Gå til innhold
Arkivverket

[#52385] Hjelp til å finne Betzy Margrethe Skjøren f 1860 USA


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Kan noen tipse meg om kilder eventuelt gjøre oppslag i USA?Betzy Margrethe Skjøren f 24 Apr 1860 i Tune, datter av Ole Olsen Schjøren og Anne Marie Andersdatter utvandret over Kristiania (18.08.1887 Margrete Schjørn Sarpsborg Reisemål St Paul Fr. Lie Island) Etternavnet hennes i USA kan være Olsen eller helst Schern eller ShernJeg skulle gjerne vist mer om livet hennes i USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Det er noe mystisk med denne personen. Dette er det jeg finner:New York Passenger Lists, 1820-1957 about Margrethe Schjorn Name: Margrethe Schjorn Arrival Date: 5 Sep 1887 Estimated birth year: abt 1860 Age: 27 Gender: Female Port of Departure: Copenhagen, Denmark Destination: United States of America Place of Origin: Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Island Search Ship Database: Search the Island in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York Line: 18 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_511 List Number: 1124 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States---------------------New York Passenger Lists, 1820-1957 about Betzy m Schjóren Name: Betzy m Schjóren Arrival Date: 24 Aug 1903 Estimated birth year: abt 1861 Age: 42 Years 4 Months Gender: Female Port of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Oscar II Search Ship Database: View the Oscar II in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 2 Microfilm Serial: 15 Microfilm Roll: T715_385 Page Number: 49( Bosted, 33 Second str. Troy, New York )--------------------New York Passenger Lists, 1820-1957 about Betzy Schjörn Name: Betzy Schjörn Arrival Date: 21 Sep 1909 Estimated birth year: abt 1869 Age: 40 Gender: Female Port of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Oscar Ii Search Ship Database: View the Oscar Ii in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Nativity: Nrw Line: 9 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_1340 Birth Location: Nrw Birth Location Other: Tune Page Number: 8( Bosted, Troy, New York ) ( Opplyses å være datter av Ole Schjøren, Tune )----------------------------------Ser ut til at hun levde i New York og jobbet som sykepleier. Hun opplyses å være single.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Finner samme person som den siste i forrige innlegg i Census 1900:1900 United States Federal Census about Betsy Schojoren Name: Betsy Schojoren Home in 1900: Troy Ward 7, Rensselaer, New York Age: 30 Estimated birth year: abt 1870 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Nurse Race: White Occupation: View image Immigration Year: 1872 Neighbors: View others on page( Hun er listet som sykepleier på Samaritan Hospital )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hi Patty, det er jo ikke så enkelt å vite men gitt at hennes familienavn Schojoren er Skjøren som jo det kan se ut, så er jeg tilbøyelig til å tro at dette er samme person. Jeg trodde at hennes fødselsår var estimert til 1870? Noen tips om hvordan vi kan fastslå at dette er rett Betzy? Kan noen gøre oppslag i 1910 Census?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Bjoern! 1900 Troy, NY census 'says' dette Betsy er foedt February 1869...men foedselsaar er estimert til 1870 naar informasjon er 'summarized'. Jeg har soekt paa 1910 census for hun...ikke lykke...ennaa! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hi Patty and thank you for the feedback. I hope you can find here for me :) Her brother Christian August Olsen Skjøren emigrated 15 Jul 1881 to Baldvin. See debatt No 46866 and 46719 fore more information

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Bjoern-Eric! Where is 'Baldvin' (Baldwin?)...I looked at the other debates...did not find that info. Did you decide which 'Christ' Shern (or variation) was the right one in the 1900/1910 census? Perhaps I need to study those debates some more. mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Fra mine egne notater: Reiste til Amerika. Eternavn i USA er Schern. Funnet på WEB med født 06 APR 1863 men Tune Kirkebok har 6 februar 1864 som fødseslsdato. Døpes 27 mars 1864. Tune, Ostfold, Norway. Ser ut som om etternavnet mister 'c' til SHERN ettersom tiden gårChristian sin dåp, post 70; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=459&idx_id=459&uid=ny&idx_side=-13>LenkeFaddere ved dåpen er: Mor , Hans Andersen på Skjøren, Ole Hansen IB, Søren(?) Ingebretsen(?)IB og Lena Hansdatter IB. Oline Andersdatter Sarpsborg Reiste til Usa. Christian f. 6 Feb 1865 i Tune Østfold utvandret den 15.07.1881 med Angelo til USA. Han hadde Baldwin som reisemål. I Digitalarkivets oversikt over utvandrede over Kristiania bruker han navnet Kristian Ols. Skjørn. Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Bjoern-Erik! OK...Jeg proeve aa forstaar hvem er Christ og Carsten!! Jeg forstaar de er soeskenbarn (cousins). I 1910 Carsten (f. 1855) bruke navn Christ Shern (!!) og bo in Martell, Pierce Co Wisconsin. Hans kone er Caroline ...jeg tenker de har 10 barn!!Er 'Betzy' norsk navn? I USA Betsy/Betzy er kort for Elisabeth.Ogsaa, du skriver reisemaal for din Betzy er St. Paul (Minnesota). Derfor, jeg tenker 'Betsy' i Troy, NY er ikke din. Why would she live in New York, when all her slekt live in the Midwest?Baldwin, St. Croix county og Martell, Pierce county Wisconsin er lik ved hverandre. Not sure that means anything. I thought Betzy might live close by. Hvem fra 'Carstens' familien bo in Minnesota og hvor?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.