Gå til innhold
Arkivverket

[#52424] Snekker Peder Andersen Indset f. 1743 på Røros


Gjest Kjersti Ottermo Skagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Ottermo Skagen

Han var gift med Karen Olsdatter Risberg f. 1746.Tror han var sønn av Anders Pedersen Indset og Ingeborg Jensdatter Schancke. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?MvhKjersti Ottermo Skagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det de som gifter seg i Mai 1764 på Röros? [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500224008777&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeSynd at ikke kirkebökene er skannet for dette tidsrommet. For her ser jeg at det kan ikke stemme med din person:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Ottermo Skagen

Han ble født 1743 ikke 1739.Døpte Røros: 1712- 1766, Peder Andersen Indset f.23.01.1743. Vielser Røros 1727-1767: Anders Pedersen Indset og Ingeborg Jensdatter Schancke, copulerede 16.07.41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Ottermo Skagen

Beklager, men jeg har trolig tatt feil med hensyn til Peder Andersen Indset og hans opphav.Blant døde på Røros 1727-1766, fant jeg Peder, sønn av Anders Pedersen Indset, gravlagt 31.05.1744. 1 1/4 år. Dette stemmer med Peder født 23.01.1743. I Rørosboka bind 4, side 241 står det at Peder Andersen Indset er født i 1743. Dette må være feil, Peder er i såfall født 22.04.39.Mvh Kjersti Ottermo Skagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Kjersti!Du har nok helt rett i at dette er feil Peder!Den Peder som ble gift med Karen Olsdatter Risberg, ble født 22/4-1739. Far: Anders Fastesen.Anders Fastesen ble 12/2-1736 gift med Lucia Pedersdatter (Indset), og etternavnet Indset brukes bl a av sønnen Peder og hans barn (se 1801).Lucia Pedersdatter, født ca 1713, død 1755, var datter av Peder Andersen Indset død 1747 66 år, moras navn er jeg ikke 100% sikker på, men jeg TROR det var Ingeborg Evensdatter Bjørgum.Anders Fastesen f. ca 1714 død 1795 (opplysningene er fra Skankeätten hvor det henvises til Rørosboka 3 side 184). Han ble 1757 gift for andre gang med Anne Jacobsdatter Galåen.Anders Fastesen var sønn av Faste Andersen (1681-1728) og Maria Mathiasdatter Djupsjølien (1674-1763).Faste Andersen var sønn av Anders Kieldsen (1654-ca 1716) og Anne Fastesdatter (1655-1727), datter av Faste pedersen (Skanke) og Ildri Pedersdatter Bock.Peder Anders Indset og Karen Olsdatter Risberg har en datter LUCIA døpt 26/8-1764. Faddere er faren Anders Fastesen, og søsken Faste Andersen og Maria Andersdatter).Jeg har kanskje mere jeg kunne bidra med, men PC'en min har 'låst seg' og jeg venter datahjelp senere idag.Jeg er etterkommer etter Anders Fastesens bror Mathias Fastesen. Hva jeg vet om familien Indset, har jeg plukket opp i andre temaer her inne, men jeg er ikke i stand til å finne tilbake. Men kanskje hukommelsen klarner litt lenger utpå dagen:-)Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Ottermo Skagen

Hei Astrid !Tusen takk for oppklarende og utfyllende informasjon.Nå kom jeg et langt stykke videre.Min ane, Peternille Pedersdatter Indset gift med Esten Olsen Kock, ble døpt i 1882. En av hennes faddere var Lucia Pedersdatter Indset.Mange takk til Torgeir også for hans opplysninger om Sckancke-ætten som likevel kommer til anvendelse.Mvh. Kjersti Ottermo Skagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.