Gå til innhold
Arkivverket

[#52413] Rennesøy: Ole Nielsen Nordhus(vågen) f. ca 1725


Gjest Leif Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Hansen

Hei! I følge bygdeboka for Rennesøy(Waula), blir denne Ole Nielsen født ca. 1725. Men hans foreldre er ikke kjent. Har ikke bygdeboka her nå, men hvis jeg ikke husker feil, så nevner den at han begraves 60 år gammel i 1759. Jeg kikket på avskriftene jeg har av alle kirkebøkene for Rennesøy. 1727(tror jeg det var) blir det født en Ole. Han er uekte og moren er en Ragnele Østbø. Faren er en 'østmand hvis navn udspørgis...'. Jeg lurer på om dette uekte barnet kan være Ole Nielsen, fordi av alle andre Ole som blir født på Rennesøy på denne tida har ingen en far som heter Nils. Dessuten gifter Ole Nielsen seg med en datter fra Austbø(Østbø).Østmannens navn vil vel da antageligvis stå i tingboka(?). Har noen tingboka tilgjengelig for denne perioden?Dette er selvfølgelig et skudd i blinde. Det er jo ikke sikkert 'østmanden' heter Nils engang, men det er jo et forsøk verdt.mvh Leif Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Jeg skrev feil, jeg mente at han ble begravet 60 år i 1789.Grunnen til at jeg nevner tingboka er at jeg har erfaring med at slike 'besovelser' står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Leif Hansen

Nå er kirkeboka skannet takket være statsarkivene og jeg legger derfor ut lenke til den her. Nesten øverst til venstre ser vi dåpen.'Faderen østmand hvis navn udspørgis og loven observeris. Moderens navn Ragnele Østbø. Denne Ragnele finner jeg ikke under gården Austbø i bygdeboka for Rennesøy(Waula), så jeg tenker at hun kanskje er tjenestejente der og opprinnelig er fra en annen gård.. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Leif Hansen

For ordens skyld opplyser jeg her det jeg allerede har opplyst om i arkivforum. Statarkivet i Stavanger har sjekket tingbøkene for meg og denne saken er ikke nevnt i aktuelt tidsrom. Dermed blir det vanskelig finne ut noe mer om disse personene. Det er jo heller ikke sikkert at den Ole(Ola?) Nielsen som begraves i 1789 60 år gammel faktisk er Ole Nordhus da det ikke står noe stedsangivelse i kirkeboka: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15842&idx_id=15842&uid=ny&idx_side=-140>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.