Gå til innhold
Arkivverket

[#52426] Magda Hansdatter født Grytten 1909


Gjest Marit Nyhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Nyhus

HeiPrøver å finne ut hvem Magdas far var. Hennes dåp i Grytten i 1909 Lenke Farens navn her Hans Hansen Strømme, tror det står han kom fra Sykylven. Står også foreløpig ukjent. Hun kalte seg senere Magda Strømme så det kan tenkes han var rett far.Moren Karen Marie Mathiasdatter Setnes er født i 1884.Magda kom i 10-12 årsalder til Lesja, mener det var til Motterud. Hun er antagelig konfirmert der. Kan ikke finne noen konfirmasjon i scannet kirkebok for Lesja/Lesjaskog.Hun reiste siden til Vang utenfor Hamar og ble gift der.Kan noen hjelpe?Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg finner ikke k-en i Sykelven, men finner heller ikke noe annet som rimer. Det er en Straume (Strømme)-gard i Grytten, men ingen Hans Hansen der.Du er sikkert klar over at du har 6 generasjoner bakover for Karen Marie i Raumadalsfolket?Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

K-en i Sykkylven (Sykylven) kan skimtes med svakere skrift mot midten av boka. Den står i den delen av sida som ofte er vanskelig å få skikkelig når en skanner bøker. Om en ser på folketelling for Sykkylven (Søkkeleven) i 1900, så er det flere som heter Hans Hansson f. omkring 1890 som kan være aktuell som far. Det bodde også en familie på Straumsheim/Strømsheim som kan være foreldre til Hans Hansson. Sønnen kunne jo allerede være ute for å tjene til livets opphold om han var 10-12 år gammel. Nei, jeg er sikker på at en her må holde seg til Sykkylven og ikke til Straume/Strømme i Grytten.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Osvald og Randi IngunnTakk for svar på forespørsel. Magda er min kollegas bestemor og hun forsøker å finne mer opplysninger om hennes far samt hvor hun er konfirmert.Vet ikke om hun er klar over oversikten i Raumadalsfolket, på hvilken side finner vi det?Får prøve å sjekke ut de Hans Hansen/Hanson fra Sykkylven i 1900 for å se om en av dem er den rette.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Sorry, jeg ser innlegget mitt er formulert slik at det kan missforstås. Mannen er nok fra Sykkylven, det var k-en jeg ikke kunne skimte, men ser nå at skyggene mot midten ikke er fra baksiden men er en k fra samme siden. Det var stedsnavn og personer i Grytten jeg ikke klarte å finne noe/noen som passet, men siden det er en Strømme-gård der sjekket jeg ut den.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg vil tippe på at Karen Maries far er Mathias Asgard Pedersen Setnes, f 21.1.1845, 6a under Setnes IV. Men her må det sjekkes mot kirkeboken.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei.Det er riktig Mattias du har funnet i 1900, men hans farsnavn er Knudsen (ikke Pedersen) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2268&idx_id=2268&uid=ny&idx_side=-120>LenkeDåpen til Mattias Lenke Knut Roesen er nokså sikkert f 1810 og av Roe-ætten II –Raumadalsfolket 5h, omtrent midt på siden LenkeHer er mattias i 1865 sammen med sin mor Maria Madsdatter Lenke Enkemann Mathias Knudsen og Bertha Jonsdatter viet 21.6 1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.