Gå til innhold
Arkivverket

[#52411] Mari Larsdatter gift i Råde i 1796.


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Mari giftet seg i Råde 27. oktober 1796 med Jørgen Jacobsen. Det jeg lurer på er hvor hun kommer fra og hvem som er hennes aner. Her er linken til vielsen Lenke og her er linken til FT i 1801 ttp://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10135&gardpostnr=73&personpostnr=1123&merk=1123#ovre Håper noen kan bidra.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Har fått tak i bok om Gårder og slekter i Råde. Der står det at Mari kommer fra gården Roe eller Röe. Dette er ganske avgjørende, da jeg kun finner en gård som heter Roe, men mange som heter Röe i Norge. Ingen av dem er i Råde. Tar sjansen på at noen der ute muligens kan sitte på noen opplysninger om en Mari Larsdatter som flyttet til Råde rundt 1796.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Röe som det står i kirkeboka er nok det samme som dagens Rød. Både Rød, Augeberg, Borg(e) og Strømnes ligger i samme område S for Råde kirke/Karlshus. Trolig er også flere av sønknene til Marie bosatt i området.Så vidt jeg vet finnes det også en Rød-gård i nærheten Tomb landbruksskole men den står ikke oppført på lista over gårder i folketellinga for 1801. I nabokommunen Rygge finner du også gårdsnavnene Rød, Røer og Ror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holtan

Hei.Finner ei Mari Larsdatter,døpt 5/5-1771,Råde,på FS. Foreldre er Lars Olsen og Elen Pedersen. Lurer på om denne Elen kan være fra Strømnes,for på FS står etternavnet oppført som Pedersen or Strømnes.Det stemmer at det er en Rød gård i Råde og at det er en nabogård til Tomb landbruksskole. Kjempefin plass som tar imot besøkende.(Åpen gård).Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk skal du ha Anita. Nå har jeg selv funnet Mari Larsdatter og hennes aner. Den jeg imidlertid sliter med er Inger Larsdatter med Erik Olsen i 1794. De bodde på Snuserød unde Musangen.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.