Gå til innhold
Arkivverket

[#52390] Eckof f, på Veien i Møre og Romsdal ca1700.


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Er det noen som har forsket på Echof slekten på Møre ? Det er en Knud Eckof Madsen f 16.. på Ekrem i Sunds Otting,Romsdalen, som det er skifte etter 11/6-1756 g m Gjertru Isaksdat Juel og 2 Siri Sørensdatter. Det er notert i alle fall 7 barn. Sønnen Christoffer blir Borger? på Vejen i Smølen og dør 1785. g m Margrethe Isaksdat Hals f 1750 og 2 Ane Katrine Sundbeck d 1793 som blir g 2 med Isak Hals. Er interessert i alt om denne slekten i denne perioden. Særlig hvor de kommer fra og om det er en forbindelse mellom disse og Echof slekten i Bergen. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Dette var en STOR overraskelse! For her på Smøla har vi operert med helt andre foreldre på den Christopher Knudsen Eckhoff enn de som du skriver om her, nemlig Knud Olsen Skaget fra Odden og Aleth Christophersdatter Eckhoff, som døde hos sønnen Christopher på Jøa. Hadde vært veldig kjekt om du kunne tatt med det som står i det aktuelle skiftet. Denne Gjertru Isaksdatter Juel må da være en datter til Isak Hanssen Juel (Gjul) fra Sogna i Tingvoll som ble borger på Odden her på Smøla. Dersom det er riktig at Christopher hadde andre foreldre enn de som er omskrevet i Smølabøkene er det ikke mindre enn en sensasjon! Har du e-postadresse? Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kjell, Hyldbakk skriver under Sogn at Erik Hansson, bror av Isak, 'budde i 1691 i Sivers-Vejen i Fosen fogderi.' (I 1691 var det skifte etter faren, Hans Eriksson.)Vet du hvor Sivers-Vejen var?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Erik og Isak Hanssøner på Sogn hadde søsteren Dorthe f. 1668. Hun ble gift med Henrik Hansson Eckhof.Kjell, vet du hvor denne Hans Eckhof kom fra - og hvor det ble av ham, for den saks skyld. Hadde de barn? Er det noen forbindelse til Eckhof'ene på Smøla?Hilsen Torger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Torgeir! Nei, jeg vet ikke hvor Sivers-Vejen i Fosen fogderi er, men kanskje kan det være et stedsnavn i Kristiansund? Les den debatten på temanr. 45470 som jeg uten hell prøvde å få i gang tidligere. Bortsett fra at jeg har funnet ut at Anne Lempeter Worm ikke kunne ha vært mor til Hans og Henrik Eckhoff (skiftet etter henne beviser det!) så skal det meste av det andre være så noenlunde greit (tror jeg?). Hadde håp om at denne slekta ble grundig diskutert, men kanskje kan det være håp om det nå:-) Skal desverre på kveldsarbeid i dag, så det blir ikke så mye tid til å diskutere mere nå, men sjekker nok denne debatten før jeg går til køys i kveld.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Kom på at ved skiftet etter Magdalena (Malena) Isaksdatter Juel i Kristiansund i 1777, står det at Christopher var søstersønnen hennes, men bare han står som arving av hennes slekt der. Det er et skifte fra 1691 (etter en ung tjenestejente) som sier at hun arbeidet hos Isak Hanssen Juel på Odden. Men han må være død før 1701 (helst ca. 1698) dersom Aleth Christophersdatter var født ca. 1699. Navnet Knud Eckhof Madsen fra Eikrem, er også et spennende navn. Det har, etter som jeg kan huske,nylig vært diskutert ei slekt etter en Mads som i alle fall trolig var stamfar til Iversenslekta og Sundbechslekta her på Smøla. Kan denne Knud være av samme slekta? Dette kan bli en spennende debatt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Huff, Sivers-Vejen i Fosen fogderi er selvsagt ikke i Kristiansund (Lille-Fosen). Tror å huske at Erik ble bosatt på Ørlandet, så navnet er gjerne derfra? Slik blir det når man er stressa:-) Erik og hans etterkommere har vært diskutert på Trønderslekt (dis-norge), men disse innleggene finner jeg ikke. Finner ikke Trønderslekt i det hele tatt nå. Det har vært lukket pga spam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

De opplysningene jeg sitter med er etter Hornemanns samlede i Trondhjem.Han begynder med Knud Eckof Madsen f 16.. holder til på Ekrem i Sunds Otting, Romsdalen, skifte 11/6-1756.Han var , som før skrevet, g 2 ggr. De 7 barnene som er nevnt er: Christoffer Knudsen Eckof f. 17.. Borger Veien på Smølen d. 1785. g 2 ggr. og nevnt før.barn:Knud Christoffersen Eckof f 1772 Sømand d 1790, Margrethe Christoffersdat Eckof f 1774 d før faderen, Anders Sundbek Eckof f 1777 g Anna Cathrine Jansen,Ahlet Margrethe Eckof f 1781 d ung,(gift Jens Falch), Dorthe Hedevig Eckof f 1783 (g Jonas Jonassen) . Christoffer hadde følgende søsken: Mads Knudsen Eckof f 17.. Lensmand,Isak Knudsen Eckof, Maritte Knudsdatter (den eldre), Gjertru Knudsdat, Siri Knudsdat, Maritte Knudsdat d yngre f 1736.Jeg har sett 'noen' feil i Hornemanns samlede,men han har og mye rett. Mener du, Torgeir , at det Hornemann her har samlet, er feil ? Jeg har ikke sett skiftet etter Knud Eckof Madsen 11/6-1756. Har du sett det ? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Terje, jeg mener egentlig ikke så mye om Hornemann i dette tilfellet, særlig fordi jeg ikke visste at han var kilden. Ville bare påpeke det pussige i at tilsynelatende samme navn er 'skrudd sammen' på ulike måter. Kjell kaller derimot Hornemanns funn for en 'sensasjon.'Hornemann kan godt ha rett, han. Lurer ellers litt på navnet 'Knud Eckhof Madsen' - er det tilfeldig at patronymet står sist, tro? Kanskje det var hans mor som het Eckhof? Hilsen Torgeir(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Jeg har og tolket det dit hen at Echof navnet kommer inn via mor til Knud Madsen. En annen ting som kan nevnes er navnet Dorthea Hedevig. Peter Echof f 1660 i Bergen var gift med ei Dorthea Hedevig Ruus. Echof familien er ikke så lett å følge i Bergen, men jeg har notert litt. En Didrich Echof f ca 1595 i Hamburg og kona Anne Christensdatter, er i Bergen samtidig med en Henrich Echof ,Hattstafferer. De er 'muligens brødre.Denne Didrich blir 'antagelig' gift med Catharina Sørensdatter Hofman. Har notert tre barn Dr Didrich Echof, Johannes og Anne: Dr Didrich Echof er min gren. Den har jeg 'sånn nogenlunde' styr på. Johannes Echof er g m Anne Sørensdatter f 16/3-1639 fra Fyn. 1683 er de notert med fem barn. Dirich,Anne,Susanne,Johannes og Henrich (d 1691 KK).Mulig en av disse to Henrichene har noe med Smøla grenen å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Dorothea Hedevig- navnet kommer ikke fra Eckhoffslekta her på Smøla. Det er mor til Anna Catharina Sundbech som ble gift med enkemannen Christopher Knudsen Eckhoff som hadde navnet Dorothea Hedevig (døpt Dorthe Hedevig) Prosch. Hun var datter til Gustav Berent Prosch (opprinnelig fra Bremen, men innflyttet til Bergen) og kona Catharina f. Dyring. Dorothea Hedevig-navnet har levd fram til (nesten) i dag. Er nettopp kommet fra jobb og skal på'n igjen i morgen tidlig. Skal komme tilbake med mere i morgen kveld. Når jeg kalte dette temaet en sensasjon, så kom det av at jeg føler meg ganske sikker på at Hornemann tar feil her (selvsagt uten å være skråsikker), av flere grunner. Den ene er at Gjertrud Isaksdatter ikke er oppkalt i det hele tatt blant alle Christophers barn, mens Alet (Alette) Christophersdatter (som jeg holder for må være Christophers mor) er oppkalt to ganger blant hans døtre. Men det jeg skulle ønsket var at dette skiftet som Hornemann nevner, kunne blitt funnet og lagt ut for oss som er engasjert i denne debatten, for da ville vel en del brikker falt på plass.God natt og takk til både Terje og Torgeir:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(6:) Du kaller nå Henrich Echoff's kone Anne Lempeter Worm, mens hun i den andre debatten var Anne Bartechen (Bartels) (g. Worm ?), med sønnen Jan Lempeter Worm fra et tidligere ekteskap. Kjenner du navnet på hennes første ektemann ?Mener du at Henrich fikk sine sønner Hans 1646 og Henrich 1652 før eller etter at han var g.m. Anne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Torgeir/4:) Jeg har notert at Hans Eriksen Juul (far til bl.a. Erik, Isak og Dorthe) bodde i 'Sivertstua' før han bosatte seg i Sogna på Tingvoll. Kan dette være 'samme sted' som 'Sivers-Vejen i Fosen fogderi', der sønnen Erik skal ha bodd i 1691, iflg. H. Hyldbakk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Kjell/7:) Christopher Knudsen Echof blir jo Magdalene Isaksdatter Juul's søstersønn i begge tilfelle, enten han er sønn av hennes helsøster Gjertrud og Knud Madsen eller av hennes sammødrene halvsøster Aleth Christophersdatter Echof og Knud Olsen Skaget.Hva er kilden til at Christopher er sønn av sistnevnte ? Hvem har rett, tro, Hornemann eller denne ev. kilden ? Og er han født i 1732 eller 1738 ? Eller er det TO Christopher Knudsen Echof ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Per (16): 'Sivertstuå' er en av Gyl-gardene. Selve navnet er av nyere dato. Hans Eriksen, f. 1620 på Bakkan, var ifølge HH nevnt som bruker av garden i 1643.Navnet 'Sivers-Vejen i Fosen fogderi' ga meg et alvorlig anfall av assosiasjonsanarki da jeg plutselig så for meg en forbindelse til Aspa-ætta, Torkel Sjursen, Sjur Torkelsen osv Kfr. bl.a. tema #28092.Men det var sannsynligvis bare en illusjon. Ikke vet vi hvor 'Sivers-Vejen' er , tydeligvis. (Men 'Sjur' og 'Siver' er vel ikke så langt fra hverandre?)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Per! (14): Anna Catharina Andersdatter Eckhoff f. Sundbechs andre mann var Isak Hals Danielsen Iversen f. 1768 på Brattværet, d. 1843. (15): Anne Bartechen eller Bartels var gift Worm ja, men hvem som var hennes første mann vet jeg ikke. Henrich Eckhoff må etter all sannsynlighet ha vært gift en gang tidligere, men navnet på hans første kone vet jeg ikke. Det var vel noe av vitsen med at jeg la inn dette temaet tidligere at noen kom på banen som vet mere om denne familien. Men desverre - uten hell! (17): Ja, jeg har fått med meg at uansett hvem en velger her, så blir Christopher søstersønn til Magdalene Isaksdatter Juel. Christopher Knudsen Eckhoff finner vi på fiskeværet Odden på Smøla i ung alder. Så flyttet han til Jøa, og enken Aleth Christophersdatter Eckhoff ble med dit. Hun døde der i 1777, 78 år gammel ifølge kirkeboka. Edøy kirkebok begynner ikke å bli ført før i 1751, men presten på den tiden, danskfødte Jacob Aarøe, førte også opp alle som gikk til nattverden, ektefellene parvis. Dette er en kilde som desverre har vært for lite benyttet. Vi finner der Knud Olsen Skaget Odden og kona Aleth Christophersdatter Odden/Eckhoff fram til 1758, da Knud dør i en alder av 49 år ifølge kirkeboka. Christopher Knudsen Eckhoff er flere ganger oppført like etter dette paret blant nattverdgjestene. Jeg har skrevet det slik i Smøla bygdebok bind 8, at Knud Olsen Skaget 'truleg var i nær slekt med Mons Knudson Skaget, som var lensmann på Odden på midten av 1600-talet'. Christopher Knudsen Eckhoff kjøpte i 1760 Nordigarden på Jøa og flyttet altså dit. I 1784 flytter Christopher til Veiholmen (Veien) og ved skiftet etter ham i 1785/86 finner vi flere sølvgjenstander som også er med på å understreke slektskapet med de forannevnte Aleth og Knud. F. eks. finnes initialene og årstallet K:O:S:A:E 1748 og K:O:S:A:C:D:E (Knud OlSen og Aleth Eckhoff/Knud OlSen og Aleth ChristophersDatter Eckhoff), mens det finnes ingenting med initialene til Knud Eckhoff Madsen og Gjertrud Isaksdatter Juul, ikke en gang noe som ligner.Christophers barn med sin annen kone, Anna Catharina Andersdatter Sundbech var:1. Anders Sundbech f. 1777 på Jøa og oppkalt etter sin morfar.2. Isak Hals f. 1779 på Jøa, d. 1785 og oppkalt etter Christophers første svigerfar.3. Aleth Margrethe f. 1780 å Jøa, d. 7 uker gml. Hun må være oppkalt etter den som jeg mener er Christophers mor, nemlig Aleth Christophersdatter Eckhoff.4. Aleth Margrethe f. 1781 på Jøa. Se barn nr. 3 når det gjelder oppkalling.5. Dorothea Hedevig (Thea) f. 1783 på Jøa og oppkalt etter sin mormor Dorothea Hedevig Sundbech f. Prosch.6. Isak Hals f. 1785 i Innergår'n på Veiholmen, se barn nr. 2 når det gjelder oppkalling.Men - dette skiftet etter Knud Eckhoff Madsen hadde det fremdeles vært interessant å sett da, selv om jeg mener at det er mere enn nok beviser på at Christopher var sønn til Aleth og Knud. Når det gjelder spørsmålet om når han var født 1732 el. 1738, så har jeg valgt ca. 1732 etter alderen på ham da han døde. Men det hadde også vært kjekt å finne ut hva mor til Aleth Christophersdatter hette, hun som først hadde vært gift med Isak Hanssen Juel og så med Christopher Hanssen Eckhoff.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.