Gå til innhold
Arkivverket

[#52421] Ulensaker - Kristoffer Dyresen Fonnebekk(?) og Anne Hansdatter Oustad viet 1766.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

I Ullensaker bygdebok, bind II, Fonbekk, står det at Tomes Kristoffersen, f. ca. 1667, var i tjeneste på Røgler da han giftet seg med enka på Olaug Olsdatter Fonbekk (død 1717, 79 år gammel). Deretter giftet Tomes seg med Kari (Karen) Trugelsdatter Hovin, og de fikk barna Kristoffer og Mari.Kristoffer Dyresen Habberstad overtok bruket i 1747 etter Tomes Kristoffersen. Kristoffer Dyresen var først gift med Mari Tomesdatter, og var således svigersønnen til Tomes. I Kristoffers og Maris gifte omtales følgende barn: 1. Anne, døpt 1749. 2. Kristoffer, d. ugift. 3. Dorte. 4. Kari. 5. Tomes, kom visst til Skryta. 6. Jakob, død som barn. Mari Tomesdatter døde i 1764, 47 år gammel, og Kristoffer giftet seg deretter med Anne Hansdatter Austad. Her omtales to barn: Hans, døpt 1767 (det står det i bygdeboka) og Maren (det står det). Kristoffer døde i 1773, ca. 60 år gammel, og kona Anne giftet seg på nytt med Anders Larsen, også fra Habberstad. De hadde ett barn, som døde 5 år gammel.Det står ingenting i bygdeboka om hvor det ble av barna til Kristoffer og hans andre kone, Anne. Selv døde Anne i 1776, i 40-årsalderen.Kanskje det finnes skifte etter Kristoffer Dyresen? Men det hjelper egentlig lite, for det ser ut som både han og Anne døde da barna var ganske små.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan jo være et skikkelig blindspor, men det er en Mari Christophersdatter Habberstad som blir konfirmert i Ullensaker i 1789. Hun er født i 1773 Lenke. Tenkte bare på at Kristoffer Dyresens enke giftet seg på nytt med en kar fra Habberstad, men dette er vel lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Grethe.Jeg får grave litt mer - det er sønnen Hans jeg er ute etter. Leter etter en Hans Kristoffersen som kom til Låkesæter, og nå har jeg eliminert alle Hans Kristoffersen født og konfirmert innen sannsynlig tid - og han her er den eneste jeg står igjen med. Enten er det ham - eller så kom 'min' Hans utenbygdsfra.Takk igjen.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen, Grethe. Jeg regner med at følgende boplass står i registeret i bygdeboken, men kan du huske om det var en plass ved dette navnet under Fonbekk? Tusen takk Guro Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Ole. Ja, det er hans opphav jeg leter etter. Faktisk konens også, finner henne konfirmert i Ullensaker, men ikke døpt. Dette tegner til å bli en 'nøtt'! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen nederst på høyre side i kirkeboka. Fars navn er vel så uvanlig, at det vel ikke er så mange Anner med det etternavnet i området? Alder passer vel bra også? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til begge to.Til Ole. Jeg trodde lenge at det var rette Anne Bottolfsdatter fra Nordre Land iom at det står Ullensaker ved foreldrenes ekteskap: (øverst på side 242 - han var enkemann)LenkeJeg har begynt å tvile for Ullensaker er også en gård i Nordre Land. Og - jeg har gått igjennom alle faddere til Hans Kristoffersen og Anne Bottolfsdatters barn - og finner ingen av søsknen til Anne fra Nordre Land som faddere. Kun en Ole Bottolfsen Laache og en Ole Bottolfsen Kjos.Ved vielsen til Hans og Anne står det Laache-ejer på ham og Laache på henne. Sannsynligvis tjente i hvertfall hun der. Når det gjelder Hans, lurer jeg på om denn Soelstuen (ref innlegg 52442) hvor jeg tro han er konfirmert fra ligger under Laache. Men jeg har forstått at det står lite om husmannsplasser i BB for Ullensaker. Vi frå se hvor dette leder hen! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Bottolfsen Laache og Ole Bottolfsen Kjos, var de faddere ved samme dåp, eller er det to forskjellige barn? I såfall er nok dette samme mann, i 1801 var han da på Rud. Lenke Låke, Kjos og Rud er nabogårder i Hovin sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Det var samme dåp av sønnen Kristoffer døpt 10 apr 1796. Det virker som om du er kjent i området? Ellers er fadderne fra Melby, Granum, Hvam, Låke og Gislevold - hvis det sier deg noe? Takk skal du ha. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare spekulasjoner.Ser en på konfirmerte i Ullensaker, finner man flere Botolfsen/Botolfdtr på Melby. Leter man så etter dåpen til disse, viser det seg at de har foreldre Bottolf Sørensen og Anne Jørgensdatter, men de er født på forskjellige gårder rundt i Ullensaker. Kan hende er disse også foreldrene til Anne. De har flyttet mye rundt og kan ha vært utenbygds da hun ble født.Anne står oppført på Låke når hun blir konfirmert, Begge er på Låke når de gifter seg. Likevel blir deres første barn døpt på Melby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Guro. Dette er ikke enkelt. Har gått gjennom bygdebøkene for å prøve å finne en Hans sønn av Kristoffer som dro til Laache, men uten resultat. Når det gjelder Botolf i bøkene, så er det ikke så mange med det navnet,men Botolf Sørensen som var bruker på Øvre Melby i 1768 var skredder og visstnok innflytter. I hans ekteskap med Anne Jørgensdtr. Elstad, kjennes 7 barn: 1. Halvor,døpt 1750, kom til Tranbotn. 2. Anne. 3. Mari. 4. Eli, gm Jacob Bogstad. 5. Gunder. 6. Guri, gift til Dal. 7. Ole. Bottolf solgte gården i 1780, men bygslet den igjen og ble sittende her som leilending til han i 1789 døde 62 år gml. Anne døde 1797, 70 år gml. Her er det både ei Anne og en Ole, men det står ikke hvor de ble av dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Carsten - tusen takk. Jeg tror dette er rette familie. Iom at første barnet til Hans og Anne ble født på Melby. Jeg kaster meg over dem i morgen. Du er en knupp! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.