb... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Melkior er et bibelsk navn, og bibelske navn var generelt mer populære på Vestlandet enn på Østlandet, har jeg inntrykk av.Nå var det enkelte smeder ved Fritzø-verket og de tilknyttede verkene som var svenske, og det kan jo tenkes at så var tilfelle med Melkior Jonsen også. Husk farbror Melker på Saltkråkan!Hovedoppgaver ligger sjelden på nett i fulltekst, og når de er 30 år gamle, er sjansen liten. Oppgaven finnes på noen biblioteker (Lenke), men jeg tror ikke det står noe mer om Melkior enn at han figurerer i oversikten over arbeidere.Barkevik masovn er rett nord for Helgeroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Ikke la deg narre av mitt bosted eller etternavn. Jeg er egentlig vestlending - og til og med for oss er det grenser når det gjelder bibelske navn og hendelser :-) :-) Da heller jeg nok mere til Saltkråkan. Tenk at jeg kunne glemme farbror :-) Jeg har fått mye og god hjelp her nå - skal sjekke og lete med disse nye opplysningene.... Håper jeg kan få komme tilbake etterhvert. Nye spørsmål vil sannsynligvis dukke opp når jeg leter.... Kommer du på noe smart :-) så er det bare og legge det inn. Sjekker forumet med jevne mellomrom. Ha en god valgdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Melchior kan også være dansk. I min slekt finnes det flere Melchior. De bodde på Læsø i Danmark. Faktisk havnet en av disse Melchior i Solum, Telemark for en periode. Han fikk to barn her i denne tiden, Christine f. 1743 og Christen f. 1745. Vedkommende fikk ingen flere barn, så han er nok ikke far til denne Melkiorsdatter som bor i Hedrum. Innlegget var heller ment som et bidrag til hvor slekten kunne kommet fra.Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.