Gå til innhold
Arkivverket

[#52373] Røyri, plass/gård i Skedsmo eller omegn? Evnt forslag ?


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Fra ”Lørenskog Gårdshistorien” av Olav Foss er dette hentet: Under Bårlibakken gnr.81 bnr. 2 i Lørenskog står det følgende:” Fra 1760 satt Peder Kristoffersen, g. m. Margrete Ottersdtr. fra Røyri, som leilending, også noen år etter at Elling Pedersen Bingen, Sørum, i 1767 kjøpte gd.Jeg er svært interessert i å finne ut om Peder og Margrethe er foreldre til Elling. Har forsøkt å finne Ellings dåp(ca 1720)i Skedsmo uten hell.Dersom Røyri finnes rundt Skedsmo og beskrevet i bygdeboken, hadde jeg vært svært takknemlig om noen kunne slått opp om Peder og Margrethe er beskrevet her med barn.På forhånd takk for hjelpen!Med vennlig hilsen Kristin Berthelsen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Leif B.Mathiesen

Hei.I min søken etter mine aner dumpet jeg bort i følgende LenkeKanskje din Margrete? Dessuten er ikke Otter så mye brukt i Lørenskog. Det finnes en Otter på BålibakkenLeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Leif!Dette ser lovende ut!! Da jeg ser på perseonen under Margrethe er hun hennes datter fra første ekteskap. Hun bruker Pedersdatter, så dette er nok riktig. Takk for hjelpen!Med bvennlig hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei igjen Leif!Du nevner at det finnes en Otter på Bålibakken. hvor har du sett dette? I Lørenskog gardshistorie? Kunne du være snill å gi meg disse opplysningene om det ikke dreier seg om en hel avhandling å skrive ned for deg?På forhånd takkMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Mathiesen

Hei.Se i Lørenskog Gårdshistorie side 19. Bålibakken brn.2 i 1752 kjøpte Otter Jensen gården. Otter Jensen var gift med Ingeborg Jonsdatter Steinsrud. Otter flyttet til Kuland i 1856.(se side 30)Jeg har selv søkt endel på Lørenskog og min erfaring er at bygden Lørenskog var meget avsides etter datidens forhold. De fleste giftemål skjedde innen bygden. En av årsakene var nok at 'hovedveien' til Oslo fra Romeriksbygdene gikk over Gjelleåsen.LeiB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.