Gå til innhold
Arkivverket

[#52375] Gran Oppland


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

Jeg leter etter foreldre og aner til Marthe Christensdatter som i 1783 ble gift med Ole Hansen Berger i Gran. Han ble senere klokker der og de bodde på Sanne. Da de giftet seg står det på henne:mademoiselle Marthe Christensdatter Grans fgrd. Hva står fgrd for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Klokker Ole Hansen Berger og hans kone Marthe Christensdtr. er mine tipp-tipp-tipp-oldeforeldre, jeg er etterkommer etter deres sønn Hans Christian. Hvor Marthe kom fra er en uløst gåte. Jeg har lagt mye arbeid i å finne ut av det, men har ikke lykkes. Hun er helt sikker ikke fra Gran. Det står ikke 'fgrd' ved vielsen, men Grans pgrd, dvs. Grans prestegard. Marthe var i tjenste hos sogneprest Nicolai Parelius før hun ble gift med Ole Hansen Berger. Marthe fikk et barn utenom ekteskap som ble født på prestegarden i 1781. I kirkeboka ble barnefaren oppgitt å være en ung mann som som var en nevø av sognepresten og som døde flere måneder før barnet døde. Det finnes imidlertid et dokument som gir en sterk indikasjon på at det var presten selv som var barnefaren.På min egen nettside http://home.c2i.net/oavesthagen/index.htm har jeg en omfattende oversikt over klokker-slekten Berger i Gran.Har du selv forbindelse til denne familien? Ta gjerne kontakt med meg direkte på ole.arild.vesthagen@c2i.net så kan vi samarbeide med å finne ut av denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.