Gå til innhold
Arkivverket

[#52427] Hans Nielsen/ Nirisen f.ca.1793-95 i Sandsvær


Gjest Kerstin Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Thorsen

En av mine forfedre het Hans Niresen/ Nielsen, da han gifter seg i Kragerø kirke den 22-4-1832 med Gunhild Olsdatter Tangen står det at han er 37 år og er født i Sandsvær prestegjeld.Hans far heter Niels Niresen. (se Sannidal Minis.1831-1854 side 004. nederst.)Hans dør 5-4-1870 på Bergsmyra (i Skåtøy kommune.) Da står det at han er 77 år. Jeg har nå lest side opp og side ned i dåpsregisteret for Sandsværkirke i årene 1792 -1798. Men kan ikke finne noen Hans med en far som heter Niels Niresen el.l. Jeg har også sjekket FS og folketellingen men ikke fått napp. Er det noen med tilgang til bygdebøker eller annet som kan gi meg litt hjelp med dette. MVH Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei KerstinDet finnes en strøken kandidat på Berg Eje i Hedenstad Sokn i Sandsvær i 1801 tellinga. Han kalles for Hans Nirissen og er 7 år. Han bor sammen med mora Svannuv Isachsdatter på 34 år og broren Isach Nirissen som er 10 ved tellingen.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett etter Hans i Sandsvær med far fornavn begynner på N 1791-95. Jeg fant 3 stk.20?/8 1791 Tuft sogn, far Niels Skinnes --s.86.4/8 1793 Hedenstad -- s.98 nederst v.side (Niris..?)29/6 1794 Hedenstad-- s.103 h.side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Blir vel å foregripe begivenhetene litt, men en Isach Tormesen og Tore Sigursdatter døper ei Svanoug 23. april i 1767 i Sauherad.(kilde; Familysaerch) Ting kan tyde på at det er denne dama som er på Bergseie i Sandsvær ved tellinga i 1801, men som sagt, det blir å foregripe begivenhetene, men er noe å sjekke nærmere...mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Takk Tor og Berit for at dere har tatt dere tid til å hjelpe. Hans født 29-6-1794 er en kandidat jeg har hatt i flere år, helt til jeg fant ut at det i vielseprotokollen ikke sto Niri Olsen men Niels Niresen på faren.Tors forslag har jeg også vurdert og er nok den jeg regner mest med er rette Hans. Men jeg har ikke lykkes i å finne barna i dåpsprotokollen. Mulig de er døpt en annen plass. Om noen finner denne familien i en bygdebok så kanskje man finner ut litt mere om familien.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen.Finner ikke Svanaug Isachsdatter og barna Isach og Hans nevnt under Berg gnr.103 i bygdebøkene for Sandsvær. Tror jeg ville lagt turen innom bygdebøkene for Sauherad for å sjekke Svanaug Isachsdatter døpt i april 1767 der.Det var en del 'innvandring' fra både Sauherad og Hitterdal (Heddal) til Sandsvær.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kerstin Thorsen

Her kommer litt oppdateringer om det jeg har funnet ut om Hans Nirisen.Jeg har nå funnet ut at Hans Nirisen gifter seg første gang i Kragerø kirke 9-7-1815 med Marte Andersdatter fra Bamble- (tror jeg det står.) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=140&uid=16315&js=j>LenkeDet står da at han er født på Løve i Sandsvær. Jeg har også funnet ut at en Hans Nirisen flytter fra Løvereie i 1809. Mulig at det er samme person. Jeg har lest i Sandsværs historie VI om Løver/Lauer Gnr.100 men ikke funnet noen aktuelle personer.Om han er sønn av Neri Olsen på Hoppestul gnr.49, så har jeg funnet ut at på nabogården Brekke også kalt Lia gnr.50 bodde det en mann som het Ole Hansen Lia fra Tuddal. Han var først gift med Aslaug Drengmannsdtr. Barn: Svein , Ole, Østen som bodde på Hoppestul, Niri som bodde på Fekjan i Luksefjeld, og Aslaug. Faren Ole giftet seg 2.gang m.Margit Amundsdatter fra Heddal. De er i 1801 bosatt på Øvre Luxefjeld : Ole Hansen er nr.4083 LenkeJeg finner Neri Olsen og Svanau Isacksdatter som giftet seg 1788 Luxefjeld. Lenke par nr. 2 på høyre side. Jeg regner med at dette er den Neri som flyttet til Fekjan i Luksefjeld. og døde i 1794. Og at Svanau er enka som bodde på Berg i 1801Og at det er sønnen Hans som er konfirmant i 1807 i Hedenstad kirke. Lenke Hans bor da på Berg og er 14 år.Da Neri dør i 1794 er han 58 år, han må da være født ca. 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristinn Hegna

Det er en Niri Olsøn fra Fieldet(?) som får en sønn Sigur i Sauherad 26 februar 1775 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7924&idx_id=7924&uid=ny&idx_side=-38>LenkeJeg ser at Luksefjell ligger geografisk midt mellom Gjerpen hvor enkemann Niri Olsøn gifter seg med Svanau Isachsdatter, og Sauherad så jeg tenkte det kunne være verdt å nevne. Mulig at dette er et av barna han fikk med sin forrige kone?Det er vel din Niri Luxefield vi finner i folketelling her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det ser ut til at kona blir introdusert til kirken igjen her Lenke 5 april, Introd. nr 27 Men det er vanskelig å tyde hva som står etter Niri Olsøn bortsett fra Qvinde og konas navn. Konas navn ser ut som Saeve Ellefs Daatter, kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Takk for fine hjelp Kristinn.Jeg hadde ikke registert at han var enkemann, Men når jeg så på vielsen i kirkeboka engang til, så jeg at det står emd. noe som sikkert betyr enkemann. Kan noen si meg hva som står foran emd.Niri Olsen regner med at det er en dato - men når. Se lenke til vielsen i 1788 i mitt innlegg nr.(7)over. Jeg vet ikke hva kone nr.1 het. men det ser ut som at du har funnet en god kanidat.Jeg fant en Sigurd på Familiy search, men han var døpt 9-2-1772. De fikk muligens flere sønner som het Sigurd. Det ser ut som at de har 3 sønner og en datter i folketellingen fra 1782.Jeg skal låne bygdebøker fra Gjerpen og Sauherad. men det er flere bind så jeg må finne ut hvilke bind som omfatter gårdene jeg skal lete etter.Om det er noen som leser denne siden som kan gi meg litt hjelp med det, hadde det vært fint.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Kerstin,Vielsen mellom Niri og Svanou:' Nr 6. d[en] 9 do [=ditto, altså februar som det står på vielsen over] Emd [enkemand] Neri Olsen p. [pige, altså ugift] Svanou Isachs datter f[ra] Luxefield' Jeg antar at det ikke betyr at HUN var fra Luxefield, men at HAN var det?Jeg driver og blar meg gjennom kirkeboka for Sauherad for tiden, og lurer på om disse tilfellene av Niri Olsen hvor han får en sønn Hans i 1783 som senere dør kan være 'din' Niri?Hans´ fødsel her 30 mars i 1783 nr 20 på siden [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7882&idx_id=7882&uid=ny&idx_side=-99>LenkeNiri Olsens søn Hans død i 1785 Lenke (nr 44 høyre spalte, venstre kirkebokside)Det kunne isåfall bety at Niris første kone dør en gang mellom 1783 og 1788, men jeg har ikke sett det i kirkeboka.Har du også sett siden Gamle Gjerpen, hvor Gard Strøm har begynt arbeidet med bygdebok for Gjerpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er dødinnf for Niri Olsens kone (står ikke navn), 45 år gammel, nr 141 på venstre side, høyre spalte. Datert 16 november 1783: LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Takk for mye nyttig funn. jeg fant følgende barn i går.Ellef døpt 26-9-1768Bergit døpt 30-1-1774 + sønnen jeg fant dagen før. Sigurd døpt 9-1-1772De hadde jo 3 sønner og en datter i 1782-tellingen. Siden de hadde to som het Sigurd regner jeg med at den ene muligens døde.Niris andre kone Svanau var født året føre sønnen Ellef. Hun var fra Sauherad, som du ser i innlegg (4). Så det er mye mulig at vi er på rett spor. Når man ser på kartet er det ikke langt fra Hoppestul i Sandsvær til Luxefjeld og Sauherad.Hans Nirisen flytter i 1809 fra Sandsvær til Næs. Jeg lurer på om det kan være Næs ved Sauherad og ikke Næs ved Kongsberg som jeg har trodd.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ved hjelp av FS fant jeg disse barna med foreldre Niri Olsøn og Sove Ellefsdatter i Sauherad:Ellef født 27 sept 1768 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7924&idx_id=7924&uid=ny&idx_side=-11>Lenke (bapt nr 50 venstre side)Asloug 6 jan 1771 Lenke (nest øverst høyre side)Sigur 9 feb 1772 (som du fant også) Lenke (nest nederst høyre side)Bergit 30 januar 1774 Lenke og der er faren oppgitt som Niri Olsøn Fieldet.Og øverst på siden her er giftermålet mellom Niri Olsøn Solem og Sove Ellefsdatter 24 februar 1765 i Sauherad. Cautionister ser ut til å være Sigur Solem og Torchild Jensøn fra ?? (står det Fjeldet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

He he, det ble litt forbi-snakking igjen som det av og til gjør... Kan tenkes at det kan være en ide å starte en ny tråd om Niri Olsøn, Sauherad/Gjerpen og se om du kan få noe mer hjelp fra folk som kjenner området bedre enn jeg gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Dette kan være helt feil, men O. Rygh har bare to gårder som heter Solem i Telemark. Den ene ligger i Hjartdal som ikke er SÅ langt fra Sauherad (det er ihvertfall oppover elva og dalen - logiske reiseveier på 1700-tallet). Og i kirkeboka for Hjartdal 1738 blir det født en Niri med far Ole Olsøn:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7951&idx_id=7951&uid=ny&idx_side=-38>Lenke (øverst høyre side)I FT 1782 for Hjartdal, altså ca 45 år senere bor det en inderst Ole Olsøn på gården Solem i Hjartdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Du er flink til å lese de gamle bøkene.Som du vil se i innlegg (7) så tror jeg at Niri er sønn av Ole Hansen fra Tuddal som tilhører Hjartdal om jeg ikke tar helt feil. Men som du ser så er aldersforskjellen mellom far og sønn litt i minste laget. Så det er muligens et blindspor. Håper at jeg har funnet den rette Niri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Denne debatten er nå også lagt ut på Grenland Ættehistorielags forumsdebatt, i håp om litt hjelp fra folk med lokal kjennskap.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det finnes et sted i Luksefjell også som heter Solem eller Solum. Jeg er ikke lokalkjent på den kanten, så jeg er ikke sikker på hverken stavemåte eller eksakt beliggenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til (15): Jeg ser nå de gjentatte referansene til 'Fjeldet', og ihvertfall i kirkeboka for Gjerpen er det alltid synonymt med Luksefjell. Så jeg er rimelig sikker på at det er der Niri holder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Hvis det er til noen hjelp, så har Niri ihvertfall tre barn til dåpen i Gjerpen:(11.01.1778): Niri Olsens pb. Aslov fra Luxefjeld. Test: Hans Grinies kone, Ingebor Guttormsdatter, Ole Ersrøe, Knud Olsen.(30.03.1783): Niri Olsens db. Hans fra Luxefjeld. Test: Peder Godals kone, Karen Halvorsdtr., Morten Gundersen, Ole Ersrøe.(04.07.1790): Niri Olessøn hj.db. pb. Maren fra Luxefield. Test: Ole Risings kone, Marthe Isaacsdatter, Ole Rising, Ole Nirissøn, Ole Grinilien.Forøvrig finner du flere interessante ting hvis du googler litt på 'Solum Luksefjell'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, Leif har rett. Solumfjell er 800 moh og Turistforeningen har en turistforeningshytte som heter Solumhytta som er en gammel husmannsplass. Kanskje det er der Niri kommer fra? Se bilde

bilete4192.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Ja her var det mange nyttige opplysninger. takk også for flott bilde. Nå gjenstår bare følgende gåte. Se mitt spørsmål i nr.(1) Da Hans gifter seg står det bokført at faren heter Niels Nirisen. Hans het Nirisen hele livet. Jeg finner aldri at han het Nielsen. Jeg har aldri funnet noen barn i Sandsvær med en far som het Niels Nirisen. Bare Ole Nirisen. Kan presten ha skrevet feil i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg skjønner godt at du spør. Hvis det bare hadde vært navnet som skurret, så ville jeg vel svart ja. Men det er noe forvirrende her...Den ene Hans Nirisen som er født i 1794 i Sandsvær, er plassert på gården Hoppestul. Det er gården rett i nabolaget til den husmannsplassen Solum som jeg la inn bilde av i går, og hvor det så ut til at kanskje Niri Olsen bodde opprinnelig da han giftet seg med sin første kone Sole Ellefsdatter. De to gårdene ligger rett på hver sin side av grensen mellom Sauherad og Sandsvær.Men i det første giftermålet til Hans Nirisen i Kragerø 1815, står det at han er født på Løve (Lauer). Det er riktignok i Sandsvær, men et godt stykke unna Hoppestul. Alderen er oppgitt til 21 år, det gir fødselsår ca 1794.Konfirmasjonen du fant i Sandsvær i 1807 gir da en litt ung konfirmant, for det forventede ville vel vært ca 1809-10.Utflyttingen du viser til i (14) står her Lenke og litt lenger opp på samme side (1808) står det at Nils Nielsen Løvereje flytter til Laurdahl..Håper ikke jeg har rotet med detaljene her nå, for det er litt forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.