Gå til innhold
Arkivverket

[#52398] købm Tønnes Tønnesen (Ulvesund) 1751-1818 (+ Dedekam)


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brøndsted

Købmand Tønnes Tønnesen i Kristiansand (1751-1818) var gift tre gange og fik i alt fald 11 børn, se LenkeMit spørgsmål: Hvem var hans forældre? Var det skibsfører i Kristiansand Samuel Tønnesen (1700-1751)og Barbra Dorthea Christensen? Dette hævdes i Kitty Fangen: Slekten Fangen. Bergen april 1927. Det drejer sig da om Tønnesen-slægten, hvor en anden gren har taget stamnavnet Dedekam.Men jeg er kommet i tvivl om hvorvidt dette kan være rigtigt:Jeg kan ikke finde hans dåb i Kristiansand (han skal være født 2. januar 1751 - aldersangivelsen ved hans død bekræfter at dette ikke kan være helt forkert. Ved vielsen og dåben af de ældste børn har han tilnavnet Ulvesund (er der et sted i nærheden der hedder sådan? Kan det være Ulvøsund i Aust-Agder). Han har - hvis virkelig han er søn af Samuel - to søskende i Kristiansand: Martha (f. 1741) og Tønnes Andersen (f. 1744 - opkaldt efter sin farfar). Men de er aldrig med som dåbsvidner etc. ved hans mange barnedåb.mvh Tom Brøndsted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Der er et par spor der fører til Ulvøysund, Vestre Moland i Aust-Agder. To 'jomfruer' nævnes som faddere ved Tønnes Tønnesens (Ulvesunds) børns dåb: 1) Trine Birgitte Jørgensdatter Ulvesund og 2) Aasille Jørgensdatter Ulvesund. Jeg har fundet dem (på FS) som (sandsynlige) døtre af Jørgen Christensen og Ingeborg Sørensdatter i Vestre Moland (f. 1760 og 1766). En enkelt gang optræder denne Jørgen også som Jørgen Ulvesund.Er der nogen der kender denne Jørgen Christensen (Ulvesund)i Vestre Moland?Iflg. FS får en Tønnes Torgiesen g.m. Beatha Christensdatter en søn Tønnes d. 6. januar 1751 i Vestre Moland? Kan han være 'min'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Brøndsted

Nu er kirkebøgerne for Vestre Moland kommet på nettet og det bestyrker mig i, at 'min Tønnes Tønnesen (Ulesund) i Kristiansand ikke er søn af Samuel Tønnesen, men stammer fra Ulvøysund i Vestre Moland:Af siden i kirkebogen på Lenke (3. dåb 1751) fremgår det at Tønnes Torgiesen og Beatha Christensdatter søn er døbt Tønnes Tønnesen med tilnavnet Ulesund! Blandt fadderne en Jørgen Ulesund, som velsagtens er identisk med den JU der senere dukker op som dåbsvidne i Kristiansand. JU er da velsagtens far til 'jomfruerne' Trine Birgitte Jørgensdatter Ulvesund og Aasille Jørgensdatter Ulvesund der også optræder som dåbsvidner i Kristiansand.Er der nogen der kender til denne Tønnes Torgiesen i Vestre Moland? Han har velsagtens været købmand, skipper eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan være dåpen til Tønnes Torgiesøn i 1723 (se dåp nr. 3 under årer 1723). Gårdsnavnet må da være det samme som ved vielsen i 1750 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613630447.jpg>Lenke, jf. Family Search/VRI hvor jeg først fant dåpsinnførselen LenkeForeldrene er Torgie Tollefson og Asgier Amonsdatter. De ble gift i Vestre Moland allerede den 21. september 1704 Lenke, se vielsen her i skannet kirkebok (par nr. 4 under 1704) LenkeFinner følgende barn: Aamun, 1717 Lenke og Berthe, 1721 LenkeParet giftet seg altså i 1704 og det første barnet jeg finner i VRI, er døpt i 1717. Men av skannet kirkebok for Vestre Moland ser jeg at det i allefall var en datter Anne i 1706 Lenke, og datteren Ingeborg, 1708 (da står faren med gårdsnavnet Ydre Aarsnæs, se høyre side barn nr. 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Til høyre vil du finne dåpen til Beatha Ulesund i 1734, Vestre Moland, datter av Christen Andersen og Ingeborg Jørgensdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613640016.jpg>Lenke. (se også Lenke).Christen Andersen og Ingeborg Jørgensdatter hadde også sønnen Jørgen, 1729 Lenke , i skannet kirkebok er han innført som Jørgen Ulvesund (se til høyre i kirkeboken) LenkeChristen og Ingeborg giftet seg 27.6.1728 i Vestre Moland Lenke, se også skannet kirkebok, til høyre, første par under året 1728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Tusind tak, Grethe for dine indlæg. Jeg er nu 95% sikker på at Tønnes Tønnesen i Kristiansand IKKE er søn af Samuel Tønnesen, men af Tønnes Torgisen i Vestre Moland. Du har så også fået identificeret Jørgen Christensen Ulesund med døtre Trine Birgitte og Aasille der dukker op som dåbsvidner i Kristiansand ved dåben af Tønnes børn. Det er hans morbror hhv. kusiner.Der er dog stadig 5% tvivl: Tønnes Torgisen får to sønner døbt Tønnes Tønnesen Ulesund: 1) 'min' i 1751 samt 2) en yngre bror døbt 31 juli 1757 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613640057.jpg>Lenke venstre side nederst)- normalt et tegn på at storebror er død i mellemtiden. Jeg kan dog ikke finde den første død før 1759.Jeg fandt i øvrigt denne side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Brøndsted

Tak Iver for indlæg (8). De sidste 5% tvivl jeg havde (7) om Tønnes Tønnesen Ulvesunds afstamning fra Tønnes Torgison i Ulvesund/Vestre Moland er forsvundet nu. I den anden debat du refererer til vil jeg skrive et indlæg. Men her lige hvad jeg har fundet ud af:Tønnes Torgieson døde få måneder 1757 i Vestre Moland ( [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613640133.jpg>Lenke ) - få måneder før hans yngste søn blev født. Denne yngste søn blev ligesom storebroren ('min Tønnes') også kaldt Tønnes ( Lenke ) - og forklaringen må vel netop være at faren var død kort forinden. I skiftet efter hans mor Asgier Aamundsdatter (16 juni 1759, Nedenes Skifteprotokol) nævnes han som afdød med 4 børn. Så det hele passer fint.De 4 børn er:1. ('min') Tønnes TØNNESEN ULESUND købmand. Født i Ulvøysund. Døbt 6. januar 1751 i Vestre Moland. Død 4. januar 1818 i Kristiansand. Begr. 10. januar. Købmand i Kristiansand2. Anna Maria TØNNESDATTER. Født 1752. Døbt 5. november i Vestre Moland. ~ 30. juni 1782 i Vestre Moland med Tellef JOHNSEN . ·3. Christen TØNNESEN. Født 1754. Døbt 20. oktober i Vestre Moland. · opslag 102 venstre side nr 2. Blandt fadderne farfaren.4. Tønnes TØNNESEN. Født 1757. Døbt 31. juli i Vestre Moland. Skæbne ukendtTønnes Torgiesons enke Beate Christensdatter Ulesund giftede sig 8. januar 1759 med købmanden i Kristiansand Daniel Elefsen Kosvig (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.