Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anders J. Moen

[#52412] Kristiansand - tyding av kirkebok

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Kan noen hjelpe meg med nr. 5. Aannen Nilsen Berge...Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Det var ikkje alt som var så greitt å lese, men eg gjer eit forsøk:'Aanen Nilsen Bergesen Skibs Tømmermand hos S: Claus Mørchs og Maren Christensd. Røjnaass uægte Drenge Barn er fød d. 23 Janu Klokken 6 Formiddag. Blev hiemmedøbt af Hr. Strive[?] nogle Dage derefter og Kaldet Nils; men Blev holden over Daaben i Kirken af Stine, Christen Giessings. Fadderne vare Ingeborg, Knud Knudsens, Todne Nilsd. Berge, Bent Svendsen, Lonne, Christen Torjusen Rebstad. Begge hiemmehørende i Sygne Sogn. NB Dette Barn laae saalenge inde fordj Hund ventede efter en skilsmisse [og tilføya seinare] (og en Kongelig Permission) Dom ved consistorio fra sin Forrige Fæstemand at blive ægteviet med denne Hendes Barne-Fader, af hvilken Hund før Consistorio Dom var besvangret.'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Eg ser no at byrjinga skal vere slik:Aanen Nilsen Berges (en Skibs Tømmermand hos S: Claus Mørch) og Maren....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders J. Moen

Takker og bukker, Gunnar!Jeg prøvde meg selv på fadderne i tema 52338. Det ser ut so om vi er noenlunde enige.Dette var spennende - et barn som venter på dåp i påvente av 'skilsmisse' og tillatelse!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.