Gå til innhold
Arkivverket

[#52409] Christen Christensen Mechlenborg f ca 1710/Karen Ellingsdatter


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

(72/Steinar:) Den Christen Pedersen som bodde ugift på Telnes i Gildeskål (f. 1677 på Åseng), er han den ''Christen Pedersen paa Telnes'' som enken Berethe Pedersdatter skal ha 'opholdt sig hos' i 1763 ? (Da ble han jaggu gammal !)Er denne Christen Pedersen på Telnes i (nær) slekt med noen av de andre på Telnes som er omtalt i denne debatten ?Berethe's barn med Hans Olsen Telnes (død 1747) er f. i perioden 1730-1746. Stemmer det at Berethe var f. i 1699 ? (Da var hun fruktbar lenge !). Kan hun (først) ha fått sønnen Helge (ca. 1728) u.e. med Willum Helgesen Telnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Våtvik i Gildeskål i 1801 bor 'Ole Nielsen' (f. ca.1772). Er han bror av Christopher Nilsen Mårnes (1779-1814), 1. ektemann til Anne Helgesdatter (Telnes) ? Hvilke foreldre har Ole's kone Anne Christophersdatter (f. ca.1771) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.En liten kommentar til Olav Helge Angell innlegg 74, som er rettet til meg. Du tillegger meg mye nå! Du får ta å lese innleggene igjen, jeg har IKKE kommentert at du har skrevet feil årstall på skiftet, jeg har IKKE trukket inn feil i skiftet som kommentar til DEG, jeg har ikke ……. OSV. Det jeg gjorde var å kommentere DIN ubegrunnede påstand om at Helge selv var opphavet til opplysningene i skifteforarbeidet.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare på det som det etterhvert har blitt spørsmål om her, men vil bare fortelle at det som står om Christen Christensen Mechlenborgs første kone døde ca 1742 ikke stemmer. Jeg har i dag gått igjennom introduserte for Rødøy 1739-1750 på mikrofilm, og finner Christen Christen Gaasværs kone introdusert siste gang søndag mellom jul og 3.Kongersdag 1744. Christen og Kirsten må minst ha fått 3 barn sammen, for jeg finner disse introduksjoner på Christen Christensen Gaasværs kone:1)Chrisen Gaasværs kone Kirsten Joensdatter introdusert søndag Sexagesima 1740. Ikke noe barn er ført som døpt i 1740. I 1740 sto det faktisk også navn på Kirsten i kirkeboka.2)Christen Christensen Gaasvæhrs Quinde introdusert 16.p.trinit.1742. Ikke noe barn er ført som døpt i kirkeboka.3)Christen Gaasvæhrs kone introdusert mellom jul og 3.Kongersdag 1744. Ikke noe barn er å finne som døpt i kirkeboka.Christen var jo enda ikke gift med Karen, så kona her må jo være Kirsten Joensdatter. Så det ble altså født minst 3 barn av Christen og Kirsten som ikke er ført som døpt i kirkeboka, og som da døde før farens skifte i 1756.Nå er ikke kirkeboka for Rødøy så enkel å lese på mikrofilm, og hvis noen har greid å finne disse 3 barna som døpt hører jeg gjerne om det. Vet at det er utlagt kirkebøker for Rødøy, men der mangler årene 1739-1748 på introduserte, og nøyaktige tidspunkter for dåp, introduksjon osv. er ikke ført. Jeg har også funnet barn på andre slektsgrener i mikrofilmen som mangler på utlagte kirkebøker for Rødøy.Har heller ikke greid å finne Kirstens eller de små barnas dødsfall, for kirkeboka når det gjelder dette er jo ført som f.eks: 'Kastet muld på 3liig' osv. Ett og annet navn dukker opp, men altså ingen av de aktuell fra Gaasvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener det sto Kirsten Joensdatter ved introduksjonen i 1740, men for sikkerhets skyld tar jeg en sjekk til på mandag. Presten kan jo også ha skrevet feil i kirkeboka, som ellers tydeligvis er ganske mangelfullt ført. Jeg lar det iallefall stå Karen inntil videre. Når jeg sammenligner mellom listen av introduserte og barn som døpes, så er det ganske mange døpte som mangler der av min slekt og sikkert også i andre familier. Skal gå igjennom listen med introduserte en gang til, for innimellom der har presten ført noen dødsfall etter 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan jo selvfølgelig ha feillest kirkeboka når det gjelder navnet på kona til Christen, men det sto iallefal Christen Gaasværs kone introdusert søndag sexagesima i 1740 og 3.Kongersdag 1744, og 16.p.trinit 1742 sto det Christen Christensen Gaasværs kone introdusert. Navnet på kvinnene hadde presten skrevet på introduserte 1739 og 1741, mens det var bare noen få som fikk navn i 1741. I 1742 var det igjen noen flere som fikk navn, men etter det var det nesten helt slutt på at kvinnene som ble introdusert fikk navn i kirkeboka for Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten Joensdatter f. ca.1715 var g.m. (sin tremennning) Hans Ellingsen på Øvre Valle (f.1726 i Fiskvåg). Karen skal ha vært et par år eldre. De var altså døtre av Jon Andersen på Øvre Valle i Meløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Per (75) siste avsnitt, i skiftet etter Aasels far, Ole Frantzen Ertenvåg (åpnet 31.08.1771), var Aasel gift med Helge Willumsen Telnes. Altså hadde ekteskapet vart i over 30 år ved skiftet på Inndyr i 1803.For øvrig, skiftet etter enkemann Niels Hansen Ravik (åpnet 30.10.1779) – Hans Nielsen, sønn av avdøde, Ravig i Gildeskål – Lisbeth Nielsdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle Peder Guttormsen Indyr i Gildeskål – Ingeborg Nielsdatter, datter av avdøde, ugift, Ravig i Gildeskål – Ane Nielsdatter, datter av avdøde, død, gift, ektefelle Helge Willumsen Telnes i Gildeskål – Willum Helgesen, 21 år, dattersønn av avdøde, sønn av avdøde Ane Nielsdatter, Telnes i Gildeskål – Berethe Helgesdatter, 18 år, datterdatter av avdøde, datter av avdøde Ane Nielsdatter, Telnes i Gildeskål – Margrethe Helgesdatter, 15 år, datterdatter av avdøde, datter av avdøde Ane Nielsdatter, Telnes i Gildeskål – Karen Nielsdatter, 30 år, datter av avdøde, Ravig i Gildeskål –Her heter Dorte Helgesdatter merkelig nok Berethe Helgesdatter.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Legger inn et par skifter til som oppfølging av Pers innlegg 76 siste avsnitt, og svar på Pers innlegg 73 siste avsnitt:Skifte etter Hans Olsen, Telnes i Gildeskål åpnet 20.04.1747 – Ektefelle Berthe Pedersdatter Telnes i Gildeskål – Ole Hansen, 16 år, sønn av avdøde, Telnes i Gildeskål – Elling Hansen, 13 år, sønn av avdøde, Telnes i Gildeskål – Peder Hansen, 11 år, sønn av avdøde, Telnes i Gildeskål – Hans Hansen, 9 år, sønn av avdøde, Telnes i Gildeskål – Joen Hansen, sønn av avdøde, Telnes i Gildeskål – Inger Hansdatter, 17 år, datter av avdøde, Telnes i Gildeskål – Maren Hansdatter, 1 år, datter av avdøde, Telnes i Gildeskål –Skifte etter Ole Hansen, Telnes i Gildeskål åpnet 04.10.1727 – Ektefelle Anne Eriksdatter Telnes i Gildeskål – Hans Olsen, sønn av avdøde, umyndig, Telnes i Gildeskål – Marthe Olsdatter, datter av avdøde, umyndig, Telnes i Gildeskål – Birthe Olsdatter, datter av avdøde, umyndig, Telnes i Gildeskål – Dorthe Olsdatter, datter av avdøde, umyndig, Telnes i Gildeskål – Anne Olsdatter, datter av avdøde, umyndig, Telnes i Gildeskål –Skiftet etter Hans Olsen viser ingen tegn på oppkalling etter mødrene til Hans og Beret.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Knut Hansen (innlegg 78). Eg formulerte meg kanskje slik at det let seg misforstå. Mi innvending til deg (74) var berre at du trekte inn kona til Helge Willumsen i problematiseringa av det eg hadde skrive, sjølv om det ikkje hadde noko med mi sak å gjera. Resten var ei støtte. Det har gått litt tid før eg har kunna svare på innlegget ditt (78) av di eg hadde kvitta meg med notatet eg hadde opplysninga frå, som eg siterte tidlegare. Eg har no funne tilbake til den opphavlege kjelda mi. Det eg siterer (66), handlar ikkje om førearbeid til fyrste skiftesamlinga der det meste av feila du har peika på, står. Men det var fleire skiftesamlingar. Den siste var 13. juli 1803. Samlinga vart halden på sorenskrivarkontoret på Bertnes (Bodin), og der har sorenskrivaren ført inn m.a.: 'Indfandt sig 2de Mænd av Bejeren Helge Willumsen Telnæs og Hans Willumsen Kiøbstad og anmeldte at være arvinger i Boet. Paa skifteforvalterens Opfordring opgave de Slægtskabet saaledes: 1. Helge Willumsen er Søn af den avdødes Faster Dorethe Christophersdatter, der var gift og boede på Gaarden Telnæs i Bejeren [jf. innlegg 66]. 2. Hans Willumsen Kiøbstad at være gift med den afdødes Fasterdatter Karen Willumsdatter, der endnu lever og en søster av førstnævnte Helge Willumsen'. Kjelde: Seiring, Torbjørn (1996). Elias Blix og Benkestok-ætta. I Gildeskålboka 16, s. 42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg #62 omtaler Torbjørn Seiring en ''artikkel om Elias Blix'' som ''oppgir at Willum [Helliesen Telnes, f. c1689] var gift med Berethe Pedersdatter fra Meløy og med Dorethe Christophersdatter'' ? Hvilken artikkel er det snakk om her ?Hvem skulle ev. være mor til de øvrige av Willum's barn, angivelig Peder og Elling ? (ref. Per Gjendem's web-side om Elias Blix: Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.