Gå til innhold
Arkivverket

[#52380] Manntall for sølvverket på Kongsberg


Gjest Tom Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Hei, manntallet fra 1732 og avskjedigelsesmanntallet fra 1805 er utgitt i hefter, kan kjøpes på Bergverksmuseet i Kongsberg. Forøvrig er det flere som sitter med kopier av manntallene fra 1711, 1765 og 1771. Trenger du oppslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Bjørg jeg hadde tenkt å se etter Bertel Landtværk som var nattstiger ved sølvverket og gift med Johanne Maria Zachariasdtr Schmith og eventuelt andre Landtværk rundt 1711-65Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Tom. Fra Eksaminasjonsmanntallet 1732:Bertel Hansen Landtverk, Gottes Hulffe in der Noth gruve, født i Kongsberg, 18 år, sprenger, ansatt i 2 år, bor hos mor, farens yrke: overstiger.Bertel Jacobsen Landtverk, Kongens gruves berghall, f. i Kongsberg, 20 år, ansatt i 10 år, bor hos mor, farens yrke: understiger.Opplysningene er hentet fra det trykte manntallet v/Bjørn Ivar Berg, Bergverksmuseet (skrift nr. 1) Kongsberg 1983.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg siterer fra Bjørn Ivar Bergs innledning til manntallsutgivelsen:'KNEKTER: Anslo i tønna, d.v.s. lastet tønnene til heste-gjøpel- og kjerratfordring. Dro haspelen og håndpumpet vannet av sjakta, utløpte berg og kis, i det hele tatt: Utførte det grove arbeidet i gruva, som krevde muskelkraft og ikke særlig faglig innsikt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nå også en Mons Eriksen Landtverk, som var 70 år i 1732 og f. i Modum. Yrke: 'Nachzähler' - dvs. en som 'hadde oppsyn med at det ble bragt opp fra gruva det faste antall tønner bergmasse i skiktet, og at de var fulle'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Oddbjørnjeg har ikke denne slekta noe særlig lenger bakover, Bertel Jacobsen Landtværk var sønn til Jacob Bertelsen Landtværk og Anne Stephensdtr som i skifte 1748 bodde på Tislegaards grunn.(Bertel Jacobsen Landtværk har da hvert død en stund)ett annet skifte 1739 etter Zacarias Smith/Smidt nevnes svigersønn Bertel Landsværk, nattstiger ved sølverket.(mulig er dette den samme Bertel)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Tom.Jeg har nok ikke mer å bidra med enn det jeg har presentert her, men jeg vet det er andre her i forumet som har god peiling på Kongsberg og Sølvverket (jf. Bjørg Lundes innlegg, se nr. 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, her er jeg igjen likevel. Jeg går ut fra at du kjenner til skifteregisteret for Kongsberg 1705-1801 her i Digitalarkivet. Der er det mange Landtverk: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei OddbjørnSkifteregisteret for Kongsberg 1705-1801 var utgangspunktet for de info jeg hadde.prøver å finne begravelsen til Jacob Bertelsen Landtværk ca. 1747/48 (skifte startet 23/2 1748) så jeg regner med at han døde i 1747/1748, men har jeg sett meg firkanta i øya uten resultat.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

I 1711-manntallet finner jeg Hans Landtværk 37 år, Jacob Landtværk 30 år og Jochim Landtværk 33 år. Alle har eget hus på byen, altså har de ikke fått navnet fordi de bor på plasser rundt gården Landsværk i Sandsvær.I min kopi av 'Verzeichnis der deutschen Einwanderer in Kongsberg' står at en Jochum Landtwerch innvandret til Kongsberg trolig omkring midten av det 17. århundre. Det er nevnt en sønn Jochum Landtwerch d.y. født 1677, begr. 27.2.1743, gift 1699. Videre står det at andre sønner (ikke navngitte) også ble gift og at etterslekten er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Bjørg dette var flotte nyheter, står det noe mere om Jacob, hvor lenge han har jobbet osv.foreløbig er det kun Jacob/Bertel grenen jeg har som aner, så den Jacob Landtværk 30 år er muligens den samme som JBL som det er skifte etter 23/2 1748, gift med Anne Stephensdtr, de bodde i 1748 på Tislegaards grunn, 5 barn.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg har sett igjennom de døde fra 1744 - mars 1748 og ikke funnet noen Jacob Bertelsen Landtværk død i Kongsberg kirkebok.Eneste jeg fant med dette etternavnet var på side 169b (170) den 16. april 1746, Ober-Stiger Christian Assmands Hustrue Cathrine Marie Hansdaatt. Landtverch, gl. 48 Aar, bet alle Kl.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei RemiTakk for forsøket å finne Jacob Bertelsen Landtværk, er det mulig at han har blitt begravet et annet sted, jeg får prøve i orginal skiftet kanskje det står noe mere der som ikke har kommet med i skifteregistret. jeg får ta det neste gang jeg skal til Kongsberg.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.